Regenerative Economy

llsmx2001  2019-2020  Louvain-la-Neuve

Regenerative Economy
Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
5 crédits
30.0 h
Q1
Langue
d'enseignement
Anglais
Préalables
Aucun
Thèmes abordés
  • Local economy : the challenge and opportunities of localizing production close to consumption
  • Economy of the commons : Challenges and opportunities of the sharing economy
  • Functional Economy : From an ownership model to an usage model
  • Circular Economy : Perspectives and constraints
  • Bio-mimetic Economy : life as a model for the implementation of a regenerative economy
  • The new managerial and organizational models that lead to the implementation of a regenerative economy.
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

1

At the end of this course, the student will be able to :

  • Act as a socially responsible actor(item 1.1,1.2 et 1.3)
  •  Innovate and create( item 4.1,4.2,4.3,4.4)
  •  Act in an international and multicultural context
 

La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
This course will train students to the specificities of a new economic model that allows the combination of  economy, ecology and meaning, while integrating the technological  and sociological changes of this new century.
Méthodes d'enseignement
The course has been developped according the flipped classroom principles: with creation of videos presenting certain theretical contents and their concrete implementation in the course using collective intelligence tools  (Worldcafe, Open Forum , Pro action café).
Several well known experts will interven in classes (Raphael Souchier, Michel Bauwens, Damien Dallemagne et Gauthier Chapelle) or through vidéo (Frédéric Laloux et John B. Fullerton)
Use of business cases and business games
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
 Evaluation
  •  Quizzes to complete before each session and course participation : 20% of the grade
  • Group report to be completed for Dec 15,2019 : 30% of the grade
  • Individual paper to be completed for Dec. 22,,2019 :50% of the grade
Evaluation week
  • Oral: No
  • Written: No
  • Unavailability or comments: No
Examination session
  • Oral: Defense of the individual paper : 5 students/ hour
  • Written: No
  • Unavailability or comments: 
Bibliographie
  • Slides, vidéos
  • Frédéric Laloux, Reinventing organzations
  • Amid Sundararajan, The sharing economy, The MIT Press, 2016
  • Kate Raworth, Doughnut Economics, Random House, 2017
Faculté ou entité
en charge


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Master [120] : ingénieur de gestion

Master [120] : ingénieur de gestion

Master [120] en sciences de la motricité, orientation éducation physique

Master [120] en droit

Master [120] en communication multilingue

Master [120] en sciences de gestion

Master [120] en linguistique

Master [120] en sciences de gestion