Analyse van de media-instellingen

bpols1115  2024-2025  Bruxelles Saint-Louis

Analyse van de media-instellingen
5.00 crédits
30.0 h
Q2
Enseignants
Langue
d'enseignement
Neerlandais
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

Aan het einde van deze cursus kunnen studenten:

• actuele ontwikkelingen in het medialandschap historisch en politiek-economisch duiden (bv. de streaming oorlog, de strijd tussen Trump & Huawei, de vraag omtrent een Vlaams Netflix, de veranderende rol van de openbare omroep in Vlaanderen) .
• een feitelijke omschrijving geven van het nationale en internationale medialandschap en de processen die dit landschap mee vorm(d)en.
• de belangrijkste institutionele aspecten van een selectie traditionele en nieuwe media kritisch bespreken.
• de verschillende regulerende instanties en processen die media-inhouden mee vorm geven benoemen en bespreken.
• communicatiewetenschappelijke terminologie uit de politieke economie correct hanteren (bv. horizontale en verticale concentratie, crossmedialiteit, …).
• nieuws, entertainment en reclame bespreken als het resultaat van een geïnstitutionaliseerd mediasysteem.
• de actualiteit systematisch opvolgen en synthetiseren.
 
Contenu
In het vak Analyse van de Media-Instellingen belichten we het institutionele medialandschap vanuit een historisch, politiek, en politiek-economisch perspectief. Dit laat ons toe om de productie, de distributie, en de consumptie van media content in Vlaanderen, België, Europa, en de wereld kritisch te benaderen.
Welke impact heeft de architectuur van het medialandschap op de content die we op televisie en op onze smartphone zien? Op welke manier worden media gecontroleerd en gereguleerd? Wie bezit de media, en wat zijn de belangrijkste media-groepen? Hoe verdienen media hun geld? Hoe is de rol van de openbare omroep veranderd onder invloed van liberalisering en digitalisering? Is de bron van 'nieuws' veranderd in de 21e eeuw? Hoe doen journalisten, reclamemakers, en content producers vandaag hun werk in dit veranderende medialandschap? En wat hebben alle voorgaande vragen te maken met het functioneren van onze maatschappij en onze democratie? 
Om vragen als deze te beantwoorden is het cruciaal dat we onze aandacht richten op de politieke economie van media-instellingen op lokaal, nationaal, en internationaal niveau. We snijden in dit vak onder meer de volgende thema’s aan:
  • Theorievorming over de politieke economie van de media
  • De spelers actief in het medialandschap (traditionele media en mediagroepen, nieuwe distributieplatformen en mediabusinessmodellen, de reclame-industrie)
  • De regulering van het medialandschap
  • De verdienmodellen van nieuwsmedia 
  • De impact van de institutionele organisatie van het mediabedrijf op nieuwsproductie en op het mediaberoep
  • De politieke, economische, culturele, en sociale logica's die het institutionele medialandschap vormen en hervormen
  • De maatschappelijke implicaties van de institutionele organisatie van het medialandschap 
  • Digitalisering, sociale media, en hun impact op traditionele media
  • De institutionele productie van propaganda
In het aansnijden van deze onderwerpen leggen we de nadruk op het ontwikkelen van een kritische en rationele houding ten opzichte van nieuws en verslaggeving, en op het belang van het volgen van de maatschappelijke actualiteit.
Méthodes d'enseignement
  • Ex cathedra lessen met visuele ondersteuning
  • Collectieve bespreking van de actualiteit en van academische literatuur
  • Een of meer gastcolleges door experts en/of media professionals
  • Een eventuele excursie naar een relevant media-gerelateerd event
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
De evaluatie in eerste en tweede zit bestaan uit twee componenten:
  • Een mondeling examen: 75%
  • Verschillende kleinere tussentijdse tests (2 tot 5) met betrekking tot de maatschappelijke actualiteit (politieke, economische, en mediagerelateerde onderwerpen): 25%
De tussentijdse tests bestaan uit feitgerichte actualiteitstests en lees- en onderzoeksopdrachten met een focus op het ontwikkelen van een kritische en rationele houding ten opzichte van nieuws en mediaverslaggeving.
Indien studenten om een geldige reden één of meer tussentijdse tests of opdrachten niet kan inleveren, gelden enkel de afgelegde tests. Het gewicht van de andere tests en opdrachten wordt in dat geval relatief verhoogd om aan 25% te komen. Indien studenten om geldige redenen geen van enkele test of opdracht kan maken, telt het examen voor 100% van de evaluatie in eerste zit.
In tweede zittijd maken deze kleinere tests deel uit van het mondeling examen, en worden beide onderdelen gelijktijdig afgelegd.
Bibliographie
Bibliographie :
Onderstaande teksten dienen als inspiratiebron voor deze cursus. Delen ervan dienen als studiemateriaal. De lijst is niet exhaustief.

Downey, J. (2006). The media industries: do ownership, size and internationalisation matter? In D. Hesmondhalgh (Ed.), Media production (pp. 7-48). Maidenhead: Open University Press.
Hardy, J. (2014). Chapter 1: What (is) political economy of the media? In J. Hardy (Ed.), Critical political economy of the media: an introduction (pp. 3-36). New York: Routledge.
Hardy, J. (2014). Chapter 4: Concentration, conglomeration, commercialisation. In J. Hardy (Ed.), Critical political economy of the media: an introduction (pp. 79-107). New York: Routledge.
Herman, E. S. (2000). The propaganda model: a retrospective. Journalism studies, 1(1), 101-112.
Hesmondhalgh, D. (2006). Chapter 2: Media organisations and media texts: prodcution, autonomy and power. In D. Hesmondhalgh (Ed.), Media production (pp. 49-89). Maidenhead: Open University Press.
Maeseele, P., & Raeijmakers, D. (2017). Nothing on the news but the establishment blues? toward a framework of depoliticization and agonistic media pluralism. Journalism, 1-18.
Mosco, V. (2017). Becoming digital. United Kingdom: Emerald Publishing.
Papathannasopoulos, S., & Negrine, R. (2011). Chapter 2: The structure of (old) media in Europe. In S. Papathannasopoulos & R. Negrine (Eds.), European media: structures, policies and identity (pp. 17-36). Cambridge: Polity.
Pedro - Carañana, J. (Ed.) (2018). The propaganda model today: filtering perception and awareness. London: University of Westminster Press. Musschoot, I., & Lombaerts, B. (2012). Media in beweging: handboek voor de mediaprofessional: Lannoo Campus.
Saeys, F. (2007). Statuut, organisatie en financiering van de openbare omroep in Vlaanderen: een geschiedenis. In A. Dhoest & H. Van den Bulck (Eds.), Publieke Televisie in Vlaanderen (pp. 23-51). Gent: Academia Press.
Van den Bulck, H. (2007). Het beleid van de publieke televisie: van hoogmis van de moderniteit naar postmodern sterk merk? In A. Dhoest & H. Van den Bulck (Eds.), Publieke televisie in Vlaanderen: een geschiedenis (pp. 23-51). Gent: Academia Press.
Van den Bulck, H. (2008). De identiteit van de openbare omroep in het digitale tijdperk: een stakeholder analyse. In H. Van den Bulck & A. Dhoest (Eds.), Media Cultuur Identiteit: actueel onderzoek naar media en maatschappij (pp. 5-19). Gent: Academia Press.
VRM (Vlaamse Regulator voor De Media). Mediaconcentratierapport 2018. Retrieved from http://vlaamseregulatormedia.be/sites/default/files/pdfversions/mediaconcentratierapport_2018_def_0.pdf
Faculté ou entité
en charge


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Bachelier en information et communication (français-néerlandais-anglais)

Bachelier en sociologie et anthropologie (français-néerlandais-anglais)

Bachelier en sciences politiques, orientation générale (français-néerlandais-anglais)