Cette unité d’enseignement n’est pas accessible aux étudiants d’échange !
Enseignants
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
Ce cours vise à familiariser les étudiant·es avec l’approche scientifique du langage et à mettre en évidence les types de question auxquelles elle permet de répondre, grâce à la compréhension du fonctionnement du langage humain (de ses particularités, de ses contraintes, etc.). Le cours abordera en particulier les thèmes suivants :
- La spécificité du langage humain par rapport aux autres systèmes de communication ;
- Les différents niveaux de l'analyse linguistique (phonétique et phonologie, morphologie et lexique, syntaxe) ;
- L’origine du langage et de la diversité des langues.
- Les caractéristiques d’une approche scientifique des langues
- Les raisons d’être et les spécificités de différentes théories linguistiques…
Contenu
- Week 1 - Introduction to Linguistics: why do (almost) all human beings have a language, and what makes human language different from animal communication systems?
- Week 2 - The study of sound: Phonology and Phonetics: In this module we will delve into what appear to be the smallest building blocks of spoken language: 'sounds'.
- Week 3 - The study of words and sentences: Morphology and Syntax: In this module we will discuss words and sentences.
- Week 4 - The study of meaning: Pragmatics and Semantics: This module deals with a topic which many of you find very interesting: meaning. How do we determine what a word means? To what extent does our language influence our thinking?
- Week 5 - Language in the Brain: This module features all of the well-known parts of the current MOOC.
- Week 6 - Language in the Society: In the previous modules we have dissected the structure of languages, but now we will study language in its real context: how does language change? How do people use language to be polite?
Méthodes d'enseignement
In order to gain the credits associated to this course, students will:
- follow at their own pace the MOOC available at https://www.coursera.org/learn/human-language
- by the end of the term, send a short report on their learning achievements, identifying, for each chapter of the MOOC, (a) 3 concepts they've learned and for which they will propose a definition and explain why they consider them as important for the understanding of language (b) an concrete example / observation of language use they've found particularly illuminating or thought-provoking.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
Course evaluation will be based on the report sent by the students at the latest during the last week of courses (S13)
Ressources
en ligne
en ligne
Les différents supports liés au cours (diaporamas du cours, exercices, etc.) sont disponibles sur le site du cours sur la plate-forme Moodle.
Faculté ou entité
en charge
en charge