Human Resources Management

llsmg2054  2018-2019  Louvain-la-Neuve

Human Resources Management
5 credits
30.0 h
Q1

This biannual learning unit is being organized in 2018-2019
Teacher(s)
Delobbe Nathalie;
Language
French
Aims

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 At the end of the class, students, as future managers, should be able to identify and understand which representations of organisations and of people lead human resource management practices. More precisely, they should be able to: - Understand major models of organisational thinking and human resource management - Use these models to analyse real-life situations (company cases) And, finally, identify strengths and weaknesses in order to propose improvements
 

The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Content
Content - general introduction, definitions and concepts - four models of organisational thinking and human resource management: mechanistic, contingent, culturalist, political. For each model, the course successively considers the underlying main theories, the characteristics of the model, implications for human resource management, and strengths and limits - synthesis and conclusions Methods This course combines: - lectures - preparations and presentations in small groups on cases or readings - conferences by human resource managers Students' active participation is required
Evaluation methods
Compte tenu de la méthode d’enseignement utilisée, la participation active des étudiants aux séances de cours (exposés, exercices et études de cas) est vivement recommandée pour être en mesure de présenter l’épreuve d’évaluation.
Les étudiants seront évalués sur base d’un examen écrit individuel, à livre ouvert, pendant la session de janvier. Conformément aux objectifs poursuivis dans le cours, cet examen évaluera la capacité des étudiants à analyser et à discuter les implications d’une situation concrète, déjà vue dans un des cas traités au cours ou présentée dans un nouveau cas papier.
Cet examen sera évalué selon les critères suivants :
  1. connaissance et exploitation à bon escient des cadres théoriques présentés au cours
  1. finesse de l’analyse, capacité de prise de distance critique par rapport aux discours et aux techniques évoqués dans le cas et pertinence des recommandations
  1. qualités formelles de la présentation écrite
Other information
Evaluation : Class participation and oral examination, in French or English Support : Slides provided through icampus References : Provided during the class
Faculty or entity
CLSM


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Master [60] in Management (shift schedule)