History and Texts of Philosophy of Modern Times

lfilo1240  2020-2021  Louvain-la-Neuve

History and Texts of Philosophy of Modern Times
Due to the COVID-19 crisis, the information below is subject to change, in particular that concerning the teaching mode (presential, distance or in a comodal or hybrid format).
5 credits
45.0 h
Q1
Teacher(s)
Depré Olivier (coordinator); Maesschalck Marc; Schmutz Jacob (compensates Depré Olivier);
Language
French
Prerequisites
/
Main themes
The course is intended as an introduction to the study of texts and doctrines of modern philosophy.

It identifies the main aspects of the history of modern philosophy, its key trends and prominent thinkers, and will develop students' critical reading of the great works of modern philosophy. Authors studied will include Bacon, Descartes, Spinoza, Leibniz, Locke, Hume, Kant and Hegel.
Aims

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 By the end of the course, students will be familiar with the major movements and significant writers of modern philosophy, and will be able to identify its key underlying issues and describe the important ongoing debates.

They will be able to comment on, analyse and critique one or more major modern philosophy texts and situate them in the overall context of modern philosophy, from Bacon and Descartes to Hegel.
 
Bibliography
Un dossier de textes originaux, une chronologie, une bibliographie spécialisée et un dossier iconographique seront fournis aux étudiants en début de semestre et complétés au fur et à mesure.
Quelques usuels utiles :
Ariew, Roger; Des Chene, Dennis; Jesseph, Douglas M.; Schmaltz, Tad M.; Verbeek, Theo (2015), Historical Dictionary of Descartes and Cartesian Philosophy, 2nd edition, Lanham : Rowman & Littlefield.
Ayers, Michael ; Garber, Dan (1998, eds), The Cambridge History of Seventeenth Century Philosophy, Cambridge : CUP, 2 vols.
Foisneau, Luc (2015, ed.), Dictionnaire des philosophes français du XVIIe siècle, Paris : Classiques Garnier, 2 vols
Schobinger, Jean-Pierre (ed.), Grundriss der Geschichte der Philosophie. Die Philosophie des 17. Jahrhunderts, vol. II : Frankreich und Niederlande, Bâle : Schwabe
Un manuel très ancien, toujours recommandable à titre de cadre général : celui du P. Gaston Sortais SJ (1922), La philosophie moderne depuis Bacon jusqu’à Leibniz. Etudes historiques, Paris : Lethielleux, 2 vols.
Quelques ouvrages de synthèse auxquels il sera fait référence :
Ariew, Roger (2011), Descartes among the Scholastics, Leiden : Brill
Courtine, Jean-François (1990), Suárez et le système de la métaphysique, Paris : PUF.
Feingold, Mordechai ; Freedman, Joseph S. ; Rother, Wolfgang (2001, eds), The Influence of Petrus Ramus. Studies in Sixteenth and Seventeenth Century Philosophy and Sciences, Bâle: Schwabe.
Gouhier, Henri (1978), La pensée métaphysique de Descartes, Paris : Vrin.
Marion, Jean-Luc (1975), Sur l’ontologie grise de Descartes. Science cartésienne et savoir aristotélicien dans les Regulae, Paris : Vrin.
Marion, Jean-Luc (1981), La théologie blanche de Descartes, Paris : PUF.
Moreau, Denis, Deux cartésiens. La polémique entre Antoine Arnauld et Nicolas Malebranche, Paris : Vrin.
Pasnau, Robert (2011), Metaphysical Themes, 1274-1671, Oxford : OUP.
Popkin, Richard (1995), Histoire du scepticisme d’Erasme à Spinoza, trad. Ch. Hivet, Paris : PUF.
Schmaltz, Tad (2002), Radical Cartesianism. The French Reception of Descartes, Cambridge : CUP.
Sgarbi, Marco (2012), The Aristotelian Tradition and the Rise of British Empiricism. Logic and Epistemology in the British Isles (1570-1689), Dordrecht : Kluwer.
Secada, Jorge (2000), Cartesian Metaphysics. The Scholastic Origins of Modern Philosophy, Cambridge : CUP.
Faculty or entity
EFIL


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Certificat universitaire en philosophie (approfondissement)

Bachelor in Philosophy

Bachelor in Philosophy, Politics and Economics

Certificat universitaire en philosophie (fondements)

Minor in Philosophy