Psychology, literature and creation

lpsp1333  2020-2021  Louvain-la-Neuve

Psychology, literature and creation
Due to the COVID-19 crisis, the information below is subject to change, in particular that concerning the teaching mode (presential, distance or in a comodal or hybrid format).
3 credits
22.5 h
Q2
Teacher(s)
Pinon Nicolas;
Language
French
Bibliography
  • Freud, S. (1984). Résultats, idées, problèmes. I. Paris : Presses Universitaires de France 
  • Kris, E. (1978). Psychanalyse de l’art. Paris : Presses Universitaires de France 
  • McDougall, J. (2008). L’artiste et le psychanalyste. Paris : Presses Universitaires de France 
  • Scarfone, D. (2004). Les pulsions. Paris : Presses Universitaires de France 
  • De Mijolla-Mellor, S. (2005). La sublimation. Paris :Cays Presses Universitaires de France 
  • Kofman, S. (1978). L’enfance de l’art. Paris : Payot
  • Fauconnier, B. (2012). Flaubert.Paris : Gallimard 
  • Flaubert, G. (2010). L’éducation sentimentale. Paris : Gallimard 
  • Salinger, J.-D.. (2007). L’attrape-cœur. Paris : Pocket 
  • Toussaint, J.-Ph. (2006). La télévision. Paris : Editions de Minuit 
  • Leroy, M. (2018). Ariane. Paris : Don Quichotte 
  • Leroy, M. (2019). Les yeux rouges. Paris : le Seuil 
  • Quinodoz, J.-M. (2004). Lire Freud. Paris : Presses Universitaires de France 
  • Camus, AL. (1994). L’étranger. Paris : Gallimard 
  • Goethe, W. (1968). Les souffrances du jeune Werther. Paris : Champ Flammarion 
  • Camus, A. (2008). Le mythe de Sisyphe. Paris : Gallimard 
  • Watthee-Delmotte (2019). Dépasser la mort. L’agir en littérature. Paris : Actes Sud 
  • Schmidt, J. (2014). Goethe. Paris : Gallimard
  • Chartier, P. (2005). Introduction aux grandes théories du langage. Paris : Armand Colin 
  • Dufays, J.-L. (2010). Stéréotype et lecture. Bruxelles : Peter Lang 
  • Vermersch, P. (2011). L’entretien d’explicitation. Issy-les-Moulinaux : ESF 
  • Dufays, J.-L. (2015). Pour une lecture littéraire. Louvain-la-Neuve : de Boeck 
  • Rimbaud, A. (1999). Une saison en enfer. Paris : Gallimard 
  • Vergote, A. (1997). La psychanalyse à l’épreuve de la sublimation. Paris : Editions du Cerf 
  • Bischoff, U. (2007). Munch. Paris : Taschen 
  • Foucault, M. (2006). Histoire de la folie à l’âge classique. Paris : Gallimard 
  • Freud, S. (2006). Le délire et les rêves dans la Gradiva de W. Jensen. Paris : Gallimard 
  • Freud, S. (2010). L’inquiétant étrangeté. Paris : Gallimard 
  • Kafka, F. (2008). Journal. Paris : Le Livre de Poche
  • Baronian, J.-B. (2009). Rimbaud. Paris : Gallimard
  • Laplanche, J. (2008). Problématique III. La sublimation. Paris : Presses Universitaires de France 
  • Brenot, Ph. (2007). Le génie et la folie. Paris : Odile Jabob 
  • Pinon, N. (2013). Alcool, drogues et création artistique ?Louvain-la-Neuve : Presses Universitaire de Louvain 
  • Giovannangeli, D. (2011). Esthétique et philosophie de l’art. Louvain-la-Neuve : de Boeck 
  • Deleuze, G. (2007). Présentation de Sacher-Masoch. Paris : Les Editions de Minuit 
  • Sade (2007). Les infortunes de la vertu. Paris : Gallimard 
  • Delcourt, T. (2018). La folie de l’artiste. Paris : Max Milo 
  • Changeux, J.-P. (2016). La beauté dans le cerveau. Paris : Odile Jacob 
  • Peretz, I. (2018). Apprendre la musique. Nouvelles des neurosciences. Paris : Odile Jacob 
  • Bronner, G. (2013). La démocratie des crédules. Paris : Presses Universitaires de France 
  • Blanc, J.-V. (2019). Pop & Psy. Paris : Plon 
  • Douroux, Ph. (2016). Alexandre Grothendieck. Paris : Allory Editions 
  • Dewey, J. (205). L’art comme expérience. Paris : Gallimard 
  • Compagnon, A. (2007). La littérature, pour quoi faire ?Paris : Pluriel 
  • Arban, D. (1962). Dostoïevski par lui-même. Paris : Le Seuil 
  • Carrière, J.-C. & Eco, U. (2009). N’espérez pas vous débarrasser de vos livres. Paris : Poche
  • Bourdieu, P. (2001). Langage et pouvoir symbolique. Paris : Fayard 
  • Ouaknin, M.-A. (2015). Bibliothérapie. Paris : Le Seuil 
  • Sartre, J.-P. (2004). Qu’est-ce que la littérature ?Paris : Gallimard
  • Rey, P. (2009). Une saison chez Lacan. Paris : Robert Laffond 
  • Eco, U. (2018). Lector in fabula. Paris : Grasset 
  • Blanchot, M. (2008). Le livre à venir. Paris : Gallimard 
  • Compagnon, A. (2014). Le démon de la théorie. Paris : Le Seuil 
  • Harpman J. (2011). Ecriture et psychanalyse. Bruxelles : Mardaga 
  • Catteau, J. (1978). La création littéraire chez Dostoïevski. Paris : Institut d’études slave 
  • Suarès, A. (2002). Idées et visions. Paris : Grasset 
  • Roth, Ph. (2017). Pourquoi écrire ?Paris : Gallimard 
  • Arendt, H. (2017). La crise de la culture. Paris : Gallimard 
  • Bourdieu, P. (2010). Les règles de l’art.Paris : Le Seuil 
  • Bellemin-Noël, J. (2012). Psychanalyse et littérature. Paris : Presses Universitaires de France 
  • Walter, G. (2008). Enquête sur Edgar Poe. Paris : Phébus 
  • Houellebecq, M. (2016). Soumission. Paris : Flammarion 
  • Bessard-Banquy, O. (2012). L’industrie des lettres. Paris : Pocket 
  • Breton, A. (2008). Manifeste du surréalisme. Paris : Gallimard 
  • Bourdieu, P. (2015). La distinction. Paris : Les Editions de Minuit 
  • Blondel, M. (1934). La psychographie de Marcel Proust. Paris : Vrin 
  • Freud, S. (2007). Œuvres complètes, X. Paris : Presses Universitaires de France 
  • Hoffman, B. (2019). Les paradoxes de la postérité. Paris : Les Editions de Minuit 
  • Bayard, P. (2004). Peut-on appliquer la littérature à la psychanalyse ?Paris : Les Editions de Minuit 
Sapiro, G. (2014). La sociologie de la littérature. Paris : La Découverte
Faculty or entity
EPSY


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Approfondissement en sciences et technologies de l'information et de la communication (pour seule réinscription)

Minor in Literary Studies

Minor in Culture and Creation

Bachelor in Psychology and Education: General