Relaxation

ledph2135  2021-2022  Louvain-la-Neuve

Relaxation
4.00 credits
0 h + 30.0 h
Q1 and Q2
Teacher(s)
Language
French
Main themes
Conventional techniques (Jacobson, Schultz, as well as yoga, relaxation therapy and others) will be taught and practised. Specific applications, indications and potential contra-indications and stress management will be taught.
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 At the end of the course the successful student will be able to practise various relaxation techniques as well as teach these techniques within an educational context.
 
Content
Meditation, Eutonie Gerda Alexander, hatha-yoga, danse as relaxation and others practices
Evaluation methods
Evaluation : Continuous, written works, oral exam
Other information
Pre-requisite : All the courses related to physical activities and sports of the bachelor program
Supervision : Titular
Bibliography
Alexander, G. (1976). Le corps retrouvé par l’eutonie. Paris : Tchou.
Benson, H. & Klipper, M. Z. (1976). Réagir par la détente ou Comment résister aux agressions extérieures. Paris : Tchou. (Titre original : The relaxation response).
Brahm, A. (2016). Manuel de méditation selon le bouddhisme theravada. Paris : Almora.
Brieghel-Müller, G. (1972). Eutonie et relaxation : détente corporelle et mentale. Neuchâtel : Delachaux et Niestlé.
Deshimaru, T. (1974). La pratique du Zen. Paris : Albin Michel.
Desjardins, A. (1989). Approches de la méditation. Paris : La table ronde.
Desjardins, A. (2011). A la recherche du soi 1 ; Adhyatma yoga. Paris : La table ronde.
 Diglemann, D. (1971). L’eutonie de Gerda Alexander. Paris : Editions du Scarabée.
Dürckheim, K. G. (1967). Hara, centre vital de l’homme. Paris : Le courrier du livre.
Duliège, D. (2002). L’eutonie : Gerda Alexander®. Meschers : Bernet-Danilog.
Eliade, M. (1954). Le yoga, immortalité et liberté. Lausanne : Payot.
Fromaget, M. (1996). L’homme tridimensionnel - Corps, Âme, Esprit. Number 107 in Question de. Paris : Albin Michel.
Fromaget, M. (2000). Dix essais sur la conception anthropologique ”Corps, Âme, Esprit”. Paris : L’Harmattan.
Fromaget, M. (2007). Naître et mourir. Paris : de Guibert.
Goldstein, J. (2017). La pleine conscience, Un guide vers l’éveil. Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur.
Iyengar, B. K. S. (1966). Light on yoga. London : Unwin paperbacks.
Iyengar, B. K. S. (1985). PrânayâmaDipika : Lumière sur le Prânayâma. Paris : Buchet/Chastel.
Iyengar, B. K. S. (2007). La voie de la paix intérieure : Voyage vers la plénitude et la lumière. Paris : J’ai Lu.
Iyengar, G. S. (2012). Yoga, Joyau de la femme. Paris : Libella.
Kabat-Zinn, J. (2009). Au coeur de la tourmente, la pleine conscience. Paris : J’ai Lu.
Kingsland, J. (2016). Bouddha au temps des neurosciences: Comment la méditation agit sur notre cerveau. Malakoff : Dunod.
Lesage, B. (2006). La danse dans le processus thérapeutique - Fondements, outils et clinique en danse-thérapie. Toulouse : Erès.
Lidell, L., Rabinovitch, N., and Rabinovitch, Giris & Devananda, V. S. (1988). Le yoga - Guide complet et progressif. Paris : Laffont.
Lubac, de, H. (1990). Théologie dans l’Histoire. Paris : Desclée de Brouwer.
Meunier-Fromenti, J. (1989). Eutonie et pratiques corporelles pour tous. Paris : Le Courrier du Livre.
Ricard, M. (2008). L’art de la méditation. Paris : Nil.
Ricard, M. & Singer, W. (2017). Cerveau & méditation - Dialogue entre le bouddhisme et les neurosciences. Paris : Allary.
Robert-Ouvray, S. B. (2007). Intégration motrice et développement psychique: Une théorie de la psychomotricité. Paris : Desclée De Brouwer.
Rosenfeld, F. (2007). Méditer, c’est se soigner. Paris : Les Arènes.
Roth, G. (2009). La danse des 5 rythmes. Paris : Le courrier du livre.
Roulin, P. (2000). Biodanza®, La danse de la vie. Romont : Recto-Verseau.
Ruchpaul, E. (1965). Hatha yoga - Connaissance et technique. Paris : Denoël.
Van Lysebeth, A. (1968). J’apprends le Yoga. Paris : Flammarion.
Van Lysebeth, A. (1969). Je perfectionne mon yoga. Paris : Flammarion.
Van Lysebeth, A. (1971). Prânayâma, la dynamique du souffle. Paris : Flammarion.
Woot, de C. & Baldewyns, P. (2007). Un bébé, comment ça marche ?. Bruxelles : Latitude Junior.
Yongey Mingyour, R. (2016). De la confusion à la clarté - Guide des pratiques du bouddhisme tibétain. Paris : Fayard.
Faculty or entity


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Master [120] in Motor Skills: Physical Education