Contemporary Philosophy (Advanced Studies)

lfilo2372  2022-2023  Louvain-la-Neuve

Contemporary Philosophy (Advanced Studies)
5.00 credits
30.0 h
Q1
Teacher(s)
Camilleri Sylvain;
Language
French
Prerequisites
The course assumes a basic background in the history of philosophy given by LFILO1330 and LFILO1340.
Main themes
The course in the history of contemporary philosophy will seek to deepen knowledge of the period concerned, starting with a given theme or corpus.
It will pay particular attention to the genesis of the chosen subject and, based on an up-to-date state of research, will attempt to shed light on this subject and to advance the questions related to it.
The historical scope of this course ranges from the mid-19th century to the present day; the approach may be diachronic or synchronic.
The systematic field will not be restrictive, since the course may simultaneously or alternatively emphasize problems relating to epistemology, ethics, metaphysics, anthropology, aesthetics, social and political philosophy, or the philosophy of history or religion (the list is not exhaustive).
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 read, understand and comment on texts from the relevant period;
 
2 identify the historical textual sources of a specific philosophical problem and understand questions of authorship;
 
3 evaluate the relevance of a historical argument to our thinking today;
 
4 critically and reflexively question the constitution of the main streams of contemporary philosophy (phenomenology, hermeneutics, neokantism, analytic philosophy, structuralism, deconstruction, etc.);
 
5 use specific research tools for ancient philosophy: dictionaries, lexicons, directories, main journals;
understand how a critical edition works;
 
6 be attentive to the problems posed by the translation of ancient texts;
 
7 write well-structured papers with well-defined themes, in preparation for the dissertation.
 
Bibliography
Bibliographie sélective
1) Littérature primaire
E. Husserl, « Sur la mythologie primitive. La lettre de Edmund Husserl à Lucien Lévy-Bruhl », trad. Ph. Soulez, Gradhiva. Revue d’histoire et d’archives de l’anthropologie, 4, 1988 (disponible sur Persée) 
M. Heidegger, Être et temps, trad. Martineau, Paris, Authentica, 1984 (disponible en ligne). 
S. Strasser, Phénoménologie et sciences de l’homme, Louvain, Nauwerlaerts, 1967 (multiples exemplaires en bibliothèques).
M. Merleau-Ponty, « Le philosophe et la sociologie », in Eloge de la philosophie et autres essais, Paris, Gallimard, 1953 (texte également repris dans Signes).
M. Merleau-Ponty, « Les sciences de l’homme et la phénoménologie » (cours de 1952), repris dans Parcours deux (1951-1961), Lagrasse, Verdier, 2001. 
J. Derrida, « Introduction » dans E. Husserl, L’origine de la géométrie, Paris, PUF, 1962 (disponible en ligne).
2) Littérature secondaire 
R. Bernasconi, « Lévy-Bruhl among the Phenomenologists », Social Identities, 11, 2005. 
D. Giovangelli, « Passivité et altérité », Bulletin d’analyse phénoménologique, 8/1, 2012 (disponible en ligne).
S. Luft, « Europa am Kongo », Journal Phänomenologie, 10, 1998. 
D. Moran, « ‘Even the Papuan is not a Beast’: Husserl on Universalism and the Relativity of Cultures », Journal of the History of Philosophy, 49/4, 2011 (disponible en ligne).
Y. Sato, « The Way of the Reduction via Anthropology », Bulletin d’analyse phénoménologique, 10, 2014 (disponible en ligne).

 
Faculty or entity
EFIL


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Master [60] in Philosophy

Master [120] in Philosophy

Certificat universitaire en philosophie (approfondissement)