Hinduism

lreli1347  2022-2023  Louvain-la-Neuve

Hinduism
5.00 credits
30.0 h
Q2

  This biannual learning unit is not being organized in 2022-2023 !

Teacher(s)
Cornu Philippe;
Language
French
Main themes
The course introduces the teachings of Hinduism, its rituals, practices and institutions. Proper attention is given to the diversity of traditions within Hinduism, their distinct sources and their specific contributions.
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 consider the broad lines and distinctive features of Hinduism against the background of its history, from the origins up to and including present developments.
 
Content
Ancient Brahmanism and Vedic revelation. The ritual of sacrifice; brahmanic reaction to Buddhism and Jaïnism: The Upanishads and the way towards liberation.,  Epics, The Bhagavad-gîtâ, Bhakti and innerworldly activity. Cast system , Law of Manu, the Six Darshanas and developpment of Hindouism : Trimurti, Tantrism and modern Hindouism. 
Teaching methods
Public course in Amphi (or classroom). Obligatory presence of students (except justified motive).
Help to bibliographical researchs, Comparative methodology with others Indian Religions (Buddhism, Jaïnism). 
Evaluation methods
Final writing examination with five questions. 
Bibliography
  • Cornu, Philippe, Comprendre l'Hindouisme, Louvain-la-Neuve, 2015.
Angot, Michel, Paroles de brahmanes, Paris, Seuil, 2010.
Ballanfat, Marc, Introductionn aux philosophies de l'Inde, Paris, Ellipses, 2002.
BIardeau, Madeleine, Clefs pour la pensée hindoue, Paris, Seghers, 1972.
Biardeau, Madeleine, L'hindouisme, anthologie d'une civilisation, Paris, Flammarion, 1995.
Bronkhorst, Johannes, Aux origines de la philosophgie indienne, Gollion CH, Infolio, 2008.
Burnouf, Emile, La Bhagavad gîtâ, Le Chant du Bienheureux, Paris, 1861.
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Herold,A. Ferdinand, (trad.)L’Upanishad du grand Aranyaka, Paris, 1894.
Hulin, Michel, Comment la philosophie indienne s’est-elle développée ? La querelle brahmanes-bouddhistes, Paris, Éditions du Panama, 2008.
Lamotte, Etienne, Notes sur la Bhagavad G¥tå, Paris, 1929
Langlois, Rig Veda, traduction, Paris, 1870.
Loiseleur-Deslongchamps A,Lois de Manou, traduction, Paris, 1840.
Makovelski A., Histoire de la logique, Moscou, éditions du Progrès, 1978, à propos du Nyåya.
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Ramacandra Bhatt, N., La religion de Shiva, Palaiseau, Âgamât, 2000
Renou, Louis, Hymnes spéculatifs du Veda, Paris, Gallimard, 1956.
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Senart, Émile (trad.), La Bhagavad-Gîtâ, Paris, Les Belles Lettres, 1967.
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Shankara, Le quête de l’être, Michel Angot, Paris, Seuil, Voix spirituelles Sagesse, 2009.
Shri Aurobindo, Trois Upanishads, Isha, Kena, Mundaka, Paris, Albin Michel, Spiritualités vivantes, 1972.
Silburn, Liliane, Hymnes de Abhinavagupta, Paris, Institut de Civilisation Indienne, 1970.
Silburn, Liliane, Le Vijñåna Bhairava, Paris, De Boccard, 1961.
Tardan-Masquelier, Ysé, L’Hindouisme, des origines védiques aux courants contemporains, Paris, Bayard Centurion, 1999
Vâlmîki, Le Ramayana, Paris, Gallimard, 1999.
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Varenne, Jean, Le Veda, Paris, Planète, 1967 et Deux Océans, 1998.
Varenne, Jean, Dictionnaire de l’hindouisme, Paris, Rocher, 2002.
Witzel, M.,Inside the TextsBeyond the Texts, « Sur le chemin du ciel », Bulletin d’études indiennes, n°2, 1984, p 259-260.
Zimmer, H., Les philosophies de l’Inde, Paris, Payot, 1953.
Teaching materials
  • Cornu, Philippe, Comprendre l'Hindouisme, Louvain-la-Neuve, 2015.
Faculty or entity
TEBI


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Minor in Sciences of Religions (discipline to complement the major)

Bachelor in Ancient Languages and Literatures: Oriental Studies

Master [120] in Sciences of Religions

Minor in Sciences of Religions (openness)

Certificat universitaire en sciences des religions

Minor in Antiquity: Egypt, Eastern World, Greece, Rome

Minor "Decentering History: Subalternities and postcolonial Studies"