5.00 credits
30.0 h
Q1
Teacher(s)
Jacques Jerry; Saucin Joël (compensates Jacques Jerry);
Language
French
Main themes
The course offers discussion on the relationships between popularisation and scientific discourse. To this end, it analyses the three stages involved in a popularisation device:
- the production of a popularising discourse: the psycho-social and scientific role of the mediator, or third man, and the constraints of a didactic discourse ;
- the reformulation of a source discourse within a second discourse (e.g. paraphrase, transcoding, translation, narrative and metaphorisation) ;
- recognition by the public of a popularised message (e.g. deciphering and appropriation of scientific information, and the attitudes of a reader of scientific popularisation).
Learning outcomes
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1. | Know the main theories relating to scientific popularisation and writers on the subject ; |
2. | Evaluate a communication or scientific popularisation device, and design the necessary adaptations ; |
3. | Design and construct a small popularisation device (including, at least, a text and an image) designed to reformulate an area of scientific knowledge. |
Bibliography
BOLTANSKI, L. et MALDIDIER, P. (1977) : La vulgarisation scientifique et son public ; une enquête sur Science et Vie, Paris, CSE, EHESS. BOSS, J.-F. et KAPFERER, J.-N. (1978) : Les Français, la science et les médias. Une évolution de l'impact de la vulgarisation scientifique et technique, Documentation française. BOURDIEU, P. (1976) : "Le champ scientifique", Actes de recherche en sciences sociales, vol. 2, n° 3, pp. 88-140. BUCCHI, M., & TRENCH, B. (Éds.). (2021). Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology#: Third Edition (3e éd.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003039242 CORTEN-GUALTARI, P. et SAUCIN, J. (2007) : Communication scientifique dans le domaine des sciences, Louvain-la-Neuve, Université Catholique de Louvain, Faculté d’Ingénierie biologique, agronomique et environnementale, syllabus, photocopié. FAYARD, P. (1988) : La communication scientifique publique. De la vulgarisation à la médiatisation, Chronique sociale (Coll. "L’Essentiel"), 148 p. FOUQUIER, E. (1987) : « Petite typologie des préférences en matière d’émissions scientifiques télévisées », Éducation permanente, n° 90, pp. 23-38. FOUQUIER, E. et VERON, E. (1986) : "Les spectacles scientifiques télévisés ; figure de la production et de la réception", La Documentation française. FOURNIER, B. (Noir sur blanc PR Agency) (2005) : Communiquer pour les scientifiques : de la théorie à la pratique, Conférence CER sur le thème "Communicating European research". Document PDF consultable à l’adresse : http://ec.europa.eu/research/conferences/2005/cer2005/presentations/15/h5_de_la_theorie_a_la_pratique_cer2005.pdf HARTZ, J. et CHAPPEL, R. (1997). Worlds Apart: How the Distance Between Science and Journalism Threatens America’s Future. Nashville: First Amendment Center. HYPOTHIS (1995). Science and Media survey: Final results. Milan. JACOBI, D. (1987): Textes et images de la vulgarisation scientifique, Ed. Peter Lang, 170p. LABASSE, B. (1999) : Observations sur la médiation des connaissances scientifiques et techniques ; rapport à la Direction générale XII de la Commission européenne, Étude réalisée dans le cadre du contrat n° ERBFMARCT980010, 101p. PRIEST, S., GOODWIN, J. & DAHLSTROM, M. F. (Éds.). (2018). Ethics and Practice in Science Communication (1st edition). University of Chicago Press. STROEMER, A. F. (1998). Scientists are more satisfied with journalists. Paper presented at the 5th International Conference on Public Communication of Science and Technology, Berlin, 17-19 Sept. 1998. TORRISI, P. (S.D.). Vulgarisation du savoir, Bruxelles, Haute École Galilée, IHECS, syllabus, 44 p. |
Faculty or entity
COMU
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Master [120] in Multilingual Communication
Master [120] in Communication
Master [120] in Environmental Science and Management
Master [120] in Information and Communication Science and Technology
Master [60] in Information and Communication
Master [120] in History
Master [120] in Environmental Bioengineering
Master [120] in Chemistry and Bioindustries
Master [120] in Communication
Master [120] in Journalism