Psychology

bdroi1123  2024-2025  Bruxelles Saint-Louis

Psychology
5.00 credits
60.0 h
Q2
Language
French
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

At the end of the course, students will be able to:

The aims of the course are:
1. Report on key aspects of the various psychological currents.
2. Have a comparative understanding of the different psychological theories.
3. Use the major concepts of psychology in a technical sense and not just in a common sense.
4. Understand and apply different approaches to communication and language in psychology to analyse various individual, interpersonal and social situations.
5. Understand and apply elements of psychopathology and of the structural theory of personality.
6. Articulate to psychopathological criteria some elements of "cultural logic" to analyse the question of normal and pathological.
7. Understand the objectives, tools and limitations of the psychiatric and psychological expert assessment.
8. Know and understand the differences in some psychotherapeutic approaches.
9. Know and understand an issue currently being debated in the discipline and its connections with other approaches in related disciplines (this year the issue discussed is the violence of youth)
 
Content
The course seeks to convey the most important orientations of psychology and show its different fields of application. Therefore the course will deploy an overview of the psychological discipline, but also provide a more in depth study of some issues, particularly approaches of language and communication, as well as the field of clinical psychology, in particular the fundamental axes of psychopathology, of the personality structure and some elements relating to psychotherapies. In addition, the course will deal with issues directly related to the field of law, such as the psychological expert assessment, but also discussions about what is normal and pathological and those relating to the effects of social change on subjectivity.
Teaching methods
Lecture
Evaluation methods
Written examination in January. If mark = 10 and 60% average in the first semester, the student will not have to present the subject matter of the first semester at the June session. Written examination in June. The assessment will focus on the course, including the minimal bibliography attached. The assessment will include three or four questions of development.
Other information
None
Bibliography
Bibliographie Obligatoire
• Freud, Sigmund :
- (1910) « D’un type particulier de choix d’objet chez l’homme », dans : Œuvres Complètes, vol. X, Paris : PUF, 1993, pp. 191-200.
- (1912) « Du rabaissement généralisé de la vie amoureuse (contributions a la vie amoureuse II) », dans : Œuvres Complètes, vol. XI, Paris : PUF, 1998, pp. 129-141.
- (1916) « Quelques types de caractères dégagés par le travail psychanalytique », dans : Œuvres Complètes, vol. XV, Paris : PUF, 1996, pp.15-40
- « La décomposition de la personnalité psychique », dans : S. Freud : Nouvelles conférences sur la psychanalyse, Paris, Gallimard, 1970, pp.80-110.
- (1921) « Psychologie des masses et analyse du moi », dans : Œuvres Complètes,
vol. XVI, Paris : PUF, 1991, pp. 5-72.
• Florence, Jean: « Le désir de la Loi », dans : Ouvertures Psychanalytiques, Bruxelles, FUSL, 1985, pp. 223-245.
• Piaget, Jean : Six études de psychologie, Paris : Denoël, 1964, pp. 11-101.
• Skinner, B. F. : Pour une science du comportement : le behaviorisme. Neuchâtel – Paris : Delachaux et Niestlé, 1979, pp. 171-209.
• Watzlawick, P., Hemick Beavin, J. & Jackson, D. : Une logique de la communication, Paris : Seuil, 1972, pp. 45-116.
• Cottraux, J. : Les thérapies comportementales, Paris, Masson, (2éme Edition), pp ; 3-22.
• Florence, Jean : « La psychanalyse comme psychothérapie », dans : J. Florence, A. Vergotte et al : Psychanalyse : l’homme et ses destins, Louvain–Paris, Ed. Peeters, 1993.
• Garcìa, Mauricio : « La perte et le deuil déguisés en possession : considérations ethno-psychanalytiques sur la maladie du susto au Chili », dans : Mélancolie : entre souffrance et culture, Presses universitaires de Strasbourg, 2000, pp. 141-166.
• Garcìa Mauricio : « La violence des jeunes et le drame de la reconnaissance », dans : La revue nouvelle, n°12, Décembre 2008, pp. 40-49.
• Le Breton, David : Conduites à risque, Paris, P.U.F., 2002, pp.49-118 (« Les conduites à risque des jeunes »).
• Lévi-Strauss, Claude : « La prohibition de l’inceste, comme obligation d’échange », dans : Delannoy & Feyereisen : L’inceste, un siècle d’interprétation, Paris, Délachaux & Niestlé, 1996 , pp. 195-220.
• Lipovetsky, Giles: Le bonheur paradoxal. Essai sur la société d’hypersconsomation, Paris, Gallimard, 2006, pp.9-20 et 212-231.
• Lipovetsky, Gilles : « Narcisse ou la stratégie du vide », dans : L’ère du vide. Essais sur l’individualisme contemporain, Paris, Gallimard, 1983, pp. 70-113.
• Nathan, Tobie : L’influence qui guérit, Paris, Odile Jacob, 1994. Introduction et Chapitres 1 et 2 de la Troisième partie.
• Todorov, Tzvetan: La vie commune. Essai d’anthropologie générale, Paris, Seuil, 1995, pp. 9-13 et 95-133.
Faculty or entity


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Bachelor in Law

Bachelor in Law French-English (and French-English-Dutch)

Bachelor in Law French-Dutch (and French-Dutch-English)