This biannual learning unit is not being organized in 2024-2025 !
Teacher(s)
Salembier Chloé (coordinator);
Language
French
Main themes
- Contemporary issues in society (intergenerational, immigration, new technologies, common good etc.) through different theories and multiples expressions in the regions and cities
- Empirical procedures (site visits, records, meetings, surveys, interviews, installations etc.) designed to analyse the socio-spatial dimensions of these social issues.Regional and urban issues (urban areas, housing estates, river banks, eco-areas etc.) through a site study.Approaches which combine theoretical elements and empirical procedures (site visits, records, meetings, surveys, interviews, installations etc.) designed to highlight the issue in context
- Scenarios for project and architectural intervention in response to the opportunities and constraints identified in empirical work
- Experience in negotiation, communication and validation of production with different players, external to the university
Learning outcomes
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 | Specific learning outcomes: By the end of the course, students will be able to
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Bibliography
BEAUD, S. and F. WEBER (2003). Guide de l'enquête de terrain. Paris, La découverte.
BESSE, J.-M. (2013). Habiter un monde à mon image. Paris Flammarion
FAVRET-SAADA, J. (1977). Les mots, la mort, les sorts. Paris, Gallimard.
GEERTZ, C. (2002). Savoir local, savoir global: Les lieux du savoir. Paris, PUF
GROSJEAN, M. and J.-P. THIBAUT (2001). L'espace urbain en méthodes. Marseille, Parenthèses
KAUFMANN, J. C. (2016). L'entretien compréhensif - 4e éd, Armand Colin.
LEFEBVRE, H. (1974). La production de l'espace. Paris, Anthropos
MALINOWSKI, B. and T. Jolas (1985). Journal d'ethnographe, Éd. du Seuil.
OLIVIER DE SARDAN, J.-P. (2008). La rigueur du qualitatif: les contraintes empiriques de l'interprération socio-anthropologique. Louvain-la-Neuve, Academia Bruylant
RAULIN, A. (2005). Anthropologie urbaine. Paris Armand Colin
Brugère, F., & le Blanc, G. (2020). Le lieu du soin. [The place of cure]. Esprit, Mai(5), 77-85.
Degavre, F. (2011). Le Care, une ressource pour repenser les métiers liés à la défense de la justice et de
l’égalité. Paper presented at the Care et compétences transculturelles, Bruxelles. http://unia.be/files/Z_ARCHIEF/fr.pdf
Fisher, B., & Tronto, J. (1991). Toward a feminist theory of care. In E. K. Abel & M. K. Nelson (Eds.), Circles of Care : Work and Identity in Women’s Lives. Albany, NY: State University of New York Press.
Fitz, A., Krasny, E., & Wien, A. (2019). Critical Care: Architecture and Urbanism for a Broken Planet: MIT Press.
Gilligan, C. (2008). Une voix différente. Pour une éthique du care. Paris: Flammarion.
Groot, B., Vink, M., Haveman, A., Huberts, M., Schout, G., & Abma, T. (2019). Ethics of care in participatory health research: mutual responsibility in collaboration with co-researchers. Educational Action Research, 27, 286 - 302.
Laugier, S. (2012). Tous vulnérables?: le care, les animaux et l'environnement. Paris: Payot & Rivages.
Laugier, S. (2015). Care, environnement et éthique globale. [Care, the Environment, and Global Ethics]. Cahiers du Genre, 59(2), 127-152.
Lussault, M. (2018). Porter attention aux espaces de vie anthropocènes. Vers une théorie du spatial care. In Penser l’Anthropocène (pp. 199-218). Paris: Presses de Sciences Po.
Tronto, J. C. (2008). Du Care. Revue du MAUSS, 2(32), 243-265.
Tronto, J. (2009). Un monde vulnérable : pour une politique du care. Paris: La Découverte.
Tronto, J. (2012). Le risque ou le care ? Paris Presses Universitaires de France.
Perreault, J., & Bourgault, S. (2015). Le care: éthique féministe actuelle. Montréal: Les éditions du remue-ménage.
Zielinski, A. (2010). L'éthique du care. Une nouvelle façon de prendre soin. [Care Ethics]. Études, 413(12), 631-641.
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