Utopias and realities of dwelling

lbari2240  2024-2025  Bruxelles Saint-Gilles

Utopias and realities of dwelling
3.00 credits
30.0 h
Q1

  This learning unit is not being organized during year 2024-2025.

Language
Main themes
Definition of key concepts such as dystopia, utopia, eutopia, syntopia and pantopia
Analysis of utopian thinking, through the socio-cultural contexts in which they have emerged
Analysis of utopian thinking, through the biographies of authors who have put such ideas forward
Analysis of how space and architecture in particular have been considered as spatial panacea to address social dysfunctions and dissatisfactions
Comparison of contemporary issues with past utopian thinking
Examination of utopia as a transformation lever in our contemporary society
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

  • question themselves on the contexts of the appearance of a utopia, by discovering the dissatisfactions which have led to the emergence of alternative thinking.
  • Investigate housing realities form a spatial and social point of view and understand their interactions.
  • develop and formulate in a relevant way dystopian, utopian and eutopian thinking.
  • apply a eutopian proposal to a given social reality.
  • understand the gap between production and appropriation needs (practice and representation) of inhabited environments.

Contribution au référentiel AA :

1. Concevoir un projet d'architecture
x
Hiérarchiser les paramètres et les enjeux d’une situation donnée
x
Justifier les intentions et les choix d’un projet d’architecture
Composer avec art des espaces propices au bien-être de leurs occupants
Composer avec art les éléments matériels d’une construction
x
Composer avec art un projet de manière créative
x
Intégrer les exigences du Développement durable dans le processus de conception, à de multiples échelles
2. Exprimer un projet d'architecture
Connaître et appliquer de manière inventive les conventions de la représentation en deux et en trois dimensions
Représenter de manière inventive un parti architectural et avec maîtrise un parti architectural
Représenter de manière inventive des expériences spatiales
Représenter de manière inventive des logiques constructives
Représenter de manière inventive un processus créatif
x
Représenter avec maîtrise des phénomènes environnementaux, sociaux et économiques
3. Concrétiser un projet d'architecture
Comprendre et appliquer les principes physiques et physiologiques liés à l’architecture
Comprendre et appliquer les procédés constructifs et techniques liés à l’architecture
Comprendre et croiser des savoirs scientifiques et techniques en vue de concrétiser un projet d’architecture
Comprendre et évaluer les conséquences environnementales, sociales et économiques de choix constructifs et techniques
4. Mobiliser et contextualiser des
x
Comprendre et convoquer les concepts et les méthodes de disciplines scientifiques
Comprendre et approfondir les notions et les démarches de disciplines artistiques
Comprendre et croiser les contenus d’autres disciplines artistiques ou scientifiques en vue de nourrir le projet d’architecture
x
Comprendre et évaluer les conséquences environnementales, sociales et économiques de choix spatiaux et esthétiques
5. Adopter une attitude professionnelle
x
Agir en acteur·rice  conscient·e de  ses responsabilités
Communiquer de façon attentive, inclusive et efficace avec les multiples intervenant·es du projet d’architecture
x
Argumenter et agir en faveur d’une architecture exemplaire au regard des exigences du Développement durable
6. Adopter une démarche scientifique
x
Connaître et appliquer avec rigueur les méthodes disciplinaires, interdisciplinaires ou transdisciplinaires de la recherche scientifique
x
Formuler une question et délimiter un objet de recherche en et sur l’architecture
x
Présenter les résultats d’une recherche en et sur l’architecture en respectant les conventions de la communication scientifique
 
Content
This course outlines the double nature of dwelling, made out of physical structures (house) and uses (home). Architecture cannot be separated from this dual character.
Over the course of humanity, the reality of dwelling is disrupted by a series of historical breaks. During these times of uncertainty, imagination addresses the shortcomings of the real world by producing utopias.
The concept of utopia is used for two different purposes.
On the one hand, it is used as a knowledge tool. The double nature of dwelling is analysed in various historical breaks through the critical lens of utopia.
On the other hand, it is used as a prospective tool. In this latter case, students are asked to depict our contemporary reality and to produce an utopian counterpart.
Teaching methods
This course is partly lecture based and partly a collective discussion on the intermediate works of the students.
Evaluation methods
The course will be assessed in a group work combining a written essay and drawn material. Students will be asked to display their understanding of the theoretical concepts developed in the course as well as their ability to produce a critical and consolidated work based on those concepts.
Intermediate critics will be organized. They will not be assessed.
Faculty or entity


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Master [120] in Architecture (Tournai) [International Master - in English]