Chinese : Grammar in Practice

bmhch1111  2025-2026  Bruxelles Saint-Louis

Chinese : Grammar in Practice
5.00 credits
30.0 h + 30.0 h
Q1 and Q2
Language
Chineese
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

At the end of this course, the student should be able to:
- Understand the morphosyntactic structures of the language studied in a contrastive way in the perspective of language transfer;
- Identify, recognise and use the structures of the language studied;
- Identify, recognise and use the structures of the language studied; Transpose them into language A and/or vice versa;
- to use the grammatical tools acquired during the learning sessions and to be able to apply them independently to specific situations
 
Bibliography
Premier quadrimestre :
  • Bellassen, J., & Arslangul, A. (2016). Le chinois pour tous. Hatier.
  • Bellassen, J., Kanehisa, T., & Zhang, Z. (1996). Chinois mode demploi : Grammaire pratique et exercices. La Compagnie.
  • Darrobers, R., & Xiao Planes, X. (1998). Eléments fondamentaux de la phrase chinoise. You Feng.
  • Dégrave, C. (2011). 50 règles essentielles, chinois. Studyrama.
  • Eleaume Lachaud, S., Herrera, V., Bonnadier, C., & Filf. (2022). Japprends le chinois autrement : Niveau débutant 100 cartes mentales pour découvrir facilement les bases du mandarin ! Eyrolles.
  • Li Dejin 李德津 & Cheng Meizhen 程美珍. (1991). Shiyong hanyu yufa 實用漢語語法 (Grammaire de Chinois pratique). Hanyu jiaoxue chubanshe 華語敎學出版社 (Editions de l’Enseignement du chinois).
  • Liu, J. (2024). Les bases du chinois : Lire, écrire, sexprimer et penser comme un Chinois. Armand Colin.
  • Mudry, G., & Chen, Y. (avec Capdevila, L.). (2019). Le chinois malin : Guide pratique : principales erreurs à éviter en 75 fiches : 312 exercices corrigés pour sentraîner. Ellipses.
  • Rabut, I., Wu, Y.-Y. & Liu, H. (2017). Méthode de chinois  汉语入门 (premier niveau). L’Asiathèque.
  • Roche, P. (2014). Grammaire active du chinois. Larousse.
  • Xu, D., Zhang, W., Wong, Z., Zhang, Y., Lu, F., & An, M. (1995). Mémento grammatical du chinois moderne. Sinolingua.
  • Yang-Drocourt, Z.-T. (2020). Vocabulaire chinois I, pratique et approfondissement. L’Asiathèque.
Deuxième quadrimestre :
• Rabut, I., Wu, Y.Y., Liu, H. (2020). Méthode de chinois premier niveau 汉语入门. Paris, L’Asiathèque.
• Xu Dan, Initiation à la syntaxe chinoise, Langues et mondes, l'Asiathèque, Paris, 1996.
• Vivianne Alleton, Grammaire du chinois, Presses universitaires de France, "Que sais-je?", numéro 1519, Paris, 1973.
• Xiandai Hanyu Babai ci, Shangwu yinshuguan, 2002
Teaching materials
  • Rabut, I., Wu, Y.Y., Liu, H. (2020). Méthode de chinois premier niveau 汉语入门. Paris, L’Asiathèque.
  • Syllabus MHCH1111A : notions et exercices - 2025-2026 - Patricia Giot
Faculty or entity


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Bachelor in Translation and Interpreting