LLL
Grand Rue 54/L1.06.01
1348 Louvain-la-Neuve
Christine Jacqmot
|
Université Catholique de Louvain (UCLouvain) |
E-mail : Christine.Jacqmot@uclouvain.be |
Christine Jacqmot graduated in 1984 with a master's degree in Mathematics and in 1986 with a master's degree in Computing Sciences from the Université catholique de Louvain (UCLouvain, Belgium). In 1996, she obtained a PhD in Engineering from the School of Engineering of UCLouvain and, later on, she completed her academic training with a Postgraduate Degree in Teaching and Learning in Higher Education.
Her research interests have ranged from operating systems through distributed systems to pedagogy in higher education. From 1996 to 2004, she was involved in activities and projects related to E-learning, a topic which she still follows closely. From 2007 to 2015, she has been put in charge of the setting up and development of UCLouvain's Office for assessment aiming at enhancing the quality of teaching and learning. She has been actively involved in several committees implicated in the development of projects relating to quality in higher education. She is a founding member and was a board member of FA2L scrl, a spin-off company of UCLouvain which organizes professional development workshops for educators with the aim of improving the quality of higher education programs and courses (see http://www.FA2L.be).
Since 2015, she is Project Manager, Digital Strategy and Deployment at UClouvain, which articulates its strategy concurrently on three areas of "openness": open education, open publication, and open science. The various axes of development and some of the results already achieved at UClouvain, with an emphasis on open education, at was presentend at OE Global 2018 - https://repository.tudelft.nl/
More information and results to be found at www.uclouvain.be/unumerique and https://uclouvain.be/en/
She is also member of the Louvain Learning Lab, as coordinator and senior project manager.
EDUCATION
· Post-Master Degree in Teaching and Learning in Higher Education
· PH.D in Computer Science (Docteur en Sciences Appliquées) at the Université catholique de Louvain , Louvain-la-Neuve, 1996
· Master Degree in Computer Science
· Master Degree in Mathematics
· Higher Secondary School Teaching Certificate in Mathematics (Agrégation de l’enseignement secondaire supérieur)
- Diploma
Year Label Educational Organization 1982 Candidate en sciences pour le groupe des sciences mathématiques Université catholique de Louvain 1984 Licenciée en sciences pour le groupe des sciences mathématiques Université catholique de Louvain 1984 Agrégée de l'enseignement secondaire supérieur en sciences mathématiques Université catholique de Louvain 1986 Licenciée en informatique Université catholique de Louvain 1996 Docteur en sciences appliquées Université catholique de Louvain 2004 Diplômée d'études spécialisées en sciences de l'éducation Université catholique de Louvain
Berthiaume, Denis ; Lanarès, Jacques ; Jacqmot, Christine. L'évaluation des enseignements par les étudiants (EEE)Une stratégie de soutien au développement pédagogique des enseignants ?. In: Recherche et formation, Vol. Former les universitaires en pédagogie, no.67, p. 53-72 (2011).
Raucent, Benoît ; Caroline Verzat ; Van Nieuwenhoven, Catherine ; Jacqmot, Christine. Accompagner les étudiants - Rôles de l'enseignant, dispositifs et mises en oeuvre, 2e edition (Pédagogies en développement), De Boeck: Bruxelles, 2021. 9782807318960. 608 p.
Raucent, Benoît ; Wertz, Vincent ; Ducarme, Delphine ; Banaï, Myriam ; Jacqmot, Christine ; Oestges, Claude ; Milgrom, Elie. Former des tuteurs par immersion. In: Benoit Raucent, Caroline Verzat, Catherine Van Nieuwenhoven, Christine Jacqmot, Accompagner les étudiants. Rôles de l'enseignant, dispositifs et mise en oeuvre (Pédagogies en développement), De Boeck: Bruxelles, 2021, p. 307-328. 9782807318960.
Milgrom, Elie ; Raucent, Benoît ; Wouters, Pascale ; De Clercq, Mikaël ; Jacqmot, Christine. Le tuteur comme accompagnateur de l’apprentissage actif. In: Benoit Raucent, Caroline Verzat, Catherine Van Nieuwenhoven, Christine Jacqmot, Accompagner les étudiants : rôles de l'enseignant, dispositifs et mises en oeuvre, De Boeck: Bruxelles, 2021, p. 265-290. 9782807318960.
Ducarme, Delphine ; Galmiche, Etienne ; Banaï, Myriam ; Raucent, Benoît ; Lecoq, Julie ; Jacqmot, Christine. Les rôles dans l'organisation du travail en équipe. In: Benoit Raucent, Caroline Verzat, Catherine Van Nieuwenhoven, Christine Jacqmot, Accompagner les étudiants. Rôles de l'enseignant, dispositifs et mise en oeuvre, De Boeck: Bruxelles, 2021, p. 165-188. 978-2-8073-1896-0.
de Theux, Marie-Noëlle ; Jacqmot, Christine ; Wouters, Pascale ; Raucent, Benoît. Comment préparer les étudiants à la pédagogie active ?. In: sous la direction de Benoît Raucent, Cécile Vander Borght, Etre enseignant. Magister ? Metteur en scène ? (Pédagogies en développement), de Boeck: Bruxelles, 2006, p. 448. 2-8041-5047-x.
Jacqmot, Christine. Le rôle de l'évaluation . In: sous la direction de Benoît Raucent, Cécile Vander Borght, Etre enseignant. Magister ? Metteur en scène ? (Pédagogies en développement), de Boeck: Bruxelles, 2006, p. 448. 2-8041-5047-x.
Jacqmot, Christine ; de Theux , Marie-Noëlle. Quel est l'état d'esprit des étudiants face à l'apprentissage ?. In: sous la direction de Benoît Raucent, Cécile Vander Borght, Etre enseignant. Magister ? Metteur en scène ? (Pédagogies en développement), de Boeck : Bruxelles, 2006, p. 448. 2-8041-5047-x.
Motte, Isabelle ; Wertz, Vincent ; Trullemans, Charles ; Sobieski, Piotr ; Ben-Naoum, Abdou Kouider ; Jacqmot, Christine. Quelle pratique du tutorat ? Pour quels groupes ?. In: sous la direction de Benoît Raucent, Cécile Vander Borght, Etre enseignant. Magister ? Metteur en scène ? (Pédagogies en développement), de Boeck: Bruxelles, 2006, p. 448. 2-8041-5047-x.
Jacqmot, Christine ; Docq, Françoise ; Deville, Yves. A Framework to Understand, Analyse and Describe Online and Open Education in Higher Education : . 12th International Conference on Computer Supported Education (Prague, Czech Republic, du 2/5/2020 au 4/5/2020). In: Proceedings of the 12th International Conference on Computer Supported Education - Volume 1: CSEDU, SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2020. 9789897584176, p. 458-465. doi:10.5220/0009470704580465.
Deville, Yves ; Jacqmot, Christine ; Pereira, Olivier. Quand le numérique facilite la correction des questions d’examens : expérimentation de Gradescope à l’UCLouvain. 32ème Colloque de l’Admee-Europe (Casablanca, du 22/01/2020 au 24/01/2020) (Accepté/Sous presse).
Deville, Yves ; Jacqmot, Christine. Digital strategy at UCLouvain : openness matters,. Open Education Global Conference 2018 (Delft, du 24/04/2018 au 26/04/2018) (Accepté/Sous presse).
Parmentier, Philippe P. ; Jacqmot, Christine ; Noël, Bernadette. Offre et demande en matière d’aide à la réussite : les temps changent. XXVIIIe Congrès de l’AIPU, Pédagogie universitaire : entre enseignement et recherche (Mons (Belgique), du 18/05/2014 au 22/05/2014).
Wertz, Vincent ; Parmentier, Philippe P. ; Jacqmot, Christine ; Smidts, Denis. Responsable académique de programme : un nouveau métier ?. XXVIIIe Congrès de l’AIPU, Pédagogie universitaire : entre enseignement et recherche (Mons (Belgique), du 18/05/2014 au 22/05/2014).
Jacqmot, Christine. Comparaison de trois systèmes d’évaluation des enseignements par les étudiants et leurs effets sur le développement professionnel des enseignants. 23e colloque ADMEE Europe Evaluation & enseignement supérieur (Paris, du 12/01/2011 au 14/01/2011).
Warnier, Léticia ; Delobbe, Nathalie ; Jacqmot, Christine. Vers une approche intégrée du suivi et du pilotage de la qualité des programmes de gestion. 23ème colloque de l'ADMEE-Europe (Paris, France, du 12/01/2011 au 14/01/2011).
Warnier, Léticia ; Delobbe, Nathalie ; Jacqmot, Christine. Vers une approche intégrée du suivi et du pilotage de la qualité des programmes de gestion et de management. 23e colloque ADMEE Europe Evaluation & enseignement supérieur (Paris, du 12/01/2011 au 14/01/2011).
Vander Borght, Cécile ; Galand, Benoît ; Jacqmot, Christine ; Parmentier, Philippe P.. Evaluer des programmes pour favoriser le développement professionnel ? L'évaluation des programmes de bacheliers après 3 ans de mise en oeuvre à l'UCL. 21ème Colloque Admee-Europe, Evaluation et développement professionnel (Louvain-la-Neuve, Belgique, du 21/01/2009 au 23/01/2009).
Jacqmot, Christine ; Warnier, Léticia ; Braibant, Jean-Marc. Evaluer la qualité de l'enseignement universitaire : et si nous nous centrions sur les étudiants ?. 21e colloque ADMEE Europe Evaluation & développement professionnel (Belgique, Louvain-la-Neuve, du 21/01/2009 au 23/01/2009).
Vander Borght, Cécile ; Galand, Benoît ; Jacqmot, Christine ; Milgrom, Elie ; Raucent, Benoît. Evaluating the impact of a new curriculum at the School of Engineering of the Université catholique de Louvain (UCL) Belgium. 4th ESERA Conference "Research and the quality of Science Education" (August 2003).
Vander Borght, Cécile ; Jacqmot, Christine ; Laloux, Auguste ; Milgrom, Elie ; Raucent, Benoît ; Bourgeois, Etienne ; Frenay, Mariane ; Galand, Benoît. Evaluating a Problem/Project Based Learning Programme at the Engineering Faculty of UCL. PBL2002: A Pathway To Better Learning. International conference in higher education (Baltimore, 16-20 juin 2002). In: Proceedings de PBL2002: A Pathway To Better Learning. International conference in higher education, University of Delaware: Baltimore, 2002.
Jacqmot, Christine ; Milgrom, Elie. A Systematic-approach To Load Distribution Strategies for Distributed Systems. IFIP WG10.3 International Conference on Decentralized and Distributed Systems (ICDDS 93) (PALMA DE MALLORCA(Spain), Sep 13-17, 1993). In: IFIP Transactions A: Computer Science & Technology, Vol. 39, p. 291-303 (1993).
Jacqmot, Christine. Load management in distributed computing systems : towards adaptive strategies, prom. : Milgrom, Elie, 1996.
Jacqmot, Christine ; Deville, Yves. Open Science Recommandations to Stakeholders, 2023. 15 p.
https://oer.uclouvain.be/jspui/handle/20.500.12279/896http://hdl.handle.net/2078.1/274216
Jacqmot, Christine ; Deville, Yves. Shared Guidelines for Open Science : Guidelines for Researchers, 2023. 55 p.
https://oer.uclouvain.be/jspui/handle/20.500.12279/902http://hdl.handle.net/2078.1/274218