Veille sur les jeunes adultes

Public : Jeunes adultes

 

La veille présente les 15 dernières ressources ajoutées dans la base de données DOCTES. 


Si vous êtes intéressé par l'une ou l'autre ressource, cliquez sur le lien [En ligne: ] pour accéder aux notices dans la base de données DOCTES ou contactez notre documentaliste à l'adresse quentin.colla@uclouvain.be

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More Than Inconvenienced: The Unique Needs of U.S. College Students During the COVID-19 Pandemic

20 janvier 2021

de Alyssa M. Lederer, ET AL.
2021, pp. 14–19
En ligne : journals.sagepub.com[...]

U.S. college students are a distinct population facing major challenges due to the COVID-19 pandemic. Before the pandemic, students were already experiencing substantial mental health concerns, putting both their health and academic success in jeopardy. College students now face increasing housing and food insecurity, financial hardships, a lack of social connectedness and sense of belonging, uncertainty about the future, and access issues that impede their academic performance and well-being. There is also reason to believe that COVID-19 is exacerbating inequalities for students of color and low-income students. We provide several recommendations for institutions of higher education to mitigate these obstacles, including engaging in data-driven decision making, delivering clear and informative messaging to students, prioritizing and expanding student support services, and using an equity framework to guide all processes

Physical activity promotion in German vocational education: does capacity building work?

14 janvier 2021

de Johanna Popp, ET AL.
2021, pp. 1577–1589
En ligne : sites.uclouvain.be[...]

Apprentices in many sectors are exposed to increased health risks and show low levels of physical activity (PA). Environmental and policy approaches seem to be promising tools for PA promotion as they can positively influence the context in which PA occurs. This article reports results from a German research project (2015–2018) that developed and implemented measures for PA promotion in the field of vocational education (VE). A participatory approach—cooperative planning (COP)—involving researchers as well as stakeholders from policy and practice was used in two VE settings—nursing care and automotive mechatronics. We assessed the extent to which new capacities for PA promotion were created by conducting semi-structured interviews with stakeholders from both sectors (n = 12) and one group interview with nursing students (n = 4). Transcripts were analysed using qualitative content analysis. Findings show that new capacities were created mainly in the form of resources and opportunities and that several measures for PA promotion (e.g. a regular lesson on the issue of PA and health and a tutoring system) were successfully integrated into VE routines. However, establishing new organizational goals and obligations appeared to be challenging. Moreover, the article presents influencing factors, such as the participation of the main actors that strongly supported the process of capacity building within their organization. We conclude that COP seems promising in creating new capacities for PA promotion in the field of VE, and therefore has the potential to promote a physically active lifestyle among apprentices.

Prostitution étudiante, chemsex dans le cadre d’une prestation sexuelle tarifée et crise sanitaire

07 janvier 2021

de Sophie D'aubreby
Bruxelles : Education Santé, 2021, pp. 3-9
En ligne : educationsante.be[...]

L’asbl Alias accompagne les travailleur·ses du sexe (TDS) HsH et trans* de la région bruxelloise depuis 10 ans, grâce à une offre psycho-médico-sociale spécifique et de qualité. Au cours de l’année 2019, nous avons mené deux enquêtes exploratoires auprès de publics aussi spécifiques que difficiles d’accès : les étudiant·es HsH et trans* qui pratiquent le travail du sexe, et les travailleurs du sexe HsH et trans* qui pratiquent le chemsex. Cet article explorera d’abord les éléments liés à la santé de ces deux publics peu connus. Ensuite, il abordera la santé du public-cible d’Alias sous l’angle de la pandémie. Depuis le début de la crise sanitaire de 2020, l’asbl maintient son off re auprès des TDS de manière plus large et observe les conséquences de la pandémie et des mesures prises par le gouvernement pour l’endiguer sur leur vie et leur santé. Neuf mois après les premières mesures, les conséquences sont nombreuses

Intervenir sur la nutrition des 0-25 ans en promotion de la santé (2020)

25 novembre 2020

Clermont-Ferrand (France) : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Auvergne-Rhône-Alpes, 2020
En ligne : savoirsdintervention.org[...]

Vous mettez en œuvre des projets en promotion de la santé sur la nutrition ? Renforcez et légitimez la qualité de vos actions à partir des stratégies et leviers d’efficacité issus de la recherche et des savoir-faire professionnels

Conseils pour prendre soin de sa santé psychologique pour les étudiants à l’heure de la coVid-19 (2020)

12 novembre 2020

Dijon (France) : Instance régionale d'éducation et de promotion de la santé (IREPS) Bourgogne Franche-Comté, 2020, 12 p.
En ligne : ireps-bfc.org[...]

La santé psychologique est un état de bien-être émotionnel et social qui permet à chacun·e « de réaliser son potentiel, de faire face aux difficultés normales de la vie, de travailler avec succès et de manière productive et d’être en mesure d’apporter une contribution à la communauté ». La pandémie de COVID 19 est un facteur de stress qui a des conséquences négatives sur notre santé psychologique. Les études scientifiques montrent que la pandémie de COVID-19 entraîne une détresse psychologique importante dans la population avec des niveaux élevés de symptômes d’anxiété, de dépression et de stress. Une détresse qui touche, par ail-leurs, davantage les femmes et les jeunes entre 18 et 30 ans.Ce booklet vous propose un ensemble de conseils et de solutions pour vous aider à prendre soin de votre santé psychologique.

Student Tobacco Use Behaviors on College Campuses by Strength of Tobacco Campus Policies

17 septembre 2020

de Melinda J. Ickes
2020, pp. 747–753
En ligne : sites.uclouvain.be[...]

Purpose:
To examine the association between strength of policy and self-reported tobacco use behavior, controlling for demographic characteristics, polytobacco use, knowledge of campus tobacco policy, and perceived policy compliance by others.

Design:
Cross-sectional, online survey.

Setting:
Ten participating State University of New York (SUNY) campuses; 5 with designated smoking/tobacco use areas and 5 with 100% tobacco-free policies.

Subjects:
Convenience sample of students from SUNY campuses: only tobacco users (N = 576 students) included for analysis.

Measures:
Items assessing tobacco use behaviors on campus, policy knowledge, and observation of others using tobacco on campus.

Analysis:
T tests and chi-square tests of association used to compare responses between tobacco users across campuses. Generalized estimating equations modeling used to evaluate predictors of tobacco use on campus; model estimated with students nested within campus.

Results:
Those on campuses without a comprehensive policy were more likely to report (in the past week) having seen others smoke on campus (98% vs 69%, P < .001), having personally smoked on campus (65% vs 36%, P < .001), and seeing others use tobacco products on campus (88% vs 67%, P < .001), compared to those on tobacco-free campuses.

Conclusion:
Tobacco-free campus policies provide numerous protective factors for tobacco users and nonusers. However, compliance strategies are imperative for intended policy success.

La santé des jeunes de 16 à 25 ans, ta santé, ton alliée. Hygiène de vie, vie affective et sexuelle, addictions (2020)

10 septembre 2020

La Garde : Comité Départemental d’Éducation pour la Santé du Var (CODES 83), 2020, 62 p.
En ligne : www.codes83.org[...]

Le CODES 83 vous propose de télécharger gratuitement le livret "Ta santé, ton alliée", à destination des jeunes de 16 à 25 ans. Ce livret est composé d’éléments en lien avec l'actualité sur diverses thématiques telles que l’alimentation, le sommeil, l’activité physique, la vie affective et sexuelle et les addictions. Riche en jeux, activités et tests ce livret a pour vocation d’étoffer sa culture générale sur diverses thématiques, en autonomie ou en groupe. Ce document permet à chacun de trouver sa place dans la mise en œuvre d’actions concrètes. Il peut être utilisé pour puiser des idées nouvelles mais aussi servir de véritable rebond aux activités quotidiennes.

Guide du « deconfinement » pour les professionnels intervenant auprès des adolescents et des jeunes (2020)

24 juin 2020

de Pauline Baritaud, Clémentine Berthelot
Saint-Denis (France) : Fédération nationale d'Education et de Promotion de la santé (FNES), 2020, 63 p.
En ligne : www.fnes.fr[...]

La crise sanitaire que nous venons de vivre est inédite, et elle a augmenté les inégalités sociales de santé. Il est nécessaire de pouvoir prendre le temps d’en discuter avec les jeunes, tout en leur donnant les moyens d’affronter cette période difficile de manière responsable et autonome, et de prendre en main leur santé et leur bien-être. Ce guide contient tous les éléments théoriques et pratiques pour pouvoir mettre en place des animations en lien avec la période actuelle, sous l’angle des compétences psychosociales (CPS) et de la promotion de la santé

Diabetes disclosure strategies in adolescents and young adult with type 1 diabetes

28 janvier 2020

de Andrea K. Pihlaskari, Barbara J. Anderson
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2020, pp. 208-213
En ligne : sites.uclouvain.be[...]

Objective
Adolescence and young adulthood have social and developmental challenges that can impact type 1 diabetes (T1D) management. New relationships (e.g. friends, schoolmates, dating partners, teachers, employers) introduce opportunities for disclosure of T1D status. Characterizing how adolescents and young adults (AYAs) disclose having T1D to others may help inform clinical strategies to help AYAs ensure their safety by obtaining social support.

Methods
As part of a study about diabetes health-related quality of life across the lifespan, transcriptions of semi-structured qualitative interviews with AYAs with T1D (n = 16, age 12–25 years, mean age 18.7 ± 4.9, 38% female) were coded to derive themes related to T1D disclosure.

Results
Participants described three disclosure strategies: (1) Open Disclosure: shares T1D status in straightforward, direct manner and readily requests diabetes-related support; (2) Disclosure Hesitancy: reluctant to tell others about or actively hides having T1D; (3) Passive Disclosure: discloses T1D via other people (e.g., parents) or through others’ observation of T1D management tasks.

Conclusion
AYAs may benefit from guidance in approaches to informing others about having T1D in different contexts. Identifying individuals’ use of these strategies can inform education and intervention strategies aimed at engaging AYAs in healthy T1D-related disclosure to seek and receive support.

Neuf jeunes de 18 à 24 ans sur dix sont en bonne santé, malgré des disparités liées à leur situation vis-à-vis de l’emploi (2019)

27 novembre 2019

de Jacques Pisarik
France : DREES (Direction de la recherche, des études, de l’évaluation et des statistiques), 2019, 6 p.
En ligne : drees.solidarites-sante.gouv.fr[...]

L’état de santé des jeunes adultes est très satisfaisant en moyenne : près de neuf jeunes de 18 à 24 ans sur dix se perçoivent en bonne ou très bonne santé et ils déclarent peu de maladies chroniques (14 %) ou de restrictions d’activités (8 %). Pour la première fois, l’enquête nationale sur les ressources des jeunes, permet d’aller au-delà de ce constat général et d’éclairer la situation de groupes particuliers en matière de santé perçue, de couverture et de recours aux soins en les comparant à l’ensemble des jeunes adultes. Les jeunes chômeurs ou inactifs (hors étudiants) et les jeunes cumulant emploi et études déclarent ainsi un moins bon état de santé perçu. C’est aussi le cas pour les jeunes les moins diplômés et ceux qui n’habitent plus chez leurs parents. Ces écarts s’observent également pour la couverture par une complémentaire santé et pour le renoncement aux soins. Si 92 % des jeunes sont couverts par une complémentaire, ils ne sont que 85 % parmi les jeunes chômeurs ou inactifs. Ces derniers déclarent plus souvent avoir renoncé à des soins pour raisons financières au cours des douze derniers mois : 7 % ont ainsi renoncé à consulter un médecin, et 6 % un dentiste, contre 4 % de l’ensemble des jeunes adultes pour chacun de ces professionnels de santé.

Mental health among university students with eating disorders and irritable bowel syndrome in France

23 octobre 2019

de A. Spillebout, P. Dechelotte
Issy-les-Moulineaux : Elsevier Masson, 2019, pp. 295-301
En ligne : sites.uclouvain.be[...]

Position du problème
Les étudiants sont soumis au stress lié à la pression académique, l’autonomisation et la transition de l’adolescence à l’âge adulte. Cette population jeune pourrait donc présenter un risque élevé de pathologies comme les troubles du comportement alimentaire (TCA) et le syndrome de l’intestin irritable (SII). L’objectif était de déterminer la prévalence des TCA, du SII, des deux pathologies et les comportements associés.

Méthode
Une étude transversale a été réalisée chez les étudiants de l’université de Rouen-Normandie (France). Les étudiants ont répondu à un auto-questionnaire anonyme avec des items sur les caractéristiques sociodémographiques, les comportements à risque, la dépression (score de Duke), le stress (score de Cohen), l’épuisement professionnel (score de Maslach), l’insomnie (Index de Sévérité de l’Insomnie), les TCA (test SCOFF-F) et le SII (Rome III).

Résultats
Cette étude a inclus 731 étudiants (ratio hommes/femmes=0,43). Les prévalences des TCA, du SII et des TCA-SII coexistant étaient respectivement de 16,7 %, 7,8 % et 2,7 %, plus élevées chez les femmes. La dépression, le stress, l’épuisement émotionnel, l’insomnie et la cyberaddiction étaient significativement associés aux TCA et au SII, ou TCA-SII. Les étudiants avec des TCA avaient un risque plus élevé d’avoir un SII (Odds Ratio ajusté (ORA=2,42, IC 95 % : 1,30–4,51), les étudiants atteints de SII avaient un risque plus élevé de TCA (ORA=2,46, IC 95 % : 1,32–4,55) et étaient plus souvent en troisième année d’études universitaires ou plus (ORA=2,95, IC 95 % : 1,50–5,76).

Conclusion
De nombreux étudiants souffrent de TCA et de SII, avec un risque significatif de coexistence d’un TCA-SII. Le TCA et le SII altèrent la santé mentale des étudiants, ce qui pourrait avoir des conséquences sur leurs parcours académiques. Le dépistage, utilisant des tests simples et rapides comme SCOFF et ROME IV (mise à jour du ROME III en 2016), est essentiel dans cette population à risque.

Pour le bien-être et la santé des jeunes (2019)

16 octobre 2019

de Marie-Rose Moro, Jean-Louis Brison
Paris : Odile Jacob, 2019, 240 p.
En ligne : sites.uclouvain.be[...]

L’adolescence, jusqu’au début de l’âge adulte, est une période de grande fragilité psychique (dépression, alcoolisation, troubles du sommeil, de l’alimentation…), alors même que s’y décident bien des choix et des orientations qui structureront toute une vie. Contre ce malaise des jeunes dans notre pays, l’école a un rôle crucial à jouer. S’inspirant de réussites locales et de politiques imaginatives à l’étranger (Australie, Finlande…), Marie Rose Moro et Jean-Louis Brison nous proposent dans ce livre des mesures concrètes pour fonder une nouvelle alliance éducative et thérapeutique et bâtir une école soucieuse aussi bien des apprentissages que de l’épanouissement individuel des élèves. Les deux sont d’ailleurs indissociables : être heureux au collège, au lycée ou à l’université et être capable d’apprendre sont les expressions d’un même goût de vivre !

New digital media interventions for sexual health promotion among young people: a systematic review (2019)

09 octobre 2019

de Erin Wadham, Clare Green
2019, 23 p.
En ligne : www.publish.csiro.au[...]

New digital media platforms (e.g. social networking sites, web pages and text messaging) have dramatically changed interpersonal communication and present novel opportunities for health interventions. Due to the high uptake and use of digital media among young people, advances in digital media provide potential new opportunities in delivering health interventions to this audience to reduce sexually transmissible infection (STI) risk. The aim of this study was to assess the effectiveness of sexual health interventions delivered via new digital media to young people (aged 13–24 years). A systematic search was conducted of seven databases for peer-reviewed literature published between January 2010 and April 2017 that evaluated a sexual health intervention delivered to young people (aged 13–24 years). Of 2017 papers reviewed, 25 met the inclusion criteria and were assessed. Sixteen studies used web-based platforms to deliver their intervention. A large proportion of studies (11/25) specifically focused on HIV prevention. Seven studies found a statistically significant effect of the intervention on knowledge levels regarding the prevention HIV and other STI, as well as general sexual health knowledge, but only one-fifth of interventions evaluating intentions to use condoms reported significant effects due to the intervention. Nine studies focused on individuals from an African American background. Although new media has the capacity to expand efficiencies and coverage, the technology itself does not guarantee success. It is essential that interventions using new digital media have high-quality, evidence-based content that engages with individual participants.

The effectiveness of using entertainment education narratives to promote safer sexual behaviors of youth: A meta-analysis, 1985-2017 (2019)

09 octobre 2019

de Victor Orozco-Olvera
2019, 14 p.
En ligne : journals.plos.org[...]

Background
Risky sexual behaviors are associated with the transmission of sexually transmitted infections (STIs) and unwanted pregnancies, both major health concerns for youth worldwide. This review studies the effectiveness of narrated mass media programs in promoting safer sexual practices among youth in developed and developing countries.

Methods
Electronic and manual searches were conducted to identify experimental and quasi-experimental studies with robust counterfactual designs published between 1985 and the first quarter of 2017. Effect sizes were meta-analyzed using mixed-effects models.

Results
Eight experimental and two quasi-experimental studies met our inclusion criteria. The aggregated sample size was 23,476 participants, with a median of 902 participants per study. Entertainment education narratives had small but significant effects for three sexual behaviors. It reduced the number of sexual partners [standardized mean difference, (SMD) = 0.17, 95% confidence interval (CI) = 0.02–0.33, three effect sizes], reduced unprotected sex (SMD = 0.08, 95% CI = 0.03–0.12, nine effect sizes), and increased testing and management for STIs (SMD = 0.29, 95% CI = 0.11–0.46, two effect sizes). The interventions were not effective in reducing inter-generational sex, measured through the age-gap with sexual partners (SMD = 0.06, 95% CI = -0.06–0.19, four effect sizes). Entertainment education had medium-size effects on knowledge outcomes (SMD = 0.67, 95% CI = 0.32–1.02, seven effect sizes), where a time-decay relationship is observed. No effects were found on attitudes.

Conclusion
Although mass media entertainment had small effects in promoting safer sexual practices, its economies of scales over face-to-face interventions suggest its potential to be a cost-effective tool above an audience threshold. The use of study participants from the general youth population and the use of mostly effectiveness trials mitigate concerns regarding its scalability. The overall paucity of high-quality studies affirms the need for strengthening the evidence base of entertainment education. Future research should be undertaken to understand the moderator effects for different subgroups and intervention characteristics.

Exploring the discrimination–radicalization nexus: empirical evidence from youth and young adults in Belgium

02 octobre 2019

de Rochelle L. Frounfelker, Thomas Frissen
2019, pp. 897–908
En ligne : sites.uclouvain.be[...]

Objectives
Violence committed by extremists has serious violent and non-violent public health consequences. Researchers have hypothesized an association between experiencing discrimination and support for radicalization. This study examines the relationship between perceived discrimination and support for violent extremism among youth and young adults in Belgium.

Methods
A total of 2037 young adults between the ages of 16 and 30 participated in the study. We used multivariate linear regression to determine the association between sociodemographic characteristics, experiences of perceived discrimination, and scores on the Radical Intention Scale (RIS).

Results
Sex, religion, generation status, and language were associated with experiencing discrimination. Sex and language were associated with scores on the RIS. Discrimination based on language and political views was independently associated with scores on the RIS. Discrimination experienced during interactions with the police/justice system was also associated with RIS scores.

Conclusions
Public health primary prevention programs and policies that target the relationship between discrimination and sympathy for violent radicalization need to be situated on micro- to macro-levels. Of primary importance is the development of partnerships between stakeholders in public health, legal, political, and educational sectors to develop strategies to diminish discrimination and promote positive civic engagement among youth

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