Journée nationale d'information sur la crise de biodiversité

Louvain-La-Neuve

www.ensemblepourlabiodiversite.be

A national action for sensitizing Belgians to Biodiversity conservation has started May 19th, 2020.

Please find below our scientific activities of research and communication at the Earth and Life Institute at UCLouvain that contribute to this wonderful initiative:

1. Action tools:

Guide du consommateur wallon heureux" (2016)..

Guide réalisé dans le cadre du concours du Museum d'histoire naturelle "1001 idées pour sauver la biodiversité, qui a obtenu le prix de la région wallonne pour le meilleur projet. Réalisé par les étudiants en master d'Ecologie de UCLouvain, sous la direction de Prof. Dr. C. Nieberding.

La biodiversité respectée à UCLouvain

Plusieurs années avant son interdiction légale, le glyphosate n’a plus eu sa place dans la gestion des espaces verts de l’UCLouvain

Le lac de Louvain-la-Neuve

Verdisation du lac de l'université

Le Bois de Lauzelle

Meilleure gestion, durable du Bois de Lauzelle à l'université

2. Inspirational actions : We Change For Life" : 250 Belgian scientists testify about their lifestyle changes for protecting the planet

En Français, in het neederlands, in English, find why and how 250 Belgian scientists in climatology, biology, geography, medecine, pharmacy, economy, law,... change their daily personal and professional lifestyle to stop the current biodiversity extermination

3. Awareness tools

• Sept équipes au Earth and Life Institute étudient la biodiversité et forment le "Biodiversity pole": dig in here to know more!
    The dazzling diversity of living organisms on our planet is the result of a long evolution. Its preservation is a major global challenge for the coming years. Our aim is to analyse the evolutionary process and the functioning of species in their environment. On an applied level, we are interested in the conservation of species in natural and human environments and we are looking for sustainable solutions in the field of agriculture, forestry and urban ecosystems.

• Plusieurs équipes au Earth and Life Institute étudient le climat et l'usage des sols, qui affectent fortement la biodiversité: dig in here to know more!
    The research conducted aim at understanding the functioning of the Earth system, with focus on its climate component, and human-environment interactions.

• A broad audience conference on the causes of the current Sixth massive Biodiversity extinction organised by ELI (2019) Human activities cause biodiversity loss: What do we know, what do we need to know ? You can find here all videos of the scientists' presentations.

•   Protéger la biodiversité maintenant? A lire sans modération.
    Les informations scientifiques utiles à toute personne qui souhaite comprendre la crise de biodiversité, et y remédier sont rassemblées ici. Ceci inclut de la vulgarisation des données scientifiques validées par la communauté d’écologistes.

Après le Corona, Prof. van Ypersele ose rêver à un monde plus durable

Le lien entre consommation de notre société occidentale et la crise de biodiversité  est le sujet de plusieurs interviews que vous pouvez consulter ici

Would you like to know more? Please contact the ELI-focal point: Prof. Dr. Caroline Nieberding