3.00 crédits
35.0 h + 30.0 h
Q1
Enseignants
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Préalables
L’étudiant possède des connaissances et une compréhension de base de l’écologie, de la biologie évolutive et de la génétique.
Thèmes abordés
Théories évolutionnistes, mesure de la sélection naturelle et sexuelle et d'autres processus évolutifs, construction et interprétation de la phylogénie, évolution culturelle, applications évolutionnistes
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 | Contribution de l'unité d'enseignement au référentiel AA du programme
Eu égard au référentiel de compétences du programme BOE2M, cette unité d'enseignement contribue au développement et à l'acquisition des compétences suivantes : 1, 2, 3 (3.6), 7 |
2 | Acquis d'apprentissage spécifiques au cours : L'étudiant maîtrise une vision large et approfondie des différentes théories évolutionnistes traitant de la macro- et de la microévolution, ainsi que de l'évolution génétique et culturelle. Il est capable d'appliquer la pensée évolutionniste à plusieurs domaines d'application abordés au cours, mais peut également appliquer ses connaissances à d'autres domaines de manière critique et étayée. |
Contenu
The course consists of two parts:
The first part, at UNamur, given by A. Dennis will use a combination of lectures, activities, and paper discussions to deepen your understanding of evolutionary processes. We will build on this by learning how to build hypotheses for the relationships among individuals. Examples will be discussed with both limitations and applications in mind.
Main lecture topics:
- A deeper view of evolutionary theories and their application
- Buliding and interpreting phylogenies
- The genomic basis of adaptation, detection and interpretation
The second part, given by L. Duchatelet at UCLouvain, will apprehend the natural, sexual, and behavioral selection principles, the evolutionary convergence, the adaptation and evolution at different scale times. Across diverse case studies, students navigate between the concepts of evolutive biology, from methodological approaches to the integration of the different concepts and theories covered.
Main lecture topics:
- population genetic and evolutive forces
- Natural selection versus sexual selection
- Behavioural selection
- convergence evolution
The first part, at UNamur, given by A. Dennis will use a combination of lectures, activities, and paper discussions to deepen your understanding of evolutionary processes. We will build on this by learning how to build hypotheses for the relationships among individuals. Examples will be discussed with both limitations and applications in mind.
Main lecture topics:
- A deeper view of evolutionary theories and their application
- Buliding and interpreting phylogenies
- The genomic basis of adaptation, detection and interpretation
The second part, given by L. Duchatelet at UCLouvain, will apprehend the natural, sexual, and behavioral selection principles, the evolutionary convergence, the adaptation and evolution at different scale times. Across diverse case studies, students navigate between the concepts of evolutive biology, from methodological approaches to the integration of the different concepts and theories covered.
Main lecture topics:
- population genetic and evolutive forces
- Natural selection versus sexual selection
- Behavioural selection
- convergence evolution
Méthodes d'enseignement
Classroom lectures, with bioinformatic exercices
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
The evaluation will be based on both in-class activities (Dennis) and a written exam (both parts)
Ressources
en ligne
en ligne
Support de cours
- Diaporamas des cours théoriques sous forme de fichiers pdf, disponibles sur Moodle
Faculté ou entité
en charge
en charge