Enseignants
Baudin Thomas (supplée De la Croix David); De la Croix David;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
Quelques thèmes, dans le prolongement des cours de macroéconomie, seront sélectionnés au début du cours. Les premiers cours consisteront en des exposés magistraux donnés par le ou les professeurs afin de présenter les thèmes, avec la littérature spécialisée correspondante, les questions clés et les questions ouvertes, ainsi que les lectures recommandées. Ces cours seront suivis de séminaires organisés par les étudiants. Ces séminaires consisteront soit à rédiger des rapports sur une ou deux contributions fondamentales connexes, soit à reproduire les résultats quantitatifs de ces articles à l'aide de langages de programmation appropriés.
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
| 1 | Le séminaire vise à amener les étudiants aux confins de la recherche dans un domaine particulier et à les former à la définition et à la conduite d'un sujet de recherche. L'accent est mis sur l'utilisation d'outils permettant de répondre à une question de recherche et de lire « entre les lignes » certaines des principales contributions aux thèmes abordés. |
Contenu
The course is divided into two parts.
Part 1 presents key models to understand the growth process. It includes Malthusian models, Solow's model, from Malthus to Solow, Models with human capital, Unified growth theory
Part 2 presents applications using the RETE (Repertorium Eruditorum Totius Europae) database. After an introduction explaining the whole RETE project, we will update the results of the two papers below, and students will program replications and robustness analysis using subsamples (using R as a programming language)
The Academic Market and the Rise of Universities in Medieval and Early Modern Europe (1000-1800) Journal of the European Economic Association 22(4), 1541–1589
Nepotism vs. Intergenerational Transmission of Human Capital in Academia (1088-1800) Journal of Economic Growth 29, 469–514
Part 1 presents key models to understand the growth process. It includes Malthusian models, Solow's model, from Malthus to Solow, Models with human capital, Unified growth theory
Part 2 presents applications using the RETE (Repertorium Eruditorum Totius Europae) database. After an introduction explaining the whole RETE project, we will update the results of the two papers below, and students will program replications and robustness analysis using subsamples (using R as a programming language)
The Academic Market and the Rise of Universities in Medieval and Early Modern Europe (1000-1800) Journal of the European Economic Association 22(4), 1541–1589
Nepotism vs. Intergenerational Transmission of Human Capital in Academia (1088-1800) Journal of Economic Growth 29, 469–514
Méthodes d'enseignement
Lectures ex catedra with focus on understanding mechanisms. Workshop using R to replicate results.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
Depending on the number of students, the final exam will be written or oral.
Autres infos
No specific instructions concerning the use of AI (which is permitted)
Bibliographie
Part 1:
Oded Galor, Unified Growth Theory, Princeton University Press
Part 2:
The papers (and codes) of the UTHC project available here
https://perso.uclouvain.be/david.delacroix/uthc.html
Oded Galor, Unified Growth Theory, Princeton University Press
Part 2:
The papers (and codes) of the UTHC project available here
https://perso.uclouvain.be/david.delacroix/uthc.html
Faculté ou entité
en charge
en charge