Enseignants
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Préalables
Un cours d'introduction en économie industrielle (tel que LECGE1330 : Industrial Organisation)
Thèmes abordés
Fusions et acquisitions dans les marchés de produits différenciés
Stratégies (prix, capacité, variété, qualité) de prévention d'entrée en information parfaite et en information imparfaite dans les marchés de produits homogènes et de produits différenciés
Extension du pouvoir de monopole et foreclusion : augmentation des coûts des concurrents, réduction de la demande des concurrents
Restrictions verticales (en particulier RPM) : concurrence intra-marque et concurrence inter-marques
Stratégies (prix, capacité, variété, qualité) de prévention d'entrée en information parfaite et en information imparfaite dans les marchés de produits homogènes et de produits différenciés
Extension du pouvoir de monopole et foreclusion : augmentation des coûts des concurrents, réduction de la demande des concurrents
Restrictions verticales (en particulier RPM) : concurrence intra-marque et concurrence inter-marques
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 | Au terme de l'activité, les étudiants auront une connaissance théorique des stratégies des firmes dans des marchés en concurrence imparfaite. Ils seront à même de comprendre comment l'information imparfaite peut modifier les stratégies des firmes et, en particulier, comment les entreprises peuvent exploiter cette imperfection de l'information. Ils auront un aperçu des diverses pratiques d'exclusion que les entreprises peuvent adopter pour accroître leur profit. Ils seront sur cette base à même d'utiliser ces fondements théoriques dans le cadre du cours LECON2314 : Economics of Competition Policy |
Contenu
The course is taught in english.
The goal of the course is to familiarize students with economic theory that underlies competition-policy practice. The students should get a formal and intuitive understanding of basic economic concepts and strategic interactions of firms, consumers and regulatory concepts. To this end, the course discusses many applications in each topic, including actual competition-policy cases from Europe and North America.
Here is a list of the topics we will cover in class:
1. Toolbox:
2. Market Concentration:
3. Cartels:
4. Differentiated Products:
5. Mergers:
6. Entry:
7. Vertical Relations:
8. Information (If time):
The goal of the course is to familiarize students with economic theory that underlies competition-policy practice. The students should get a formal and intuitive understanding of basic economic concepts and strategic interactions of firms, consumers and regulatory concepts. To this end, the course discusses many applications in each topic, including actual competition-policy cases from Europe and North America.
Here is a list of the topics we will cover in class:
1. Toolbox:
2. Market Concentration:
3. Cartels:
4. Differentiated Products:
5. Mergers:
6. Entry:
7. Vertical Relations:
8. Information (If time):
Méthodes d'enseignement
The goal of the course is to familiarize students with the economic theory that underlies competition-policy practice. The economic theory will be introduced using economic models. However, the course puts great emphasis on an intuitive understanding of these concepts. To this end, we will frequently discuss applications of the theory and real-life competition-policy cases from Europe and North America.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
The students have to submit a graded homework on which they have to work in groups.
The graded homework and the final written exam consist of three parts.
The type of evaluation (e.g. written- or oral exam) in the third exam session (i.e. for students who do not succeed in the first exam session) will be determined based on the number of enrolled students.
The graded homework and the final written exam consist of three parts.
- Questions on the understanding of basic economic concepts that were discussed in class.
- Questions on a theoretical model.
- Case-study questions where the students have to apply the economic concepts that we discussed in class to discuss a real-life economic problem. This can be, for example, aspects of a real-life competition-policy case.
The type of evaluation (e.g. written- or oral exam) in the third exam session (i.e. for students who do not succeed in the first exam session) will be determined based on the number of enrolled students.
Autres infos
The language of the class is English.
L’utilisation des intelligences artificielles lors des épreuves d’évaluation de ce cours est balisée par les règles mentionnées dans le note facultaire à ce sujet et disponible sur le site intranet de la faculté dans les informations à destination des étudiant.es.
L’utilisation des intelligences artificielles lors des épreuves d’évaluation de ce cours est balisée par les règles mentionnées dans le note facultaire à ce sujet et disponible sur le site intranet de la faculté dans les informations à destination des étudiant.es.
Ressources
en ligne
en ligne
Available on Moodle: https://moodleucl.uclouvain.be/
Bibliographie
- Tirole, Jean, The Theory of Industrial Organization, MIT press. (Good for theory)
- Motta, Massimo, Competition Policy: Theory and Practice, Cambridge University Press. (Simple versions of theory, very applied).
- Belleflamme, Paul and Martin Peitz, Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press. (Closest to the course. But the course deviates from it!)
Faculté ou entité
en charge
en charge