This learning unit is not open to incoming exchange students!
Teacher(s)
Language
French
Main themes
On the grounds of previous or on-going research, the seminar will allow the student to participate to the produc-tion of an on-going research, or to reflect critically on a previous research through its continuation. The research may be qualitative or quantitative. Several options will be offered, according to the resources and opportunities of the teachers and the skills of the students: - Option 1 Participation to an on-going research : the teacher in charge will introduce a seminar for the problematization from which a research question will be identified. He will propose books, reports or articles on this issue, that will be subject to a critical examination. The question will be made opera-tional, a process that will imply theoretical, epistemological and methodological choices. The analysis that will follow will lean on existing data that will be re-exploited in the context of the seminar, or on a clearly circumscribed collection of new data. A research report will be written. - Option 2 Re-visit an existing research : through a documentation, as exhaustive as possible, on a research of his choice, the teacher will critically review the steps of its realisation, together with the students : origin of the project, steps taken for obtaining the necessary means for its realisation, steps for its reali-sation, its finalisation and the different modalities for its popularization.
Bibliography
- Les supports spécifiques seront mis à disposition des étudiants sur Moodle.
Bibliographie pour approfondir de façon autonome la démarche scientifique en sociologie
Bachelard G. (1976), La Formation de l’esprit scientifique, Paris, Librairie philosophique, J. Vrin.
Becker H.S. (2002), Les Ficelles du métier. Comment conduire sa recherche en sciences sociales, Paris, La Découverte, coll. Repères.
Bryman A. (2012), Social Research Methods, Oxford University Press, Oxford and New York (fourth edition).
Christensen L. B., Burke Johnson R. & Turner L. (2015), Research Methods, Design and Analysis, Pearson, twelfth edition.
Boudon R., Lazarsfeld P. (dir.) (1969), L’Analyse empirique de la causalité, Paris, Mouton, coll. « Méthodes de la sociologie ».
Bourdieu P., Chamboredon J.-C. et Passeron J.-C. (1968), Le Métier de sociologue, Paris, Mouton, Bordas.
Chazel F., Boudon R. et Lazarsfeld P.L. (dir.) (1970), L’Analyse des processus sociaux, Paris, Mouton, coll. «'Méthodes de la sociologie ».
De Bruyne P., Herman J. et al. (1974), Dynamique de la recherche en sciences sociales, Paris, PUF.
Durkheim E. (1901), Les Règles de la méthode sociologique, précédé de J.-M. Berthelot, Les Règles de la méthode sociologique ou l’instauration du raisonnement expérimental en sociologie, Paris, Flammarion, 1988.
Franck R. (dir.) (1994), Faut-il chercher aux causes une raison ? L’explication causale dans les sciences humaines, Paris, Librairie philosophique J. Vrin, Lyon, Institut interdisciplinaire d’études épistémologiques.
Glaser B.G., Strauss A.A. (2010), La Découverte de la théorie ancrée. Stratégies pour la recherche qualitative, Paris, Armand Colin.
Grawitz M. (1996), Méthodes des sciences sociales, Paris, Dalloz.
Herman J. (1988), Les Langages de la sociologie, Paris, PUF, coll. « Que sais-je ? ».
Keohane R. O., King G. & Verba S. (2021), Designing Social Inquiry. Scientific Inference in Qualitative Research, S., NJ: Princeton University Press.
Lundberg G. A. (1941), What are Sociological Problems?, American Sociological Review, Vol. 6, No. 3, pp. 357-369.
Marquet J., Van Campenhoudt L. et Quivy R. (2022), Manuel de la recherche en sciences sociales, Paris, Armand Colin.
Olivier de Sardan J.-P. (2008), La Rigueur du qualitatif. Les contraintes empiriques de l'interprétation socio-anthropologique, Louvain-la-Neuve, Academia Bruylant.Paugam, S. (2012), L’enquête sociologique, Paris : Presses Universitaires de France, en particulier pp. 5-67.
Paugam S. (2012), L’enquête sociologique, Paris : Presses Universitaires de France.
Poupart J., Deslauriers J.P., Grouly L.H., Laperrière A., Mayer R., Pires A.P. (1997), La Recherche qualitative. Enjeux épistémologiques et méthodologiques, Montréal, Paris, Casablanca, Gaëtan Morin.
Sussman M. B. (1964), The Social Problems of the Sociologist, Winter, Vol. 11, No. 3, pp. 215-225.
Strauss A., Corbin J. (2004), Les Fondements de la recherche qualitative. Techniques et procédures de développement de la théorie enracinée, Academic Press, Fribourg.
Van Campenhoudt L., Chaumont J.-M., Franssen A., (2005), La méthode d’analyse en groupe, Paris, Dunod.
Weber M. (1922), Essai sur la théorie de la science, Paris, Plon, 1965.
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Weber M. (1922), Essai sur la théorie de la science, Paris, Plon, 1965.
Teaching materials
- Voir le dispositif pédagogique et les ressources reprises sur la page du cours reprise sur Moodle.
Faculty or entity
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Master [120] in Sociology