Teacher(s)
Language
English
Prerequisites
- MQANT1227 Mathématiques de gestion 2
- MQANT1221 Inférence statistique
- MINFO1201 Informatique et algorithmique
Main themes
The main themes for this course are the following:
- Dimensionality reduction methods:Principal Component Analysis, Singular Value Decompositionand Multidimensional Scaling
- Kernel methods for classification and regression
- Bayesian networks and graphical models
- Markov models and hidden Markov model
- Reinforcement Learning
Learning outcomes
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 | With respect to the LSM competency framework. This course contribute to acquiring the following competencies: Knowledge and reasoning
|
Content
Nowadays, the volume of data generated, for instance by internet and social networks, is constantly increasing. On the other hand, there is a great need for efficient ways to infer useful information from those data, which can take different forms. Numerous data mining, machine learning and pattern recognition algorithms were developed in order to predict information for different applications. This course is devoted to some of those techniques, emphasizing on reinforcement learning, dimensionality reduction, Kernel and Bayesian models or some graph related methods. The precise content of the course will change from year to year and will be described/defined during the first course.
Teaching methods
Note that this year (2024-2025), some, or even all, of the lectures might be offered in a hybrid format to enlarge and easier the participation of students from both campuses. The lecturers will provide supplementary information in this sense in due time.
General information:
General information:
- Lectures, on-site or on-line depending on the situation
- Practical sessions integrated to those lectures
- A project based on lectures and practical sessions
Evaluation methods
The final mark takes two results into account:
"En soumettant un travail pour évaluation, vous affirmez : (i) qu'il reflète fidèlement le phénomène étudié, et pour cela vous devez avoir vérifié les faits, surtout s'ils sont prétendus par une IA générative (dont vous devez mentionner explicitement l’utilisation en tant qu’outil de soutien à la réalisation de votre travail) ; (ii) avoir respecté toutes les exigences spécifiques du travail qui vous est confié, notamment les exigences pour la transparence et la documentation de la démarche scientifique mise en œuvre. Si l'une de ces affirmations n'est pas vraie, que ce soit intentionnellement ou par négligence, vous êtes en défaut de votre engagement déontologique vis-à-vis de la connaissance produite dans le cadre de votre travail, et éventuellement d’autres aspects de l’intégrité académique, ce qui constitue une faute académique et sera considéré comme tel".
- The project evaluation (report + oral presentation)
- During the exam session, a written or oral examination (to be defined during the first course)
"En soumettant un travail pour évaluation, vous affirmez : (i) qu'il reflète fidèlement le phénomène étudié, et pour cela vous devez avoir vérifié les faits, surtout s'ils sont prétendus par une IA générative (dont vous devez mentionner explicitement l’utilisation en tant qu’outil de soutien à la réalisation de votre travail) ; (ii) avoir respecté toutes les exigences spécifiques du travail qui vous est confié, notamment les exigences pour la transparence et la documentation de la démarche scientifique mise en œuvre. Si l'une de ces affirmations n'est pas vraie, que ce soit intentionnellement ou par négligence, vous êtes en défaut de votre engagement déontologique vis-à-vis de la connaissance produite dans le cadre de votre travail, et éventuellement d’autres aspects de l’intégrité académique, ce qui constitue une faute académique et sera considéré comme tel".
Other information
This course has strong technical requirements :
- In mathematics : matrix computation, linear algebra, optimization
- In statistics : multivariate statistics and statistical inference
- In computer science : programmation (like R, Python, and Matlab), algorithmic
- In mathematics : matrix computation, linear algebra, optimization
- In statistics : multivariate statistics and statistical inference
- In computer science : programmation (like R, Python, and Matlab), algorithmic
Online resources
Course notes are available on https://moodleucl.uclouvain.be/
Bibliography
Recommended books :
BISHOP C., Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, 2006.
DUDA R., Patter Classification (second edition), Wiley, 2001.
ALPAYDIN E., Introduction to Machine Learning, 2nd Ed., The MIT Press, 2009.
THEODORIDIS S., Machine Learning : A Bayesian and Optimization Perspective, Academic Press, 2015.
SUTTON R., Reinforcement Learning : An introduction, The MIT Press, 1998.
BISHOP C., Pattern Recognition and Machine Learning, Springer, 2006.
DUDA R., Patter Classification (second edition), Wiley, 2001.
ALPAYDIN E., Introduction to Machine Learning, 2nd Ed., The MIT Press, 2009.
THEODORIDIS S., Machine Learning : A Bayesian and Optimization Perspective, Academic Press, 2015.
SUTTON R., Reinforcement Learning : An introduction, The MIT Press, 1998.
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