Teacher(s)
Language
French
Main themes
This course uses physical drawing to introduce students to the modes of representation specific to the discipline and the mental processes required to observe and visualize objects in three dimensions while graphically representing them in two dimensions. The tools and media employed encourage students to take a fresh, analytical perspective on their immediate environment.
The introduction to the foundations of representation is complemented by a cultural exploration. Themes covered include line drawing, proportions, composition, orthogonal (geometric representation), oblique (axonometry), and conical (perspective) projections, shading, scales, observational drawing, expressive drawing, communication drawing.
The introduction to the foundations of representation is complemented by a cultural exploration. Themes covered include line drawing, proportions, composition, orthogonal (geometric representation), oblique (axonometry), and conical (perspective) projections, shading, scales, observational drawing, expressive drawing, communication drawing.
Learning outcomes
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
General Learning OutcomesIn line with the program’s learning outcomes (LOs), this course contributes to the development and acquisition of the following LOs:
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Bibliography
Guion, A. Cours de géométrie Descriptive :Tome 2, Méthode des plans cotés. Bruxelles : édition De Boeck, 1969
De Sloovere H. Cours de Géométrie Descriptive : Méthode de Monge. Bruxelles : édition De Boeck, 1991
JUNGMANN, J-P. Ombres et lumières : un manuel de tracé et de rendu. Paris : édition de la Vilette, 1995
Aubert J. Cours de dessin d'architecture à partir de la géométrie descriptive. Paris : édition de la Vilette, 1980
De Herde A., Gracia E. et Le Paige M. Guide d'aide à la conception bioclimatique. Louvain-La-Neuve : Ed. C.R.A.,Architecture et Climat, 1986
Carlo Argan, Carlo. Perspective et histoire au Quattrocento. Chatillon-sous-Bagneux : édition de la passion, 1990
Durant, J-P. La représentation du projet : Approche pratique et critique. Paris : édition de la Vilette, 2003
Savignat, J-M. Dessin et architecture du Moyen-âge au XVIIIème siècle. Paris : Ecole Nationale Supérieure des Beaux-arts, 1980
Ludi, Jean-Claude. La perspective pas à pas : Manuel de construction graphique de l'espace et tracé des ombres. Paris : Dunod, 2009 (3ème édition)
De Sloovere H. Cours de Géométrie Descriptive : Méthode de Monge. Bruxelles : édition De Boeck, 1991
JUNGMANN, J-P. Ombres et lumières : un manuel de tracé et de rendu. Paris : édition de la Vilette, 1995
Aubert J. Cours de dessin d'architecture à partir de la géométrie descriptive. Paris : édition de la Vilette, 1980
De Herde A., Gracia E. et Le Paige M. Guide d'aide à la conception bioclimatique. Louvain-La-Neuve : Ed. C.R.A.,Architecture et Climat, 1986
Carlo Argan, Carlo. Perspective et histoire au Quattrocento. Chatillon-sous-Bagneux : édition de la passion, 1990
Durant, J-P. La représentation du projet : Approche pratique et critique. Paris : édition de la Vilette, 2003
Savignat, J-M. Dessin et architecture du Moyen-âge au XVIIIème siècle. Paris : Ecole Nationale Supérieure des Beaux-arts, 1980
Ludi, Jean-Claude. La perspective pas à pas : Manuel de construction graphique de l'espace et tracé des ombres. Paris : Dunod, 2009 (3ème édition)
Teaching materials
- LARCB 1121 Géométrie spatiale
Faculty or entity
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Bachelor in Architecture (Bruxelles)