Coronavirus E-Mich
hoover | Louvain-la-Neuve
Face à la pandémie qui bouleverse l’Europe et le monde, l’UCLouvain a décidé rapidement de passer en mode virtuel. Tous les événements en présentiel organisés par la Chaire sont annulés et/ou reportés jusqu’à juin. La Chaire Hoover suit activement les développements liés au Coronavirus, en prenant part à la réflexion sur ses différentes dimensions éthiques. Les midis de l’éthique étant supprimés, nous avons proposés à ceux qui le souhaitaient de nous rejoindre virtuellement dans le cadre de nos "Coronavirus E-Mich” hebdomadaires (programme ci-dessous)..
UCLouvain decided to move its teaching online and ask its members to telework. In this context, we cancelled all our non-virtual events until June and are replacing our weekly brownbag seminar (the “MiCHs”) by a series of “Coronavirus E-MiCHs” accessible online and focusing on the coronavirus crisis and its consequences. You will find below the programme for the next few weeks of E-michs.
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Coronavirus E-Mich #1 "Confinement contre immunité collective ?"24 Mar24 Mar...
"Lutter contre le coronavirus : confinement contre immunité collective ?" par Maxime Lambrecht (Vidéo)
En savoir plusCoronavirus E-Mich #1 "Confinement contre immunité collective ?"24 Mar24 Mar..."Lutter contre le coronavirus : confinement contre immunité collective ?" par Maxime Lambrecht (Vidéo)
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Coronavirus E-Mich #2 -"Inégalités révélées, inégalités renforcées ?"31 Mar31 Mar...
"Coronavirus : inégalités révélées, inégalités renforcées ?"
Philippe Defeyt nous entretiendra des effets distributifs du confinement et de la pandémie, en pointant probablement aussi vers quelques pistes de politiques :
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Philippe Defeyt nous entretiendra des effets distributifs du confinement et de la pandémie, en pointant probablement aussi vers quelques pistes de politiques :
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Coronavirus E-Mich #3 -“Quels troubles sociaux prévisibles?”07 Apr07 Apr...
Mardi intime de la Chaire Hoover par Jean-Michel Chaumont
Les mesures prise contre la pandémie peuvent-elles conduire à une guerre civile?
La question de la recevabilité sociale des mesures prises contre la pandémie est capitale. Au-delà de leur faisabilité (comment confiner les gens dans un bidonville dont la population subsiste par l’économie informelle ?), leur compatibilité avec les valeurs et croyances partagées au sein des populations concernées (et souvent multi-culturelles, ce qui complique encore les choses) va déterminer leur degré de légitimité et, par conséquent, leurs modalités d’application : la force publique sera-t-elle nécessaire pour les faire appliquer ? Dans des démocraties libérales, quelles conditions doivent respecter les mesures –en particulier les plus « tragiques » (tri…) - pour susciter l’adhésion ? En l’absence -à discuter- d’arguments éthiquement fondés pour démontrer la supériorité absolue de certains critères de priorisation, quelles sont les options disponibles pour éviter que les critères retenus ne suscitent une résistance pouvant aller jusqu’à la guerre civile ?En savoir plusCoronavirus E-Mich #3 -“Quels troubles sociaux prévisibles?”07 Apr07 Apr...Mardi intime de la Chaire Hoover par Jean-Michel Chaumont
Les mesures prise contre la pandémie peuvent-elles conduire à une guerre civile?
La question de la recevabilité sociale des mesures prises contre la pandémie est capitale. Au-delà de leur faisabilité (comment confiner les gens dans un bidonville dont la population subsiste par l’économie informelle ?), leur compatibilité avec les valeurs et croyances partagées au sein des populations concernées (et souvent multi-culturelles, ce qui complique encore les choses) va déterminer leur degré de légitimité et, par conséquent, leurs modalités d’application : la force publique sera-t-elle nécessaire pour les faire appliquer ? Dans des démocraties libérales, quelles conditions doivent respecter les mesures –en particulier les plus « tragiques » (tri…) - pour susciter l’adhésion ? En l’absence -à discuter- d’arguments éthiquement fondés pour démontrer la supériorité absolue de certains critères de priorisation, quelles sont les options disponibles pour éviter que les critères retenus ne suscitent une résistance pouvant aller jusqu’à la guerre civile ? -
Coronavirus E-Mich #4 -“Covid-19-related geolocation: ranking goals, comparing methods”14 Apr14 Apr...
Mardi intime de la Chaire Hoover par Axel Gosseries & Olivier Pereira
We present the key goals that Covid-19 geolocation data collection could pursue. We discuss how to rank them. Based on such goals analysis, we assess various of the available options, especially from the perspective of basic freedoms. One of the conclusions is that the most important goals can be achieved through the least freedom-averse methods.
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We present the key goals that Covid-19 geolocation data collection could pursue. We discuss how to rank them. Based on such goals analysis, we assess various of the available options, especially from the perspective of basic freedoms. One of the conclusions is that the most important goals can be achieved through the least freedom-averse methods.
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Coronavirus E-Mich #5 -«What is at stake for Africa ?»21 Apr21 Apr...
Mardi intime de la Chaire Hoover par Kebadu Mekonnen (Addis Abeba) & Thierry Ngosso (Yaounde/St Gallen)
Coronavirus: what is at stake for Africa?
Should African countries follow by the letter the WHO guidelines in response to Covid-19? Does one size fit all considering the peculiar ways in which the crisis might affect each country in Africa?
Societies already burdened with socio-economic and political challenges, need to make hard choices. With respect to that, one moral concern relates to how to balance efforts at preventing the spread of Cornavirus without having to smuggle in the specter of hunger that a possible collapse of the fragile economies in Africa might entail.
What does collective responsibility require when the individual liberties any collective endeavor presupposes do not have a strong foothold in many African countries? Would it be fair and practically feasible to demand poor citizens sacrifice their quotidian chores necessary for securing the things that sustain their lives? How does the responsibility of the global community figure in the fight against Covid-19 in a continent with limited health care (eg., for a population of 110 million people Ethiopia earmarked 54 ventilators out of the available 450 for Covid-19, South Sudan has three ventilators but five Vice Presidents, there are more MPs than Ventilators in Kenya) and economic capacities? African countries’ unique demographic landscape can also serve as a segway for exploring the need for a shift in thinking about the coronavirus pandemic from the African vantagepoint. The majority of the continent’s population (estimate of 1.3 billion) is below 24 years old (ca. 60 %), where the working age population (25-64) constitutes 36.5% and older persons (above 65) a meagre 3.5%. What does that entail for a sound response to this global pandemic? Many commentators suggested that Africa’s younger demographic profile shields the continent from the worst projections of loss due to the spread of coronavirus. Is there any validity to such claim? On the contrary, one might argue that the virus’ disproportionate effect on the older and vulnerable could have catastrophic socio-political consequences. That may exacerbate what might be called Africa’s perpetual peter pan syndrome.
Moreover, the idea of a household characteristically takes a wider meaning, and in many of the meaningful activities in life people principally rely on traditional institutions over their civil and political counterparts. These institutions encompass services from social safety nets to funeral processions within their purview. Can we adequately combat this pandemic without effective engagement with these institutions?
After providing some basic facts/statistics about the current state of the COVID19 outbreak in Africa, we will launch our discussion by discussing those ethical challenges (and others) based respectively on the Ethiopian and Cameroonian contexts.
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Coronavirus: what is at stake for Africa?
Should African countries follow by the letter the WHO guidelines in response to Covid-19? Does one size fit all considering the peculiar ways in which the crisis might affect each country in Africa?
Societies already burdened with socio-economic and political challenges, need to make hard choices. With respect to that, one moral concern relates to how to balance efforts at preventing the spread of Cornavirus without having to smuggle in the specter of hunger that a possible collapse of the fragile economies in Africa might entail.
What does collective responsibility require when the individual liberties any collective endeavor presupposes do not have a strong foothold in many African countries? Would it be fair and practically feasible to demand poor citizens sacrifice their quotidian chores necessary for securing the things that sustain their lives? How does the responsibility of the global community figure in the fight against Covid-19 in a continent with limited health care (eg., for a population of 110 million people Ethiopia earmarked 54 ventilators out of the available 450 for Covid-19, South Sudan has three ventilators but five Vice Presidents, there are more MPs than Ventilators in Kenya) and economic capacities? African countries’ unique demographic landscape can also serve as a segway for exploring the need for a shift in thinking about the coronavirus pandemic from the African vantagepoint. The majority of the continent’s population (estimate of 1.3 billion) is below 24 years old (ca. 60 %), where the working age population (25-64) constitutes 36.5% and older persons (above 65) a meagre 3.5%. What does that entail for a sound response to this global pandemic? Many commentators suggested that Africa’s younger demographic profile shields the continent from the worst projections of loss due to the spread of coronavirus. Is there any validity to such claim? On the contrary, one might argue that the virus’ disproportionate effect on the older and vulnerable could have catastrophic socio-political consequences. That may exacerbate what might be called Africa’s perpetual peter pan syndrome.
Moreover, the idea of a household characteristically takes a wider meaning, and in many of the meaningful activities in life people principally rely on traditional institutions over their civil and political counterparts. These institutions encompass services from social safety nets to funeral processions within their purview. Can we adequately combat this pandemic without effective engagement with these institutions?
After providing some basic facts/statistics about the current state of the COVID19 outbreak in Africa, we will launch our discussion by discussing those ethical challenges (and others) based respectively on the Ethiopian and Cameroonian contexts.
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Coronavirus E-Mich #6 “Les pouvoirs spéciaux : légitimes et opportuns ?”28 Apr28 Apr...
Coronavirus E-Mich #6 “Les pouvoirs spéciaux : légitimes et opportuns ?”
Mardi intime de la Chaire Hoover par Céline RomainvilleLa propagation de la COVID-19 a conduit, en Belgique comme ailleurs, à un renforcement de l’Exécutif, en vue de l’adoption de mesures urgentes destinées à gérer la crise et ses conséquences. La réaction des différents Pouvoirs de l’État fédéral belge suscite de nombreuses questions d’ordre constitutionnel. Il s’agit, lors de e-MICH, de revenir sur l’attribution de pouvoirs spéciaux aux différents gouvernements, d’analyser le contenu de certaines mesures et de se poser la question du rôle des Parlements en cette période de pouvoirs spéciaux. En guise de conclusion, on s’interrogera sur la question de savoir si les pouvoirs spéciaux, palliatif à l’absence de régime constitutionnel d’état d’urgence ou d’exception, ne devrait pas être constitutionnalisé, ou remplacé par un véritable régime constitutionnel des états d’urgence.
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Mardi intime de la Chaire Hoover par Céline RomainvilleLa propagation de la COVID-19 a conduit, en Belgique comme ailleurs, à un renforcement de l’Exécutif, en vue de l’adoption de mesures urgentes destinées à gérer la crise et ses conséquences. La réaction des différents Pouvoirs de l’État fédéral belge suscite de nombreuses questions d’ordre constitutionnel. Il s’agit, lors de e-MICH, de revenir sur l’attribution de pouvoirs spéciaux aux différents gouvernements, d’analyser le contenu de certaines mesures et de se poser la question du rôle des Parlements en cette période de pouvoirs spéciaux. En guise de conclusion, on s’interrogera sur la question de savoir si les pouvoirs spéciaux, palliatif à l’absence de régime constitutionnel d’état d’urgence ou d’exception, ne devrait pas être constitutionnalisé, ou remplacé par un véritable régime constitutionnel des états d’urgence.
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Coronavirus E-Mich #7 -“Confinement, prévention et équité”05 May05 May...
Mardi intime de la Chaire Hoover par Grégory Ponthière (ENS, Paris)
En savoir plus -
Coronavirus E-Mich #8 “Sweden: a deviant strategy, a nationalist public debate?”12 May12 May...
Mardi intime de la Chaire Hoover par Gina GUSTAVSSON
What explains the fact that Sweden currently persists with a corona strategy so relaxed that it leaves the rest of the world baffled? How did the country that the far right used to call a 'socialist nightmare' end up on signs of Trump supporters protesting lockdowns, calling on the US to "be like Sweden"? While the Swedish death toll is ticking away, this strategy receives widespread and indeed growing support in Sweden. Is this a sign of the legendary Scandinavian trust and unflappability? Or are we witnessing an uncritical patriotism ready to defend the "Swedish model" at all costs?
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What explains the fact that Sweden currently persists with a corona strategy so relaxed that it leaves the rest of the world baffled? How did the country that the far right used to call a 'socialist nightmare' end up on signs of Trump supporters protesting lockdowns, calling on the US to "be like Sweden"? While the Swedish death toll is ticking away, this strategy receives widespread and indeed growing support in Sweden. Is this a sign of the legendary Scandinavian trust and unflappability? Or are we witnessing an uncritical patriotism ready to defend the "Swedish model" at all costs?
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Coronavirus E-Mich #9 Monnaie, dette et solidarité européenne face au Covid 1919 May19 May...
Mardi intime de la Chaire Hoover par Clément Fontan (UCLouvain/ECON)
Les mesures de confinement prises pour faire face au Covid19 en Europe provoquent un choc économique majeur dont les conséquences pourraient miner les systèmes démocratiques et économiques européens pendant de longues années. En particulier, les pays européens ne partaient pas sur un pied d’égalité face à la crise. Certains pays ont davantage bénéficié de l’intégration européenne et de la création de la zone euro que d’autres (Allemagne et Pays Bas notamment) et se sont renforcés économiquement. Cette marge de manœuvre accrue leur permet de déployer des politiques massives de soutien de l’économie. D’autres pays ayant moins bénéficié de l’intégration européenne (Italie, Grèce) ont vu leur marge de manœuvre économique se réduire et contraindre davantage leur réponse sanitaire et budgétaire à la pandémie. En l’absence de solutions budgétaires et fiscales au niveau fédéral à la mesure de la crise pandémique, ces inégalités risquent de se renforcer dans le futur et d’aggraver les tensions sociales et politiques entre, et au sein des pays européens. Adossée à ce contexte, cette communication cherche à explorer des pistes pour rendre la réponse des autorités européennes plus juste. En particulier, nous explorerons les débats liés aux restructurations de dette et aux instruments additionnels que pourrait déployer la Banque Centrale Européenne, tout en prenant en compte le niveau élevé de contraintes politiques actuelles sur ces options.
En savoir plusCoronavirus E-Mich #9 Monnaie, dette et solidarité européenne face au Covid 1919 May19 May...Mardi intime de la Chaire Hoover par Clément Fontan (UCLouvain/ECON)
Les mesures de confinement prises pour faire face au Covid19 en Europe provoquent un choc économique majeur dont les conséquences pourraient miner les systèmes démocratiques et économiques européens pendant de longues années. En particulier, les pays européens ne partaient pas sur un pied d’égalité face à la crise. Certains pays ont davantage bénéficié de l’intégration européenne et de la création de la zone euro que d’autres (Allemagne et Pays Bas notamment) et se sont renforcés économiquement. Cette marge de manœuvre accrue leur permet de déployer des politiques massives de soutien de l’économie. D’autres pays ayant moins bénéficié de l’intégration européenne (Italie, Grèce) ont vu leur marge de manœuvre économique se réduire et contraindre davantage leur réponse sanitaire et budgétaire à la pandémie. En l’absence de solutions budgétaires et fiscales au niveau fédéral à la mesure de la crise pandémique, ces inégalités risquent de se renforcer dans le futur et d’aggraver les tensions sociales et politiques entre, et au sein des pays européens. Adossée à ce contexte, cette communication cherche à explorer des pistes pour rendre la réponse des autorités européennes plus juste. En particulier, nous explorerons les débats liés aux restructurations de dette et aux instruments additionnels que pourrait déployer la Banque Centrale Européenne, tout en prenant en compte le niveau élevé de contraintes politiques actuelles sur ces options.
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Coronavirus E-Mich #10 'What does the public interest require of us in times of a pandemic?'26 May26 May...
Mardi intime de la Chaire Hoover par Eric Boot (UCLouvain/Chaire Hoover)
THE PUBLIC INTEREST IN TIMES OF CORONA
The public interest has enjoyed something of a resurgence these past few months. It has been said repeatedly – in the media, by politicians, in public debate – that we have a tradeoff to make in our struggle with this virus: either we stubbornly insist on our individual freedoms (e.g., of movement and association) or we privilege instead the greater good, often formulated in terms of the public interest, at the cost of those individual freedoms. The former option, it is said, will greatly inhibit the containment of the virus, whereas the latter option has proven successful in other parts of the world (e.g., East-Asia). In the phase that is to follow the strict lockdown, furthermore, it is often argued that we will need some kind of tracing app. Such an app will inevitably come with some costs to the right to privacy. This restriction of privacy, however, is held to be necessary in the light of the wider public interest.
Despite the frequency of such appeals to the public interest in order to justify the various measures to combat the coronavirus, it is not clear what is meant by the concept. In other words, what do people mean when they invoke the public interest as a kind of magical incantation to justify restrictions of certain fundamental rights and freedoms? Many different answers are possible here, and I will discuss a few in order to illustrate how one’s interpretation of the trade-off between individual freedoms and the public interest depends on one’s understanding of the public interest. In short, simply appealing to the public interest is unhelpful. We need to clarify what we mean by the public interest in order to clarify the choice before us.
"This series of e-Michs (online “mardis intrimes de la Chaire Hoover”) focusing on ethical issues raised by the pandemic replaces our usual brownbag seminars. Non-members of the Hoover Chair are most welcome to attend one or more of these sessions. If you want to do so, just send a mail to Dina Geron <chaire-hoover@uclouvain.be> at the latest one hour before the start of the session.You will then receive a message that will tell you how to connect, using either Teams or any browser (except Safari).”
En savoir plusCoronavirus E-Mich #10 'What does the public interest require of us in times of a pandemic?'26 May26 May...Mardi intime de la Chaire Hoover par Eric Boot (UCLouvain/Chaire Hoover)
THE PUBLIC INTEREST IN TIMES OF CORONA
The public interest has enjoyed something of a resurgence these past few months. It has been said repeatedly – in the media, by politicians, in public debate – that we have a tradeoff to make in our struggle with this virus: either we stubbornly insist on our individual freedoms (e.g., of movement and association) or we privilege instead the greater good, often formulated in terms of the public interest, at the cost of those individual freedoms. The former option, it is said, will greatly inhibit the containment of the virus, whereas the latter option has proven successful in other parts of the world (e.g., East-Asia). In the phase that is to follow the strict lockdown, furthermore, it is often argued that we will need some kind of tracing app. Such an app will inevitably come with some costs to the right to privacy. This restriction of privacy, however, is held to be necessary in the light of the wider public interest.
Despite the frequency of such appeals to the public interest in order to justify the various measures to combat the coronavirus, it is not clear what is meant by the concept. In other words, what do people mean when they invoke the public interest as a kind of magical incantation to justify restrictions of certain fundamental rights and freedoms? Many different answers are possible here, and I will discuss a few in order to illustrate how one’s interpretation of the trade-off between individual freedoms and the public interest depends on one’s understanding of the public interest. In short, simply appealing to the public interest is unhelpful. We need to clarify what we mean by the public interest in order to clarify the choice before us.
"This series of e-Michs (online “mardis intrimes de la Chaire Hoover”) focusing on ethical issues raised by the pandemic replaces our usual brownbag seminars. Non-members of the Hoover Chair are most welcome to attend one or more of these sessions. If you want to do so, just send a mail to Dina Geron <chaire-hoover@uclouvain.be> at the latest one hour before the start of the session.You will then receive a message that will tell you how to connect, using either Teams or any browser (except Safari).”