Skip to main content
Photo of Xavier Dumay

Xavier Dumay

Professeur

SSH/EDUC Faculty of Education (EDUC)

SSH/IACS Institute for the Analysis of Change in Contemporary and Historical Societies (IACCHOS)

  • Expertise :
  • Education Policy
  • Globalisation
  • Global Politics
  • Institutional Theory

Bio | Présentation (en dessous) 

XAVIER DUMAY is Professor of Education and codirector of Girsef at UCLouvain, Belgium. His research interests include the globalization of education and educational policies, new-institutional theory, global politics, and changing forms of education. He is the coeditor of the World Yearbook of Educaton2025-The Teaching Professlon In a Globallzing World: Governance, Career,Learning; the Oxford Handbook of Education and Globalization (2023); and The Status of the Teaching Profession: Interactions between Historical and New Forms of Segmentation (2022).

Internal and external roles | Fonctions internes et externes 

Learning units for 2025

Label Code
Gestion des ressources humaines dans les organisations socio-éducatives LFOPA2410
Démarche de recherche et accompagnement du projet mémoire LFOPA2913
Comparative analysis of education and training systems LPSP1331
Advanced workshops of analysis methods - Mixed models for repeated measurement data LPSYS2165
Advanced workshops of analysis methods - Hierarchical Data Analysis LPSYS2167

Axes de recherche

  • Politiques Éducatives
  • Globalisation
  • Théorie néo-institutionnelle

Thèses soutenues

  • 2018. Samir Barbana (UCLouvain). Les tests en Belgique francophone : une tentative politique de gouverner l’école ? (Copromoteurs : Xavier Dumay et Vincent Dupriez)
  • 2020. Sébastien Dellisse (UCLouvain). Soutenir le changement de pratiques pédagogiques : étude quasi expérimentale sur l’apprentissage de la compréhension à la lecture au début du secondaire (Copromoteurs : Xavier Dumay et Benoit Galand)
  • 2021. Jo Helgetun (UCLouvain). Maintaining and changing institutionalized environments: teacher education policymaking in England and France compared (Copromoteurs: Xavier Dumay et Tore Sorensen)
  • 2022. Vivien Gain (UCLouvain). La gouvernance européenne de l’éducation : Analyse systémique de la Méthode Ouverte de Coordination (Copromoteurs : Xavier Dumay et Eric Mangez)
  • 2023. Lisa Devos (UCLouvain). Partenariats éducatifs entre écoles et acteurs externes : enjeux et mécanismes en contexte de plurinormativité et d’expansion éducative et organisationnelle(Copromoteurs : Xavier Dumay et Eric Mangez)

Thèses en cours

  • Fabio Sportelli (UCLouvain). The philosophical foundations of environmental education across history. (Copromoteurs : Nathalie Frogneux et Xavier Dumay)
  • Hélène Denne (UCLouvain). Les réformes du commun : trajectoire historique et controverses contemporaines. (Promoteur : Xavier Dumay)
  • Amandine Bernal Gonzalez (UCLouvain). L’Ecole inclusive et les nouvelles divisions du travail éducatif (Copromoteurs : Xavier Dumay et Vincent Dupriez). 

5 publications représentatives 

Dumay, X. (2025). The liberalization of teacher employment regimes. Oxford University Press.

  https://academic.oup.com/book/61509

Dumay, X., Paine, L., & Sorensen, T.B. (Eds.) (2024). The Teaching Profession in a Globalizing World: Governance, Career, Learning (World Yearbook of Education 2025). Routledge. 

  https://www.taylorfrancis.com/books/edit/10.4324/9781003441731/world-yearbook-education-2025-xavier-dumay-lynn-paine-tore-bernt-sorensen 

Mattei, P., Dumay, X., Mangez, E., & Behrend, J. (Eds.) (2023). The Oxford Handbook on Education and Globalization. Oxford University Press.

  https://academic.oup.com/edited-volume/52504 

Mangez, E., Draelants, H., Dumay, X., & Verhoeven, M. (Eds.) (2023). L’école face à la complexité. Désinstitutionalisation, globalisation, accélération. De Boeck.

  https://www.deboecksuperieur.com/livre/9782807350908-l-ecole-face-a-la-complexite 

Dumay, X., & Burn, K. (2022). The status of the teaching profession: a socio-history of the teaching profession in the global world. Routledge.

  https://www.routledge.com/The-Status-of-the-Teaching-Profession-Interactions-Between-Historical-and-New-Forms-of-Segmentation/Dumay-Burn/p/book/9781032366036 

2024
Journal article

Dumay, Xavier ; Bertron, Caroline ; Velu, Anne-Elise ; Buisson-Fenet, H. The Dualisation of Teacher Labour Markets, Employment Trajectories and the State in France. In: Work, Employment & Society, (2023). doi:10.1177/09500170221128681.


Conference paper

Jo Bjørkli Helgetun ; März, Virginie ; Dumay, Xavier. A multitude of interacting fields: Bridging teachers, researchers, and policymakers. Comparative and International Education Society (CIES) (Miami, Florida, du 10/03/2024 au 14/03/2024).


2023
Journal article

Bernal Gonzalez, Amandine ; Bussi, Margherita ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; März, Virginie. L’école inclusive au prisme des théories de la justice et des politiques sociales. In: Les sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle, (2023) (Accepté/Sous presse).


Dumay, Xavier ; Mathou, Cécile ; Sarazin, Marc. Reshaped teachers’ careers? New patterns and the fragmentation of the teaching profession in England. In: British Journal of Sociology of Education, (2023). doi:10.1080/01425692.2023.2167703.


Dumay, Xavier ; Sorenson, Tore. The European Sectoral Social Dialogue in Education and the strengthening of the European Union’s policy regime in education and employment. In: Journal of Education and Work, (2023). doi:10.1080/13639080.2023.2275767.


Graf, Lukas ; Marques, Marcelo ; Sorensen, Tore Bernt ; Dumay, Xavier. The emergence of European boundary-spanning policy regimes: analysing intersectoral policy coordination in education and employment. In: Journal of Education and Work, , p. 1-13 (2023). doi:10.1080/13639080.2023.2275778 (Soumis).


Monography

L'école face à la complexité, éd. Mangez, Eric ; Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier ; Verhoeven, Marie (Ouvertures sociologiques), De Boeck, 2023. 9782807350908.


The Oxford Handbook of Education and Globalization, éd. Mattei, Paolo ; Dumay, Xavier ; Mangez, Eric ; Berhend, Jacqueline (Social Sciences), Oxford University Press: USA, 2023. 9780197570685. 1072 p.


Book chapter

Mangez, Eric ; Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier ; Verhoeven, Marie. Education et seconde modernité. In: E. Mangez, H. Draelants, X. Dumay, M. Verhoeven, L'école face à la complexité (Ouvertures sociologiques), De Boeck, 2023, p. 7-21. 9782807350908.


Mangez, Eric ; Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier ; Verhoeven, Marie. Faire société dans un monde incertain. Quels rôles pour l’éducation ?. In: E. Mangez, H. Draelants, X. Dumay, M. Verhoeven, L'école face à la complexité (Ouvertures sociologiques), De Boeck, 2023, p. 185-199. 9782807350908.


Cattonar, Branka ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Old and new segmentations: The case of the teaching profession in French-speaking Belgium. In: Dumay, Xavier & Burn, Katharine, The Status of the Teaching Profession, Routledge: New York, 2023, p. 62-79. 978-0-367-48730-0. doi:10.4324/9781003042563-4.


Dumay, Xavier ; Mangez, Eric. Social Theory, Globalization and Education. In: Mattei, Paoloa; Dumay, Xavier; Mangez, Eric; Berhend, Jacqueline, The Oxford Handbook of Globalization and Education (Social Sciences), Oxford University Press: USA, 2023, p. 3-26. 9780197570685. doi:10.1093/ oxfordhb/ 9780197570685.001.0001.


Conference paper

Mazuin, Benjamin ; Dumay, Xavier ; März, Virginie. Quand l’école rencontre l’écologie : analyse du mouvement des « écoles du dehors » en Fédération Wallonie-Bruxelles. ABC-Day 2023 : La transformation des enjeux d’enseignement dans une société en transition : choix ou non-choix ? (Namur, Belgique, 24/11/2023).


Mazuin, Benjamin ; Dumay, Xavier ; März, Virginie. When Education Meets Environmental Activism: Analysis of the Emergence of the “Outdoor Schools” Movement Within French-speaking Belgium. European Conference on Educational Research, 2023: "The Value of Diversity in Education and Educational Research" (Glasgow, du 22/08/2023 au 26/08/2023).


2022
Book chapter

Mathou, Cécile ; Sarazin, Marc A. C. ; Dumay, Xavier. Reshaping the Teaching Profession: Patterns of Flexibilization, Labor Market Dynamics, and Career Trajectories in England. In: Ian Menter, The Palgrave Handbook of Teacher Education Research, Palgrave MacMillan, 2022, p. 1-26. 9783030595333. doi:10.1007/978-3-030-59533-3_59-2.


2021
Journal article

Dellisse, Sébastien ; Dumay, Xavier ; Galand, Benoît ; Dupriez, Vincent ; Dufays, Jean-Louis ; Coertjens, Liesje ; De Croix, Séverine ; Penneman, Jessica. Does the treatment integrity of a literacy instruction program foster student reading comprehension? A field experiment.. In: European Journal of Psychology of Education, Vol. 36, no. 3, p. 573-597 (2021). doi:10.1007/s10212-020-00499-w.


Bertron, Caroline ; Buisson-Fenet, Hélène ; Dumay, Xavier ; Pons, Xavier ; Velu, Anne-Élise. Les enseignants contractuels de l’Éducation nationale : vers l’institutionnalisation d’une gestion coutumière de la pénurie ? . In: Revue Française de Socio-Économie, Vol. n° 27, no.2, p. 121-140 (2021). doi:10.3917/rfse.027.0121.


Sorensen, Tore Bernt ; Dumay, Xavier. The Teaching Professions and Globalization: A Scoping Review of the Anglophone Research Literature. In: Comparative Education Review, Vol. 65, no.4, p. 725-749 (2021). doi:10.1086/716418.


Conference paper

Dumay, Xavier. Recasted Teachers’ Careers? New Patterns and the Fragmentation of the Teaching Profession in England. European Conference on Educational Research (ECER) 2021 (Geneva).


2020
Journal article

Barbana, Samir ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Accountability policy forms in European education systems: An introduction. In: European Educational Research Journal, Vol. 19, no.2, p. 87-93 (2020). doi:10.1177/1474904120907252.


Barbana, Samir ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Accountability policy forms in European educational systems: An outro. In: European Educational Research Journal, Vol. 19, no.2, p. 165-169 (2020). doi:10.1177/1474904120902306.


Helgetun, Jo B. ; Dumay, Xavier. From scholar to craftsperson? Constructing an accountable teacher education environment in England 1976-2019. In: European Journal of Teacher Education, Vol. 00, no.00, p. 1-16 (2020). doi:10.1080/02619768.2020.1832986.


Voisin, Annelise ; Dumay, Xavier. How do educational systems regulate the teaching profession and teachers’ work? A typological approach to institutional foundations and models of regulation. In: Teaching and Teacher Education, Vol. 96, no.1, p. 103144 (2020). doi:10.1016/j.tate.2020.103144.


Barbana, Samir ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Local implementation of accountability instruments in the French-speaking community of Belgium. In: European Educational Research Journal, Vol. 19, no.2, p. 94-108 (2019). doi:10.1177/1474904119850964.


Mathou, Cécile ; Sarazin, Marc ; Dumay, Xavier. Whither employment protections? Deregulation and the flexibilisation of the teaching workforce in the state-funded sector. In: Journal of Education Policy, , p. 1-23 (2020). doi:10.1080/02680939.2020.1819568.


Conference paper

Dumay, Xavier. The Diversification of Teachers’ Employment Relations. Comparing Local Patterns Beyond Employment Regimes in England and France.. Society for the advancement of Socio-Economics (Amsterdam).


2019
Journal article

Souto Lopez, Miguel ; Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier. La communication à l’université. Une sociologie du changement institutionnel en train de se faire. In: Education & Formation, no. e-312 (2019) (2019) (Accepté/Sous presse).


Conference paper

Dumay, Xavier. European Union governance, social dialogue and the teacher workforce.. European Conference on Educational Research (ECER)2019 (Hamburg).


Dumay, Xavier. Permanent and contract teaching jobs in France. Growing dualization and segmentation of employment within state regulation.. Society for the advencement of socio-economics (SASE) 2019 (New York).


Dumay, Xavier. The boundaries of the teaching profession under pressure. Flexibilisation of teacher recruitment and working conditions in France and England. European Conference on Educational Research (ECER)2019.


2017
Journal article

Dulude, Eliane ; Spillane, James P. ; Dumay, Xavier. High Stakes Policy and Mandated Curriculum : A Rhetorical Argumentation Analysis to Explore the Social Processes That Shape School Leaders’ and Teachers’ Strategic Responses. In: Educational Policy, Vol. 31, p. 364-403 (2015). doi:10.1177/0895904815598396.


Book chapter

Dumay, Xavier ; Draelants, Hugues ; Dahan, Aubépine. Organizational identity of universities: a review of the literature from 1972 to 2014. In: Huisman, Jeroen, & Tight, Malcolm (Eds), Theory and Method in Higher Education, Emerald Publishing: UK, 2017, p. 99-118. 978-1-78743-223-9 (Soumis).


Conference paper

Délisse, Sébastien ; Galand, Benoît ; Dumay, Xavier ; Coertjens, Liesje ; Dupriez, Vincent. Implementation of instructional change and its effect on students' achievement . EARLI (Tampere, Finland, du 29/08/2017 au 02/09/2017).


Dellisse, Sébastien ; Galand, Benoît ; Dumay, Xavier. Soutenir le sentiment d’efficacité des enseignants lors de changements pédagogiques : étude expérimentale en Belgique francophone . 4ème colloque international en éducation, CRIFPE (Montréal, Canada, du 18/05/2017 au 19/05/2017).


Working paper

Mangez, Eric ; Bouhon, Mathieu ; Cattonar, Branka ; Delvaux, Bernard ; Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Verhoeven, Marie. « Faire société » dans un monde incertain. Quel rôle pour l’école ? (Les Cahiers de recherche du Girsef; 110), 2017. 33 p.


2016
Journal article

Lefeuvre, Gwenaël ; Dumay, Xavier. Editorial. Enjeux et significations du travail collectif dans les systèmes éducatifs contemporains. In: Les Dossiers des Sciences de l'Education, , no.35, p. 7-15 (2016) (Soumis).


Rozenwajn, Esteban ; Dumay, Xavier. Les effets de l'évaluation externe sur les pratiques des enseignants: les enseignants confrontés à eux-mêmes?. In: Revue Française de Pédagogie, , no.194, p. 71-90 (2016) (Soumis).


Draelants, Hugues ; Dahan, Sophie-Aubépine ; Dumay, Xavier. Les universités en quête d’identité ? Présentation du dossier "Les universités face à l’injonction au changement. Evolutions identitaires et organisationnelles". In: Recherches sociologiques et anthropologiques, Vol. 46, no.1, p. 43-65 (2016).


Penneman, Jessica ; De Croix, Séverine ; Dellisse, Sébastien ; Dufays, Jean-Louis ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Galand, Benoît ; Wyns, Marielle. Outils didactiques et changement pédagogique: analyse longitudinale de l'appropriation de l'outil Lirécrire par des enseignants du secondaire. In: Revue Française de Pédagogie, no. 197, p. 79-98 (2016).


Dahan, Sophie-Aubépine ; Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier. Quand être soi ne suffit plus. Les nouvelles modalités du travail identitaire des universités belges francophones. In: Recherches sociologiques et anthropologiques, Vol. 46, no.1, p. 65-85 (2016).


Ning, Bo ; Van Damme, Jan ; Van Den Noortgate, Wim ; Gielen, Sarah ; Bellens, Kim ; Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. Regional inequality in reading performance: an exploration in Belgium. In: School Effectiveness and School Improvement : an international journal of research, policy and practice, Vol. 27, no.4, p. 642-668 (2016). doi:10.1080/09243453.2016.1202842.


März, Virginie ; Kelchtermans, Geert ; Dumay, Xavier. Stability and change of mentoring practices in a capricious policy environment: Opening the “black box of institutionalization”. In: American Journal of Education, Vol. 122, no.3, p. 303-336 (2016). doi:10.1086/685846.


Monography

Les écoles et leur réputation. L’identité des établissements en contexte de marché, éd. Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier (Ouvertures sociologiques), De Boeck Université: Bruxelles, 2016. 9782807302181. 272 p.


Conference paper

Dellisse, Sébastien ; Dumay, Xavier ; Galand, Benoît ; Dupriez, Vincent. Implementing large scale instructional change in secondary schools? An experimental study.. ECER 2016 – The European Conference on Educational Research Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers (Dublin, du 23/08/2016 au 26/08/2016).


Wyns, Marielle ; Dellisse, Sébastien ; Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier ; Decroix, Séverine ; Dufays, Jean-Louis ; Galand, Benoît. Lirécrire pour apprendre. Apprendre à comprendre les textes informatifs: Enjeux et méthodologie d’une recherche expérimentale en milieu naturel. AREF, Actualité de la Recherche en Education et Formation (Mons, du 04/07/2016 au 07/07/2016).


Dellisse, Sébastien ; De Croix, Séverine ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Galand, Benoît. Quelles conditions favorisent le changement de pratiques lors de la mise en oeuvre d’un dispositif didactique?. AREF - Actualité de la Recherche en Education et Formation (Mons, du 04/07/2016 au 07/07/2016).


Dellisse, Sébastien ; Galand, Benoît ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Which motivational factors and organizational capacity affect the implementation process of a new educational program at secondary school?. ICM - 15th International Conference on Motivation 2016 The odyssey to the Ithaca of learning: Motivated persons, challenging contexts (Thessaloniki, du 24/08/2016 au 27/08/2016).


Working paper

Barbana, Samir ; Dellisse, Sébastien ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Vers un recouplage politique/pratique ? Etude de cas dans l’enseignement secondaire belge francophone (Les cahiers de recherche du GIRSEF; 105), 2016.


2014
Journal article

Dulude, Eliane ; Dumay, Xavier. Contrôle curriculaire en mathématiques et politiques scolaires à enjeux élevés : analyse de l’argumentation dans un établissement primaire en banlieue de Chicago. In: Education Comparée, Vol. /, no.12, p. 71-97 (2014).


Dumay, Xavier. Décrire et prédire le turnover des enseignants dans les établissements de la Fédération Wallonie-Bruxelles: éléments d'analyse à partir de bases de données administratives. In: Les cahiers de recherche du GIRSEF, no. 92, p. 1-47 (2014).


Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Educational quasi-markets, school effectiveness and social inequalities. In: Journal of Education Policy, Vol. 29, no.4, p. 510-531 (2014). doi:10.1080/02680939.2013.850536.


Dumay, Xavier. How do teachers coordinate their work? A framing approach. In: International Journal of Qualitative Studies in Education, Vol. 27, no.1, p. 88-109 (2014). doi:10.1080/09518398.2012.737045.


Rozenwajn, Esteban ; Dumay, Xavier. Les effets de l'évaluation externe sur les pratiques enseignantes: une revue de la littérature. In: Revue Française de Pédagogie, no. 189, p. 105-138 (2014).


Barbana, Samir ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Perceptions et usages des instruments d’accountability. Enquête exploratoire dans l’enseignement secondaire en Belgique francophone. In: Education Comparée, Vol. /, no.12, p. 21-44 (2014).


Dumay, Xavier ; Coe, R. ; Anumendem, D.. Stability over time of different methods of estimating school performance. In: School Effectiveness and School Improvement : an International Journal of Research, Policy and Practice, Vol. 25, no.1, p. 64-82 (2014). doi:10.1080/09243453.2012.759599.


Dumay, Xavier ; Maroy, Christian. Trajectoire de la réforme de l’inspection en Belgique francophone. In: Revue française de pédagogie, no. 186, p. 47-58 (2014). doi:10.4000/rfp.4404.


2013
Journal article

Cattonar, Branka ; Dumay, Xavier ; Maroy, Christian. Politique d’évaluation externe et recomposition des professionnalités dans l’enseignement primaire: un cas de responsabilisation (accountability) douce. In: Education et sociétés - revue internationale de sociologie de l'éducation, Vol. 2, no. 32, p. 35-51 (2013). doi:10.3917/es.032.0035.


Lothaire, Sandrine ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Pourquoi les enseignants changent-ils d’école? Une revue de la littérature sur le turnover enseignant. In: Revue française de pédagogie, Vol. 181, no.4, p. 99-126 (2013).


Dumay, Xavier ; Boonen, Tinneke ; Van Damme, Jan. Principal leadership long-term indirect effects on learning growth in mathematics. In: Elementary School Journal, Vol. 114, no.2, p. 225-251 (2013). doi:10.1086/673198.


Dumay, Xavier ; Cattonar, Branka ; Maroy, Christian ; Mangez, Catherine. The local institutionalization of accountability in education: Network and bureaucratic modes of implementation. In: International Journal of Sociology of Education, Vol. 2, no.2, p. 99-141 (2013).


Book chapter

Mangez, Catherine ; Maroy, Christian ; Cattonar, Branka ; Dumay, Xavier. La construction des dispositifs d’évaluation externe en Belgique : un processus de traduction. In: Maroy, Christian, L'école à l'épreuve de la performance, De Boeck: Bruxelles, 2013. 978-2-8041-7547-4.


Dumay, Xavier ; Cattonar, Branka ; Maroy, Christian ; Mangez, Catherine. Modalités de mise en oeuvre des instruments d’évaluation externe et institutionnalisation de la regulation par les résultats dans les établissements scolaire. In: Maroy, Christian, L’école à l’épreuve de la performance, De Boeck: Bruxelles, 2013. 2804175472.


Conference paper

Marz, Virginie ; Kelchtermans, Geert ; Dumay, Xavier. Shifting policies, changing practices? Impact of turbulent policy environment on local mentoring practices. American Educational Research Conference (San Francisco, du 01/05/2013 au 03/05/2013).


2012
Journal article

Dumay, Xavier. Die schulinterne koordination der arbeit der lehrpersonen. In: Journal für schulentwicklung, Vol. 16, no.1, p. 15-23 (2012).


Lothaire, Sandrine ; Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Pourquoi les enseignants quittent-ils leur école ? Revue de la littérature scientifique relative au turnover des enseignants. In: Revue française de pédagogie, Vol. 181, no.1, p. 99-126 (2012). doi:10.4000/rfp.3931.


Maroy, Christian ; Mangez, Catherine ; Dumay, Xavier ; Cattonar, Branka. Processus de traduction et institutionnalisation d’outils de régulation basés sur les connaissances dans l’enseignement primaire. In: Recherches sociologiques et anthropologiques, Vol. 43, no.2, p. 95-119 (2012).


Conference paper

Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. Quasi-markets in education. Who benefits? . European Educational Research Conference (Cadiz, du 20/09/2012 au 22/09/2012).


2011
Journal article

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Maroy, Christian. La concurrence entre écoles accroit-elle les effets de composition ? . In: Education Comparée, Vol. 6, p. 49-68 (2011).


Dumay, Xavier. La recherche sur l’efficacité dans l’enseignement : transformations politiques et modèle d’évaluation. In: Les dossiers des sciences de l'éducation, Vol. 25, no.1, p. 45-67 (2011).


Dumay, Xavier. Les effets de composition dans leur environnement institutionnel. In: Education Comparée, Vol. 6, no.6, p. 1-15 (2011).


Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. Les quasi-marchés scolaires : au bénéfice de qui ? . In: Revue française de pédagogie, Vol. 176, p. 83-100 (2011).


Dumay, Xavier ; Galand, Benoît. The multilevel impact of transformational leadership on teacher commitment : cognitive and motivational pathways. In: British Educational Research Journal, Vol. 38, no. 5, p. 703-729 (2012). doi:10.1080/01411926.2011.577889.


Monography

Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier. L'identité des établissements scolaires (Education et Société), PUF: Paris, 2011. 978-2-13-057743-0. 172 p.


Conference paper

Maroy, Christian ; Dumay, Xavier ; Mangez, Catherine ; Cattonar, Branka. The intitutionalization of accountability in education: network vs. bureaucratic modes of implementation. Comparative and International Education Society (Montreal, du 01/05/2011 au 05/05/2011).


2010
Journal article

Dumay, Xavier. Evaluation et accompagnement des établissements en Europe : convergences et principes d’hybridation. In: Education et sociétés - revue internationale de sociologie de l'éducation, Vol. 26, no.3, p. 145-160 (2010). doi:10.3917/es.026.0145.


Vause, Anne ; Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. L'efficacité différenciée des pratiques pédagogiques sur les performances en mathématiques des élèves de sixième primaire en Belgique francophone.. In: Canadian Journal of Behavioural Science, Vol. 42, no. 4, p. 234-246 (2010). doi:10.1037/a0018038.


Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Maroy, Christian. Ségrégation entre écoles, effets de la composition scolaire et inégalités de résultats. In: Revue Francaise de Sociologie, Vol. 51, no. 3, p. 461-480 (2010).


Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Maroy, Christian. Ségrégation entre écoles, effets de la composition scolaire et inégalités de résultats. In: Revue Française de Sociologie, Vol. 51, no. 3, p. 461-480 (2010). doi:10.3917/rfs.513.0461.


Book chapter

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. La coordination locale du travail enseignant : une approche par le cadrage. In: Corriveau, Lise ; Letor, Caroline ; Perisset Bagnoud, Danièle ; Savoie-Zajc, Lorraine, Travailler ensemble dans les établissements d'enseignement et de formation (Perspectives en éducation et formation), De Boeck: Bruxelles, 2010. 978-2-8041-6005-0.


Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Processus de coordination et régulation interne des établissements scolaires. In: Corriveau, L., Letor, C., Périsset Bagnoud, D. & Savoie-Zajc, Travailler ensemble dans les établissements scolaires et de formation, De Boeck: Bruxelles, 2010, p. 79-92. 2-8041-6005-X.


Conference paper

Cattonar, Branka ; Dumay, Xavier ; Mangez, Catherine. La réception des politiques d'évaluation externe en Communauté Française de Belgique. Septième journée d'étude d'ABC-Educ (Louvain-la-Neuve, 28 octobre 2010).


Dumay, Xavier. Stability of school effects: comparing longitudinal and cross-sectional models. Oxford Quant-special interest group (Oxford, 01/11/2010).


Report

Cattonar, Branka ; Dumay, Xavier ; Mangez, Catherine ; Maroy, Christian. Evaluations externes dans l’enseignement primaire en Belgique francophone. Réceptions et usages d’outils de régulation basés sur les connaissances, 2010.


Cattonar, Branka ; Dumay, Xavier ; Mangez, Catherine ; Maroy, Christian. External Evaluation in Primary Schools in Belgium Receptions and Uses of Knowledge-Based Regulation Tools, 2010.


2009
Journal article

Dumay, Xavier. Les effets des modes de gestion et de coordination locaux des écoles: une revue de la littérature. In: Revue française de pédagogie, Vol. 164, no.3, p. 101-128 (2009).


Dumay, Xavier. Origins and Consequences of Schools' Organizational Culture for Student Achievement. In: Educational Administration Quarterly, Vol. 45, no. 4, p. 523-555 (2009). doi:10.1177/0013161X09335873.


Monography

L'efficacité dans l'enseignement. Promesses et zones d'ombre, éd. Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent, De Boeck université: Bruxelles, Belgique, 2009. 978-2-8041-0186-2. 292 p.


Book chapter

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Contexte d'établissement et apprentissage des élèves. In: Dumay, X. & Dupriez, V., L'efficacité dans l'enseignement. Promesses et zones d'ombre, Bruxelles: De Boeck, 2009, p. 103-122. 978-2-8041-0186-2.


Vause, Anne ; Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. L'efficacité des pratiques pédagogiques : la nécessité de prendre en compte l'environnement social. In: Dumay, X. & Dupriez, V., L'efficacité dans l'enseignement. Promesses et zones d'ombre, De Boeck: Bruxelles, 2009, p. 123-139. 978-2-8041-0186-2.


Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Les conceptions de la justice des enseignants du primaire. In: Duru-Bellat, Marie & Meuret, Denis, Les sentiments de justice à et sur l’école, De Boeck: Bruxelles, 2009. 978-2-8041-0187-9.


Conference paper

Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. Contextes d'établissement et apprentissages des élèves. "L'Evaluation, levier du développement professionnel" 21è Colloque international de l'ADMEE-Europe (Université catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve, du 21 janvier au 23 janvier).


Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. L'effet de composition importe-t-il ? Résultats de l'étude en Communauté française de Belgique. Evaluation & développement professionnel. Résumés. Actes du 21ème Colloque Adméé-Europe (Louvain-la-Neuve, Belgique, du 21 janvier 2009 au 23 janvier 2009).


Devos, Christelle ; Dumay, Xavier ; Steyns, Pascale. Les antécédents de l'entrée en formation : intégration du modèle "expectancy-value" aux variables relatives à la formation et à l'environnement au travail. Evaluation & développement professionnel. Résumés. Actes du 21ème Colloque Adméé-Europe (Louvain-la-Neuve, Belgique, du 21 janvier 2009 au 23 janvier 2009).


Dissertation

Dumay, Xavier. La coordination du travail dans les établissements d'enseignement primaire, prom. : Dupriez , Vincent, 05/05/2009.


2008
Journal article

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Does the School Composition Effect Matter? Evidence From Belgian Data. In: British Journal of Educational Studies, Vol. 56, no. 4, p. 440-477 (2008). doi:10.1111/j.1467-8527.2008.00418.x.


Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier ; Vause, Anne. Du système à la classe, des repères pour comprendre comment se construisent les situations d'enseignement. In: Les sciences de l'éducation pour l'ère nouvelle, Vol. 41, no. 4, p. 15-28 (2008). doi:10.3917/lsdle.414.0015.


Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier ; Vause, Anne. How do school systems manage pupils' heterogeneity?. In: Comparative Education Review, Vol. 52, no. 2, p. 245-273 (2008). doi:10.1086/528764.


Vause, A. ; Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. L'efficacité des pratiques pédagogiques : la nécessité de prendre en compte l'environnement social. In: Les cahiers de recherche en éducation et formation, no. 63, p. 3-21 (2008).


Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. L'égalité à l'école : qu'en pensent les enseignants du primaire en Belgique francophone ?. In: Revue française de pédagogie, no. 163, p. 77-89 (2008).


Book chapter

Dumay, Xavier ; Galand, Benoît. Le rôle des établissements scolaires dans les inégalités de traitement et de résultats : le cas de la Communauté française de Belgique. In: V. Dupriez, J.F. Orianne & M. Verhoeven, De l'école au marché du travail, Peter Lang: Berne, 2008, p. 185-203. 978-3-03911-721-5.


2007
Journal article

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Accounting for class effect using the TIMSS 2003 eighth-grade database: Net effect of group composition, net effect of class process, and joint effect. In: School Effectiveness and School Improvement : an international journal of research, policy and practice, Vol. 18, no. 4, p. 383-408 (2007). doi:10.1080/09243450601146371.


Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Does the school composition effect matter ? Some methodological and conceptual considerations. In: Les cahiers de recherche en éducation et formation, Vol. 60, p. 1-29 (2007).


Cattonar, Branka ; Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier. Exploring the interplay between organizational and professional identity. In: Les cahiers de recherche en éducation et formation, Vol. 54, p. 1 - 24 (2007).


Devos, Christelle ; Dumay, Xavier ; Bonami, Michel ; Holton, Elwood ; Bates, Reid. The Learning Transfer System Inventory (LTSI) translated into French: internal structure and predictive validity. In: International Journal of Training & Development, Vol. 11, no.3, p. 181-199 (2007). doi:10.1111/j.1468-2419.2007.00280.x.


Monography

Frenay, Mariane ; Dumay, Xavier. Un enseignement démocratique de masse : une réalité qui reste à inventer, Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2007. 978-2-87463-089-7. 426 p.


Book chapter

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Effet établissement : quelles relations entre composition sociale des établissements et processus internes. In: M. Frenay & X. Dumay, Un enseignement démocratique de masse. Une réalité qui reste à inventer, Presses universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, Belgique, 2007, p. 79-104. 978-2-87463-089-7.


Conference paper

Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier ; Cattonar, Branka. Exploring the interplay between organizational and professional identity: a social identity perspective. 7th International Conference on Organizational Discourse: Identity, Ideology and Idiosincrasy (Amsterdam, du 26/07/2006 au 28/07/2006).


2006
Journal article

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Elèves en difficulté d'apprentissage : parcours et environnements éducatifs différenciés en fonction des structures scolaires. In: Les cahiers de recherche en éducation et formation, , no. 51, p. 3-22 (2006).


Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. Inequalities in school systems: effect of school structure or of society structure?. In: Comparative Education : an international journal of comparative studies, Vol. 42, no. 2, p. 243-260 (2006). doi:10.1080/03050060600628074.


Devos, Christelle ; Dumay, Xavier. Les facteurs qui influencent le transfert : une revue de la littérature. In: Savoirs, Vol. 12, no. 3, p. 9 (2006). doi:10.3917/savo.012.0009.


Conference paper

Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. L'égalité des chances à l'école : analyse d'un effet spécifique de la structure scolaire. La qualité pour tous les élèves : l'école face aux inégalités. 4ème Congrès des chercheurs en éducation (Namur, du 21 mars 2006 au 22 mars 2006).


2005
Journal article

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Effet établissement : Quelles relations entre composition sociale des établissements et processus internes ?. In: Mesure et Evaluation en Education, Vol. 28, no. 2, p. 67-92 (2005).


Draelants, Hugues ; Dumay, Xavier. Identités, cultures et images d'établissements scolaires. Cadre théorique d'interprétation. In: Les cahiers de recherche en éducation et formation, no. 48, p. 23p (2005).


Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. L'égalité des chances à l'école : analyse d'un effet spécifique de la structure scolaire. In: Revue française de pédagogie, no. 150, p. 5-17 (2005).


Conference paper

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent ; Galand, Benoît. Assessing school performance: what about school composition and school processes?. American Educational Research Association annual meeting (Montréal, du 11/04/2005 au 15/04/2005).


2004
Journal article

Dumay, Xavier ; Dupriez, Vincent. Effet établissement : effet de processus et/ou effet de composition ?. In: Les cahiers de recherche en éducation et formation, , no. 36, p. 3-20 (2004).


Dupriez, Vincent ; Dumay, Xavier. L'égalité dans les systèmes scolaires, effet école ou effet société ?. In: Les cahiers de recherche en éducation et formation, , no. 31, p. 3-18 (2004).


Comités éditoriaux

Sociétés savantes