Néerlandais juridique

bdroi1254  2025-2026  Bruxelles Saint-Louis

Néerlandais juridique
5.00 crédits
30.0 h
Q2

  Cette unité d’enseignement n’est pas accessible aux étudiants d’échange !

Langue
d'enseignement
Neerlandais
Préalables

Le(s) prérequis de cette Unité d’enseignement (UE) sont précisés à la fin de cette fiche, en regard des programmes/formations qui proposent cette UE.
Thèmes abordés
- Actieve analyse van concrete casussen in verschillende rechtsdomeinen. Deze casussen kunnen van jaar tot jaar verschillen en hebben bijvoorbeeld betrekking op: een ontslag om dringende redenen in het arbeidsrecht, een dossier in het vreemdelingenrecht, een pleidooi in het strafrecht, een onderhandelingsoefening in het internationaal recht of kritisch reflecteren over het juridische kader inzake draagmoederschap;  
- Meertaligheid: verbetering van de beheersing van de Nederlandse taal door theorie in het Nederlands inhoudelijk te leren begrijpen, analyseren en gebruiken; 
- Beheersing van de methodes en de instrumenten die nodig zijn voor juridisch documentair onderzoek; 
- Inleiding tot de juridische praktijk; 
- Bewustmaking van de Brusselse en Vlaamse juridische cultuur; 
- Ontwikkeling van kritisch denkvermogen; 
- Uitwerken van een onderbouwde redenering. 
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

Rekening houdend met het referentiekader vastgesteld door de rechtsfaculteit van de campus Saint-Louis, zijn de leerdoelstellingen voor deze onderwijseenheid de volgende: 
I. Een algemene cultuur verwerven 
De algemene leerdoelstelling bestaat erin om de studenten bewust te maken van de Brusselse en Vlaamse juridische cultuur (hoe kan men de Brusselse en Vlaamse realiteit benaderen, anders dan via de taal die voor elke gemeenschap het prisma is waardoor zij de wereld waarneemt?) 
II. Juridische kennis verwerven 
De cursus heeft ook tot doel de student vertrouwd te maken met juridische teksten over algemene thema's uit het publiekrecht en het privaatrecht (rechtsleer, rechtspraak, wetgeving, brieven, enz.) en hen kennis te laten maken met de juridische praktijk (bijvoorbeeld een inleiding tot bepaalde methodes, beroepen en juridische procedures).  
IV. Verwerven van analyse-, reflectie- en argumentatievaardigheden aan de hand van concrete situaties 
De cursus is opgezet om studenten op actieve wijze analyse-, reflectie- en argumentievaardigheden aan te leren. Dit gebeurt niet op een abstracte wijze, maar op concrete wijze door rechtstreeks te steunen op specifieke juridische teksten, zodat de student de essentie van een tekst in het Nederlands over de gekozen onderwerpen kan begrijpen en zich kan uitdrukken over de onderwerpen die in de cursus aan bod komen. 
V. Beheersing van schriftelijke en mondelinge communicatie in het Nederlands 
De cursus is gericht op zowel een passief begrip als een actieve kennis van het juridisch Nederlands.  
De studenten die het vak Nederlands (Bloc 1) en het vak Juridisch Nederlands (Bloc 2) hebben gevolgd, zouden de nodige vaardigheden moeten hebben verworven om in Bloc 3 een juridisch vak in het Nederlands te volgen, en om op die manier te voldoen aan de taalgerichte leerdoelstellingen van de rechtsfaculteit van de campus Saint-Louis. 
 
Contenu
De cursus is onderverdeeld in 12 hoofdstukken  en behandelt hierbij verschillende thema's . 
De studenten krijgen ook een lijst met juridische basiswoordenschat. 
De hoofdstukken die in kleine groepen worden behandeld, bevatten (i) juridische teksten en (ii) oefeningen om de inhoud van die teksten te begrijpen en (iii) woordenschat met betrekking tot deze teksten.   
Méthodes d'enseignement
De lessen worden gegeven in de vorm van hoorcolleges (sessies in grote groep) of in de vorm van werkcolleges (sessies in kleine groep), a rato van twee uur les per week in het tweede kwartaal. 
Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.  
De studenten moeten de teksten en oefeningen uit de verschillende hoofdstukken op voorhand lezen en voorbereiden. Deze worden vervolgens besproken tijdens de sessies in kleine groep.  
Een actieve deelname van de studenten is vereist tijdens de sessies in kleine groep. Indien mogelijk worden de studenten ingedeeld in kleine groepen op basis van het niveau van hun beheersing van het Nederlands. 
[Studenten die de cursus Nederlands van Bloc 1 in de module “beginners” hebben gevolgd, zijn verplicht om in het eerste kwartaal van Bloc 2 een voorbereidende module Nederlands te volgen (30 uur, twee uur les per week), die hen voorbereidt op het vak Juridisch Nederlands in het tweede kwartaal. De lessen van deze voorbereidende module Nederlands zijn verplicht. De studenten moeten zich voorbereiden op de lessen en actief deelnemen tijdens de les.] 
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
Evaluatiemethode  
De evaluatie bestaat uit (a) een permanente evaluatie van de actieve deelname van de student tijdens de sessies in kleine groep (en, indien van toepassing, tijdens de lessen van de voorbereidende module Nederlands) en (b) een schriftelijk examen. 
Het schriftelijk examen bestaat uit drie delen: 
•    vragen over de Nederlandse woordenschat uit (i) teksten die in de lessen zijn behandeld en (ii) de lijst juridische basiswoordenschat; 
•    vragen over de inhoud van de leerstof die tijdens de lessen (hoorcolleges en werkcolleges) werd behandeld; 
•    vragen waarmee het begrip van nieuwe Nederlandstalige teksten wordt beoordeeld (bv. vragen over de soort tekst, de structuur van de tekst, de draagwijdte of de inhoud ervan). De teksten zijn van dezelfde soort en behandelen een vergelijkbaar thema als de teksten die tijdens de lessen zijn behandeld. Ook de vragen zijn vergelijkbaar met deze die in de lessen zijn behandeld. 
De aanwezigheid van studenten tijdens de sessies in kleine groepen (en, indien van toepassing, tijdens de lessen van de voorbereidende module Nederlands) is verplicht. 
Afwezigheden moeten worden gewettigd met een attest en geven aanleiding tot de verplichting voor de student om een vervangtaak te maken volgens de instructies van de docent.  
Om pragmatische redenen heeft de student wel recht op één afwezigheid die niet hoeft te worden gewettigd met een attest en waarvoor geen vervangtaak moet worden opgesteld. 
Twee niet gewettigde afwezigheden leiden tot een 0A-score voor de onderwijseenheid. Tekortkomingen in het (tijdig) uitvoeren van de vervangtaken hebben een negatieve impact op de punten voor dagelijks werk. 
Taal van de evaluatie 
De examenvragen en de teksten zijn in het Nederlands. De studenten moeten in het Nederlands of in het Frans antwoorden volgens de instructies van de evaluator. 
Evaluatiecriteria 
Het examen wordt geëvalueerd overeenkomstig de hierboven weergegeven leerdoelstellingen. 
Overige informatie 
Tijdens het schriftelijk examen zijn geen hulpmiddelen (wetboek, woordenboek, syllabus, enz.) toegestaan.  
Ressources
en ligne
Syllabus en PowerPoint-slides. 
Tijdens het kwartaal kunnen aanvullende documenten en oefeningen via Moodle ter beschikking worden gesteld. 
Support de cours
  • Syllabus Néerlandais juridique
  • PowerPoint
Faculté ou entité
en charge


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Bachelier en droit

Bachelier en droit (français-anglais)