La version que vous consultez n'est pas définitive.
Cette fiche d’activité peut encore faire l'objet de modifications. La version finale sera disponible le 1er juin.
4.00 crédits
30.0 h
Q2
Cette unité d’enseignement n’est pas accessible aux étudiants d’échange !
Enseignants
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
- Introduction to environmental psychology, behavior change related to climate/ environmental sustainability issues
- Behavioral change (human-to-nature) from the perspective of: experimental cognitive psychology (multiple teachers and topics) ; theoretical models of goal-directed behavior ; economics and consumer behavior
- Nature-to-human influences
- Social dynamics in understanding and mitigating climate change
- Educational perspective on climate change and sustainability
- Relevance for mental health (climate distress and anxiety)
- Sustainable transition, change processes, policy, …
- Behavioral change (human-to-nature) from the perspective of: experimental cognitive psychology (multiple teachers and topics) ; theoretical models of goal-directed behavior ; economics and consumer behavior
- Nature-to-human influences
- Social dynamics in understanding and mitigating climate change
- Educational perspective on climate change and sustainability
- Relevance for mental health (climate distress and anxiety)
- Sustainable transition, change processes, policy, …
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
A1 | Maîtriser les connaissances qui permettent d’expliquer et de comprendre un individu, un groupe ou une organisation |
A2 | Analyser, critiquer de manière argumentée et modéliser une situation (individu, groupe ou organisation) en référence à des théories, résultats de recherche, méthodes et outils relevant de la psychologie. |
B1 | Maîtriser les connaissances à propos des interventions visant à améliorer une situation donnée (individu, groupe ou organisation) |
C1 | Présenter oralement et par écrit une synthèse en l’adaptant à différents publics et aux intentions poursuivies |
E2 | Identifier l’apport et la plus-value de la recherche scientifique en psychologie sur sa compréhension de situations données |
Contenu
Preserving ecosystems and adapting to environmental and climate changes involves a profound transformation of our collective and individual lifestyles. A respectful society of planetary boundaries therefore requires a collective approach and the development of systemic knowledge and methods. Among these, Psychological and Educational sciences certainly have a critical role to play. This course adopts a multidisciplinary perspective, including experimental, clinical, social, and organizational psychology. Below is a tentative list of topics that will be covered.
Méthodes d'enseignement
- 2 hours bi-modal class sessions.
- One class sessions per week: introductory session (week 1), followed by the content sessions (weeks 2-14).
- 3 content sessions will be teached in each University (UCLouvain, ULB, KUL, UGhent): the 3 lectures at UCLouvain will be given in person to the UClouvain students. The class session given in the other Universities will be given online (in person for the University-based students).
- One class sessions per week: introductory session (week 1), followed by the content sessions (weeks 2-14).
- 3 content sessions will be teached in each University (UCLouvain, ULB, KUL, UGhent): the 3 lectures at UCLouvain will be given in person to the UClouvain students. The class session given in the other Universities will be given online (in person for the University-based students).
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
- 2 elements to pass the course: written exam with multiple-choice questions (16 points of the total evaluation) and one poster presentation (4 points of the total evaluation).
- To pass the course a 10/20 is needed.
- To pass the course a 10/20 is needed.
Ressources
en ligne
en ligne
All information available on the class Moodle space.
Faculté ou entité
en charge
en charge
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
Master [120] en sciences psychologiques