Psychology of aging

lpsys2738  2025-2026  Louvain-la-Neuve

Psychology of aging
La version que vous consultez n'est pas définitive. Cette fiche d’activité peut encore faire l'objet de modifications. La version finale sera disponible le 1er juin.
5.00 crédits
45.0 h
Q2
Enseignants
Langue
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
  • Theories (and methods) of lifespan development and aging
  • Long-term effects of early childhood
  • Midlife
  • Health disparities across the lifespan
  • Biological aging, menopause and hormone replacement therapy
  • Cognitive aging - preclinical dementia/mild cognitive impairment, Alzheimer's disease
  • Stress and cognition in older adults
  • Applied cognitive aging research
  • Socioemotional aging (emotion and cognition in older adults)
  • Psychopathology in old age
  • Successful aging & resilience
  • Myths and misunderstandings about health and aging
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

1 Upon completion of this course, students will be able to:
-          Understand how  psychological, social, and biological processes interact to
influence health and human development (A1, A2)
-          Recognize the diversity of developmental pathways in adulthood (appreciation for cultural, socioeconomic, and other differences among older adults) ' A1
-          Consider the applied implications of research findings for improving health throughout the adulthood (E2) and developing effective programs and policies for older adults in the future (B1)
-          Demonstrate knowledge of the key findings from the research literature on (cognitive) aging and provide informed and critical responses to questions (C1, C2) such as:
-             What changes with age?
-             Who changes, how much, and when?
-             Why are there declines?
-             What are the consequences?
-             Can we prevent or remediate declines?
 
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
L'évaluation est fondée sur un examen écrit (questions ouvertes ; 60% de la note finale) et deux projets individuels qui comptent respectivement pour 15% et 25%. Les trois parties de l'évaluation (examen + projets individuels) sont nécessaires pour valider le cours. Les modalités d’évaluation restent les mêmes pour toutes les sessions d'une même année académique.
Faculté ou entité
en charge


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Master [120] en logopédie

Master [120] en sciences psychologiques