Questions générales de philosophie et éthique de l’éducation

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Questions générales de philosophie et éthique de l’éducation
3.00 credits
22.5 h + 7.5 h
Q1 or Q2

  This learning unit is not open to incoming exchange students!

Language
French
Content
- Concepts and aims of education in general and school education in particular;
- Philosophical concepts of educability, social and school justice, equity, autonomy, citizenship and responsibility in education;
- The status and rights of the child;
- The ethical and deontological foundations of the teaching profession.
Teaching methods
Lectures, group work, in-class exercises and activities, in-between lectures.
Evaluation methods
Written evaluation
Other information
Learning outcomes:
At the end of the course, students will be able to
- develop a philosophical and ethical approach to education;
- use philosophical concepts and conceptions to problematize, argue and conceptualize ethical issues and values related to the organization of the education system and to professional practice;
- understand and become aware of the ethical framework of the profession.
Online resources
Course materials :
Slides or written course notes
Bibliography
Références prioritaires pour l’enseignement de l’éthique en classe :
Beaucher, V., Jutras, F. et Rousseau, S. (2010). Enseigner l’éthique et culture religieuse. Les Éditions CEC.
Desaulniers, M.-P. et Jutras, F. (2016). L'éthique professionnelle en enseignement. Fondements et pratiques (2e éd.). Presses de l’Université du Québec.
Point, C. et Jeffrey, D. (2023) (dir.). Former les futurs enseignants et enseignantes à l’éthique professionnelle. Presses de l’Université Laval.
Références secondaires pour l’enseignement de l’éthique :
Bouchard, N. et Gagnon, M. (dir.) (2012). L’éthique et culture religieuse en question. Réflexions critiques et prospectives. Presses de l’Université du Québec.
Marchildon, A. (2017). Le pouvoir de déployer la compétence éthique. Éthique publique. Revue internationale d’éthique sociétale et gouvernementalet, 19(1), 1-15.
Prairat, E. (2009). De la déontologie enseignante. Valeurs et bonnes pratiques. Presses Universitaires de France, coll. Quadridge.
Prairat, E. (2013). Chapitre 4 : Les vertus professionnelles. Dans La morale du professeur. Presses Universitaires de France, Hors collection, 97‑112.
Prairat, E. (2017). Une éthique professorale au service de l’estime de soi. Revue Éthique en éducation et en formation. Les Dossiers du GREE, 3(3), 1-12.
Références secondaires pour la pratique du dialogue
Gagnon, M. (2007). L’implantation de la communauté de recherche philosophique au secondaire québécois: difficultés et réussites. Dans N. Tremblay (dir.), Des pratiques philosophiques en communauté de recherche en France et au Québec (p. 17-30). Presses de l’Université Laval.
Sasseville, M. et Gagnon, M. (2012). Penser ensemble à l’école. Des outils pour l’observation d’une communauté de recherche philosophique en action. 2e édition. Coll. Dialoguer. Presses de l’Université Laval.
Références secondaires pour le professionnalisme de la personne enseignante :
Maxwell, Bruce, Dianne Gereluk, et Christopher Martin (2023). Cadre Éthique et Légal de l’enseignement : Guide Pour Les Professionnels de l’enseignement. Presses de l’Université du Québec.
Tardif, M. et Lessard, C. (2004). La profession d’enseignant aujourd’hui. Évolutions, perspectives et enjeux internationaux. Presses de l’Université Laval/de Boeck.
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