Skip to main content
Photo of Jerry Jacques

Jerry Jacques

Professeur

SSH/ESPO Faculty of Economic, Social and Political Sciences and Communication (ESPO)

SSH/ESPO/COMU Ecole de Communication (COMU)

SSH/ILC Institut Langage et Communication (IL&C)

SSH/ILC/PCOM Pôle de recherche en communication (PCOM)

Jerry Jacques est professeur à l’UCLouvain en Belgique au sein du GReMS (groupe de recherche en médiation des savoirs) et de l’École de Communication. Sa thèse de doctorat défendue en 2016 propose une définition des compétences propres à l’organisation des collections d’informations personnelles numériques. Il mène aujourd'hui différents travaux sur les pratiques et les compétences des utilisateurs qui interagissent avec les informations et les médias numériques, avec un intérêt particulier pour les défis soulevés par certaines innovations techniques (algorithmes, data, robotique...) et l’automatisation du paysage médiatique. Il est l’un des initiateurs du projet du projet « Dans la peau d’un algorithme », réalisé en partenariat avec des chercheurs coréens, qui permet aux jeunes de mieux comprendre les enjeux liés aux algorithmes de recommandation des plateformes numériques contemporaines. Ses recherches et enseignements interrogent également les liens entre médias, informations et connaissances, avec comme angles spécifiques ceux de la vulgarisation scientifique et des effets éducatifs des médias.

Jerry Jacques is an assistant professor at UCLouvain in Belgium. He is currently leading several research projects on the practices and competencies of users engaging with digital and automated media, with a particular focus on the challenges posed by technological innovations (such as algorithms and AI). His research and teaching also explore the relationships between media, information, and knowledge, with a special emphasis on science communication and the educational effects of media.

2025
Journal article

Claes, Arnaud ; Jacques, Jerry ; Descampe, Antonin ; Wiard, Victor. Automated Media: Challenges and Opportunities for Media Literacy Education. In: Journal of Media Literacy Education, (2025) (Accepté/Sous presse).


Book chapter

Cougnon, Louise-Amélie ; Jacques, Jerry. Participative videos concerning climate change: The interplay between media experience, perceived effectiveness knowledge, attitudes, and behavioral intentions changes. In: Andrea Catellani, Louise-Amélie Cougnon, Øyvind Gjerstad, Armelle Nugier, An Interdisciplinary Approach to Climate Change Perspectives from the Social Sciences and Humanities (Routledge Advances in Climate Change Research), Routdledge, 2025, p. 328. 978-1040436066 (Accepté/Sous presse).


Conference paper

Robbeets, Caroline ; Jacques, Jerry. Beyond Content: Social Media Interfaces as "Texts" in Critical Media Literacy. 12th European Conference on Social Media (Porto, du 22/05/2025 au 23/05/2025). In: European Conference on Social Media, Vol. 12, no.1, p. 233-240 (2025). doi:10.34190/ecsm.12.1.3554.


Jacques, Jerry ; Zander, Laura. Critical Perspectives on Conversational Technologies: Developing a Chatbot to Question Our Relationship with ‘Intelligent’ Technologies. Séminaire - Laboratório de Mídias Digitais , UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 26/06/2025).


Zander, Laura ; Jacques, Jerry. Critical perspectives towards conversational technologies: development of a chatbot questioning the relation to intelligent technologies. XLV VAKKI Symposium (Vaasa, du 13/02/2025 au 14/02/2025).


2024
Journal article

Robbeets, Caroline ; Bastien, Marie ; Jacques, Jerry ; Campion, Baptiste ; Roberti-Lintermans, Margaux ; François, Aurore ; Merla, Laura. Exploring Parents’ Everyday Experiences With Digital Media: Barriers and Opportunities for Digital Inclusion. In: Media and Communication, Vol. 12, no.8172, p. 1-19 (2024). doi:10.17645/mac.8172.


Book chapter

Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry. Documenting Media Practices to Define Media Literacy Competence: A Qualitative Approach. In: Pierre Fastrez, Normand Landry, Media Literacy and Media Education Research Methods: a Handbook (Routledge Research in Media Literacy and Education), Routledge: London, 2024, p. 23-44. 9781003045366.


Conference paper

Robbeets, Caroline ; Jacques, Jerry. Youth and Social Networks: Taking a Closer Look at Digital Interfaces in Media Education. The Asian Conference on Media, Communication & Film (MediAsia) (Kyoto, du 15/10/2024 au 19/10/2024).


Report

Cougnon, Louise-Amélie ; Dresselaers, Carole ; Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre. Partenariat universitaire sur la prévention du plagiat. Rapport pour l'UCLouvain., 2024. 31 p.


2023
Conference paper

Robbeets, Caroline ; Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre ; Jeong, Hyeon-Seon ; Mizukoshi, Shin. Interface at the Core of Media Education: Connecting Infrastructures of Digital Media with Users’ Interactions and Content for Critical Pedagogy. Global Media Education Summit 2023 (Vancouver, du 02/03/2023 au 04/03/2023).


Robbeets, Caroline ; Jacques, Jerry ; Campion, Baptiste ; Merla, Laura ; François, Aurore ; Bastien, Marie. Investigating the Digital Media Literacy of Belgian Parents in the Context of their Childcare Practices: Insights from a Qualitative Study. Global Media Education Summit 2023 (Vancouver, du 02/03/2023 au 04/03/2023).


Report

Bastien, Marie ; Robbeets, Caroline ; Jacques, Jerry ; Campion, Baptiste ; Roberti-Lintermans, Margaux ; Merla, Laura ; François, Aurore. L’impact des médias sur les représentations et l’exercice de la parentalité (), 2023. 345 p.


2022
Book chapter

Grosman, Jérémy ; Jacques, Jerry ; Collard, Anne-Sophie. "The Beatles with the Lower Score, it Breaks my Heart": Framing a Media Education Response to Datafication and Algorithmic Recommendations in Digital Media Infrastructures. In: Luci Pangrazio & Julian Sefton-Green, Learning to Live with Datafication Educational Case Studies and Initiatives from Across the World, Routledge, 2022, p. 236. 9780367683078 (Accepté/Sous presse).


Conference paper

Jacques, Jerry ; Descampe, Antonin ; Claes, Arnaud ; Wiard, Victor. Automated media: key challenges and concepts for reception studies. ECREA 2022 - 9th European Communication Conference (Aarhus, Danemark, du 20/10/2022 au 22/10/2022).


Wuyckens, Géraldine ; Jacques, Jerry. Becoming Designers to Foster Critical Thinking on Media: Speculative Design as a New Way of Doing Media Education. IAMCR: Communication Research in the Era of Neo-Globalisation: Reorientations, Challenges and Changing Contexts (Beijing, du 11/07/2022 au 15/08/2022).


Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry. Defining and analyzing media literacy competence starting with the observation of media practices: an interpretive approach. ReDMIL doctoral summer school 2022 (Research on Digital, Media and Information Literacy) (Louvain-la-Neuve, du 06/09/2022 au 09/09/2022).


Robbeets, Caroline ; Campion, Baptiste ; Jacques, Jerry ; Merla, Laura ; François, Aurore ; Roberti-Lintermans, Margaux. Les représentations des professionnels de l’enfance sur les pratiques médiatiques des parents : enjeux et perspectives. 89e Congrès de l'Acfas (du 09/05/2022 au 12/05/2022).


Robbeets, Caroline ; Jacques, Jerry ; Campion, Baptiste ; Merla, Laura ; François, Aurore ; Roberti-Lintermans, Margaux. The effects of digital media on the representations and the exercise of parenthood: challenges and opportunities. ECREA 2022- 9th European Communication Conference (Aarhus, du 19/10/2022 au 22/10/2022).


2021
Journal article

Jacques, Jerry ; Mas, Sabine ; Maurel, Dominique . Organizing personal digital information : An analysis of faculty member activities. In: Journal of Documentation, Vol. 77, no.2, p. 401-419 (2021). doi:10.1108/JD-03-2020-0034.


Mizukoshi, Shin ; Jacques, Jerry ; Verbesselt, Maxime ; Ahn, Keumhee ; Oh, Chang Geun ; Jeong, Hyeon-Seon. Social Networks for the Next Media Literacy. In: Journal of Information Studies, Vol. /, no. 101, p. 1-37 (2021). doi:10.15083/0002002825.


Conference paper

Jacques, Jerry. Media Education in the French Community of Belgium. International seminar on Media Literacy and Digital Divide organized by UNESCO and the Jeonju National University of Education (South-Korea, Online, 14/12/2021).


2020
Journal article

Jacques, Jerry ; Grosman, Jérémy ; Collard, Anne-Sophie ; Ho, Yeonju ; Kim, Amie ; Jeong, Hyeon-Seon. "In the Shoes of an Algorithm” : A Media Education Game to Address Issues Related to Recommendation Algorithms.. In: The Journal of Education, Vol. 3, no.1, p. 37-62 (2020).


Book chapter

Jacques, Jerry. Vers une affectivité distribuée : Les collections d’informations personnelles numériques comme support de la nostalgie. In: Emmanuelle Fantin, Sébastien Fevry, Katharina Niemeyer, Nostalgies contemporaines. Médias, cultures et technologies (Information et communication), Presses Universitaires du Septentrion: Villeneuve-d'Ascq, 2020, p. 340. 2757431722.


2019
Monography

Jacques, Jerry ; Collard, Anne-Sophie. Digital Media Literacy in Teamwork and Distance Work : Competences, Discourse and Organizational Design, Presses universitaires de Namur: Namur, Belgium, 2019. 9782390290483. 239 p.


Book chapter

Ligurgo, Valèria ; Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry ; Collard, Anne-Sophie ; Philippette, Thibault. A Definition of Digital Media Literacy Competences Required by Workers to Collaborate in Distance Work Environments. In: Jacques, Jerry, & Collard, Anne-Sophie, Digital Media Literacy in Teamwork and Distance Work: Competences, Discourse and Organizational Design, Presses Universitaires de Namur: Namur, 2019, p. 13-68. 978-2-39029-048-3.


Jacques, Jerry ; Zienkowski, Jan ; Philippette, Thibault ; Ramioul, Monique ; Patriarche, Geoffroy ; Collard, Anne-Sophie. Digital media literacy in collaborative and distance work: building bridges to key organizational dimensions and challenges. In: Jacques, Jerry, & Collard, Anne-Sophie, Digital Media Literacy in Teamwork and Distance Work: Competences, Discourse and Organizational Design, Presses universitaires de Namur: Namur, 2019, p. 187-211. ISBN paper: 978-2-39029-048-3 / ISBN electronic version: 978-2-39029-049-0.


Collard, Anne-Sophie ; Patriarche, Geoffroy ; Zienkowski, Jan ; Ramioul, Monique ; Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre. How can digital media literacy be further integrated in team and distance work structures and practices in order to support effective, stimulating and meaningful ways of working?. In: Jacques, Jerry, & Collard, Anne-Sophie, Digital Media Literacy in Teamwork and Distance Work: Competences, Discourse and Organizational Design, Presses universitaires de Namur: Namur, 2019, p. 213-220. ISBN paper : 978-2-39029-048-3 / ISBN electronic version : 978-2-39029-049-0.


Collard, Anne-Sophie ; Jacques, Jerry ; Zienkowski, Jan. Scope and objectives of the LITME@work project. In: Jacques, Jerry, @ Collard, Anne-Sophie, Digital Media Literacy in Teamwork and Distance Work: Competences, Discourse and Organizational Design, Presses universitaires de Namur: Namur, 2019, p. 4-12. ISBN paper: 978-2-39029-048-3 / ISBN electronic version: 978-2-39029-049-0.


Conference paper

Ligurgo, Valèria. Collaborer à distance à l’aide des TIC. Une cartographie des compétences à partir de l’étude des pratiques des travailleurs. Conférence finale LITME@WORK: Les compétences médiatiques numériques impliquées dans le travail collaboratif à distance (Service public fédéral Emploi, Travail et Concertation sociale, Bruxelles, 11/09/2019).


Ligurgo, Valèria ; Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre ; Collard, Anne-Sophie. Gérer en commun les espaces d'informations: une compétence-clé du travail collaboratif à distance. Colloque #433 du 87ème Congrès de l’ACFAS: De la gestion personnelle des informations à la gestion des connaissances (Université du Québec en Outaouais (UQO), Gatineau, CA, du 30/05/2019 au 31/05/2019).


Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry. Gérer ses références bibliographiques en classant et en étiquetant: une étude exploratoire de la gestion des informations personnelles par des chercheurs en sciences sociales. Colloque #433 du 87ème Congrès de l’ACFAS: De la gestion personnelle des informations à la gestion des connaissances (Université du Québec en Outaouais (UQO), Gatineau, CA, du 30/05/2019 au 31/05/2019).


Jacques, Jerry. Personal Information Management and Organisation Competencies: a Review of Information Literacy Conceptual Frameworks and Standards. European conference on information literacy 2018 (Oulu, Finland, du 24/09/2018 au 27/09/2018). In: Information Literacy in Everyday Life 6th European Conference, ECIL 2018, Oulu, Finland, September 24–27, 2018. (Communications in Computer and Information Science), Serap Kurbanoğlu, Sonja Špiranec, Yurdagül Ünal, Joumana Boustany, Maija Leena Huotari, Esther Grassian, Diane Mizrachi, Loriene, 2019. 978-3-030-13471-6. doi:10.1007/978-3-030-13472-3.


Working paper

Collard, Anne-Sophie ; Derinöz, Sabri ; Dufrasne, Marie ; Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry ; Ligurgo, Valèria ; Nikolova, Irina ; Patriarche, Geoffroy ; Philippette, Thibault ; Ramioul, Monique ; Vanderstukken, Arne ; Vereycken, Yennef ; Zienkowski, Jan. How can Digital Media Literacy be Further Integrated in Team and Distance Work Structures and Practices in Order to Support Effective, Stimulating and Meaningful Ways of Working? / Comment développer les compétences médiatiques numériques pour encourager des pratiques de travail collaboratif à distance efficaces, stimulantes et porteuses de sens pour les travailleurs ? / Hoe kan digitale mediageletterdheid verder geïntegreerd worden in de structuren en praktijken van team- en afstandswerk om effectief, stimulerend, en betekenisvol werk mogelijk te maken?, 2019. 8 p.


2018
Journal article

Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre. Pour une approche compétentielle, matricielle et ancrée des littératies. In: Education Comparée, Vol. 19 (2018), p. 209-233 (2018) (Accepté/Sous presse).


Book chapter

Ligurgo, Valèria ; Philippette, Thibault ; Fastrez, Pierre ; Collard, Anne-Sophie ; Jacques, Jerry. A Method Combining Deductive and Inductive Principles to Define Work-Related Digital Media Literacy Competences. In: Kurbanoğlu S., Boustany J., Špiranec S., Grassian E., Mizrachi D., Roy L. (eds), Information Literacy in the Workplace (Communications in Computer and Information Science), Springer International Publishing, 2018, 245-254. 978-3-319-74333-2 978-3-319-74334-9. doi:10.1007/978-3-319-74334-9_26.


2017
Conference paper

Ligurgo, Valèria ; Philippette, Thibault ; Fastrez, Pierre ; Collard, Anne-Sophie ; Jacques, Jerry. A Method Combining Deductive and Inductive Principles to Define Work-Related Digital Media Literacy Competences. ECIL 2017: The Fifth European Conference on Information Literacy (Saint-Malo, France, du 18/09/2017 au 21/09/2017). In: The Fifth European Conference on Information Literacy (ECIL) Abstracts, Information Literacy Association (InLitAs), 2017. 978-2-9561952-0-7, p. 90.


2016
Dissertation

Jacques, Jerry. Définition des compétences propres à l’organisation des collections d’informations personnelles numériques, prom. : Fastrez, Pierre, 29/04/2016.


Report

Vanderhoven, Ellen ; Anrijs, Sarah ; Vanden Abeele, Mariek. De innovatieve leraar. Een onderzoek naar het innovatieve gebruik van technologie, digitale leermiddelen en apparatuur in de Belgische en Nederlandse klas, collab. Brouwers, Aurélie ; De Smedt, Thierry ; Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry ; Van Amelsvoort, Marije ; Van der Laan, Vera, 2016. 21 p.


2015
Conference paper

Collard, Anne-Sophie ; Jacques, Jerry. Appropriation des réseaux sociaux numériques et compétences médiatiques. Ludovia #12 (Ax-les-Thermes, France, du 24/08/2015 au 26/08/2015).


Jacques, Jerry ; Detry, Lionel ; Fastrez, Pierre. Les pratiques d’organisations musicales numériques comme enjeu central de l’écoute contemporaine. Colloque International Musimorphoses (Telecom Paris Tech, du 11/11/2015 au 13/11/2015).


Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry. Managing references by filing and tagging: an exploratory study of personal information management by social scientists. 17th International Conference, HCI International 2015 (Los Angeles, CA, du 02/08/2015 au 07/08/2015). In: Human Interface and the Management of Information. Information and Knowledge Design (Lecture Notes in Computer Science; 9172), Springer, 2015. 978-3-319-20611-0, p. 291-300. doi:10.1007/978-3-319-20612-7_28.


2014
Conference paper

Fastrez, Pierre ; Jacques, Jerry. Classer et étiqueter: appropriation cognitive des systèmes d'organisation des documents numériques. COMMON'14: Communication multimodale et collaboration instrumentée Regards croisés sur Énonciations, Représentations, Modalités (Liège, du 24/09/2014 au 26/09/2014). In: Common 14: Communication multimodale et collaboration instrumentée, Presses de l'Université de Liège: Liège, 2014. 978-2-930772-07-3, 139-148.


Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre. L’évolution de la compétence en organisation des collections de documents numériques: le cas de l’entrée dans l’enseignement supérieur.. XVIII ISA WORLD CONGRESS OF SOCIOLOGY (Yokohama, Japan, du 13/07/2014 au 19/07/2014).


Jacques, Jerry. Modélisation des compétences en littératie médiatique propres à la gestion des collections d’information personnelles et partagées à l’aide des médias numériques. Journées doctorales 2014 en sciences de l'information et de la communication de la Fédération Wallonie-Bruxelles (Université Libre de Bruxelles, du 22/05/2014 au 23/05/2014).


Jacques, Jerry. Organiser ses cours, s’organiser pour les cours : l’évolution de l’espace personnel d’apprentissage induit par l’entrée à l’université. Colloque Francophone International sur la Formation Supérieure à l’Ère du Numérique : E-learning 3.0 : quel avenir pour la formation supérieure ? (Université de Genève, du 17/10/2014 au 18/10/2014).


Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre. Personal Information Management Competences: A Case Study of Future College Students. 16th International Conference on Human-Computer Interaction (Heraklion, Crete, Greece, du 22/06/2014 au 27/06/14). In: Human Interface and the Management of Information. Information and Knowledge Design and Evaluation. Proceedings, Part I. (Lecture Notes in Computer Science; Vol. 8521), SPRINGER, 2014. 978-3-319-07730-7. doi:10.1007/978-3-319-07731-4_33.


2013
Journal article

Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre ; De Smedt, Thierry. Organising Media as Social Objects: an exploratory assessment of a core media literacy competence. In: Media Education Research Journal, Vol. 4, no.1, p. 42-57 (2013).


Conference paper

Jacques, Jerry. A Model of the Media Literacty Competences Required by Personal and Shared Information Management. International Summer School “Digitization and its Impact on Society” (Dresden, Germany, du 29/09/13 au 05/10/2013).


Jacques, Jerry ; Ligurgo, Valèria ; Fastrez, Pierre. Do Animated Concept Maps Support Meaningful Learning?. EdMedia 2013 (Victoria, BC, du 24/06/2013 au 28/06/2013). In: Proceedings of EdMedia 2013, AACE, 2013.


Jacques, Jerry. Les compétences médiatiques d’organisation des collections numériques. Poster Day de l'IL&C (Université catholique de louvain, 03/05/2013).


Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre. Utiliser des tris de cartes pour évaluer les compétences médiatiques d’organisation sociale des utilisateurs de Facebook. Journée d'études "jeunes et médias : de ce que l’on sait à ce que l’on fait !" (Paris, 29/03/2013). In: Actes de la journée d'études "Jeunes et médias : de ce que l'on sait à ce que l'on fait !", Centre d’études sur les Jeunes et les Médias, 2013, p. 40-50.


2012
Conference paper

Jacques, Jerry ; Fastrez, Pierre. Assessing Social Media Competences With Card Sorts. Media Education Summit 2012 (Bournemouth (UK), du 11/09/2012 au 12/09/2012).


Learning units for 2025

Label Code
Analyse des dispositifs médiatiques LCOMU1239
Scientific popularisation LCOMU2600
Research Seminar in mediatic technologies 1 LCOMU2603
Research Seminar in mediatic technologies 2 LCOMU2608
Media education and media literacy LCOMU2640
Medias, information and knowledges LSTIC2000
Information et communication MCOMU1101
Year Label School
2016 Docteur en information et communication Université catholique de Louvain (Belgique)
2012 Master en information et communication à finalité spécialisée: communication socio-éducative Université catholique de Louvain (Belgique)
2009 Haute Ecole Albert Jacquard (Belgique)