Learning outcomes

The "Bachelor in History of Art and Archaeology: General" effectively prepares students for entry into a Master's degree programme so that they can "become critical cultural players and active citizens who have an awareness of the world's socio-cultural issues and are able to involve themselves in the major challenges and issues of today's multicultural society".

By the end of their Bachelor's degree course in History of Art and Archaeology: General, graduates will have acquired a number of different academic skills, including the ability to research precise, targeted information, analyse visual, audio and written documents or works, think critically, understand and forge links between diverse and complex subjects, and write up various academic reports and other work. They will also have a broad understanding of the main frameworks of the history of Western art, from antiquity to the present day, and a certain ability to handle corpora of archaeology-related information. Moreover, they will have acquired a knowledge of the basic theory and methodology required to understand the fields of history of art and archaeology.

These outcomes will allow them to progress to a Master's programme in History of Art and Archaeology: General, with a view to focusing on one of the specialist areas offered at Master's level and acquiring professional and targeted academic skills that can be transferred to the employment market. This Bachelor's degree will also allow graduates to move towards other, related fields with the appropriate minor subject or additional studies (for instance, a Master's in History of Art and Archaeology: Musicology, a Master's in History, a Master's in Theatre Studies, etc.).

On successful completion of this programme, each student is able to :

Spécifiquement en tant que bachelier en histoire de l’art et archéologie :


1. Maîtriser de manière active et intégrée un socle de savoirs dans chacun des domaines de l’histoire de l’art et de l’archéologie.


2. Étudier une œuvre, un objet, un site, une problématique en utilisant les méthodes propres aux études en archéologie et histoire de l’art et en aiguisant son esprit critique.


3. Effectuer une recherche ciblée en appliquant une démarche scientifique. Il pourra mener à bien un travail sur une quantité certaine de données et d’informations, de manière systématique et rigoureuse.


4. Être ouvert sur le monde culturel et socioprofessionnel.


Comme tout bachelier de la Faculté de philosophie, arts et lettres :


5. Maîtriser un socle de connaissances fondamentales dans les domaines de la philosophie, de l’histoire, de l’histoire de l’art, de l’archéologie et des littératures.


6. Maîtriser avec rigueur et efficacité les discours universitaires, tant sur le plan de la compréhension que sur celui de la rédaction.


7. Devenir acteur de sa formation : gérer de manière autonome son travail (définir les priorités, anticiper et planifier l’ensemble de ses activités dans le temps), faire preuve de recul critique sur ses propres acquis, ses méthodes d’apprentissage et ses productions et intégrer par soi-même de nouvelles connaissances, méthodologies et compétences.


8. Mobiliser les compétences et savoirs disciplinaires acquis pour développer des attitudes d’ouverture à l’interculturalité, d’engagement citoyen et de positionnement critique vis-à-vis de soi-même, de la société, et des savoirs.


9. Communiquer à l’oral et à l’écrit de façon claire, cohérente, argumentée et avec aisance sur des sujets d’ordre général ou relatifs au domaine d’études dans au moins une langue moderne (anglais, néerlandais ou allemand).


10. Démontrer une connaissance et une compréhension critique de savoirs approfondis dans la (les) discipline(s) relative(s) à son choix de mineure.