ILC
Ruelle de la Lanterne magique 14/L2.03.02
1348 Louvain-la-Neuve
Boursière de doctorat FRESH
ILC
Ruelle de la Lanterne magique 14/L2.03.02
1348 Louvain-la-Neuve
Our project aims to study the format and content of popularization that takes the form of scientific and cultural mediation in a digital social context. We analyze non-specialist French-language online video on YouTube and radio podcasts produced by science amateurs. This thesis raises the following question: how do digital tools influence knowledge mediation activities, and more precisely the work of "amateurs" in popularizing scientific knowledge, and the social relationships that are consequently established between amateurs and scientific experts in the field? Through a semio-pragmatic analysis of digital documents and an investigation method, the objectives of this study are articulated around four axes: the relationship to knowledge and the veracity of facts in the work of popularization; the place of debate in the democratic construction of knowledge; the valorization of heritage through new formats; and the construction of the legitimacy of new culture setters such as youtubers/podcasters-popularizers. By studying the conception and creation of legitimacy within these communication spaces, we will be able to identify the key elements so that creators, audiences and socio-cultural agents can work and communicate better with each other.
Baur, Monica. La lutte contre la désinformation sur YouTube : Étude d’une pratique de vulgarisation scientifique à travers le traitement du film La révélation des pyramides par des vidéastes vulgarisateurs. In: Communication, Vol. 38, no.2, p. / (2021). doi:10.4000/communication.14314.
Baur, Monica ; Philippette, Thibault. Les Newsgames: Mise en jeu(x) de l'écriture journalistique. In: Recherches en Communication, Vol. 49, p. 113-131 (2019).
Baur, Monica. La plateformisation de la vulgarisation scientifique et culturelle : YouTube comme espace de communication multidimensionnel. 5e journée d’étude du Réseau des Jeunes Chercheur·es du LabEx ICCA, “Innovations et productions culturelles à l’ère du numérique (Amphithéâtre de la Maison des Sciences de l’Homme – Paris Nord, 27/06/2022).
Baur, Monica. Les pratiques de vulgarisation sur YouTube et dans les podcasts natifs : approche par le concept de médiagénie. Ecoles doctorales de la SFSIC 2022 (Dijon, France, du 23/06/2022 au 24/06/2022).
Baur, Monica. SCIENCE PODCAST PRODUCERS: WHAT IS THEIR PLACE IN THE WESTERN FRENCH-LANGUAGE PODCAST ECOSYSTEM?. AoIR 2022 - Decolonising the Internet (Dublin, Ireland, du 02/11/2022 au 05/11/2022).
Baur, Monica. Le·a chercheur·se en SIC : un « bricoleur » ? Réflexions sur la pratique de recherche afin d’appréhender la vulgarisation scientifique sur YouTube et dans les podcasts natifs. Journée Jeunes Chercheur.e.s en SIC - GERIICO (Visio-conférence, 21/05/2021).
Baur, Monica. Lutte contre la désinformation et le complotisme : quelles contributions de la part des vidéastes vulgarisateurs sur YouTube ? Le cas des pratiques de débunkage. Science&You 2021 (Metz, France, du 16/11/2021 au 19/11/2021). In: Actes des sessions parallèles de Science&You 2021, 2021. 978-2-37111-100-4, p. 142-143.