IACS
Place Cardinal Mercier 14/L3.06.02
1348 Louvain-la-Neuve
Serge Bibauw
Professeur
Education
- Candidature en langues et littératures romanes - Université Saint-Louis (2004)
- Licence en langues et littératures romanes - Université catholique de Louvain (2007)
- Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur en langues et littératures romanes - Université catholique de Louvain (2007)
- PhD in Linguistics - KU Leuven (currently)
Experience- Research assistant in French Didactics - Université catholique de Louvain (2008-2010)
- Teaching assistant in French as a foreign language - Universidad Central del Ecuador (2010-2012)
- Assistant Professor in French Linguistics and Language Teaching - Universidad Central del Ecuador (2012-...)
- Researcher (SENESCYT scholarship, Ecuador) - KU Leuven & Université catholique de Louvain (2014-...)
- Diploma
Year Label Educational Organization 2007 (missing information) Université catholique de Louvain 2007 (missing information) Université catholique de Louvain
Doctoral research project : "Language learning through task-based interaction with chatbots" (doctoral committee: Piet Desmet et Thomas François)
Research interests :
- Computer-assisted language learning
- Second language acquisition
- Task-based language teaching
- Conversational agents and dialogue systems
- French as a foreign language teaching
Previously, I working in French Didactics, on reflexive writing practices (2008-2010).
Bibauw, Serge ; Van den Noortgate, Wim ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Dialogue systems for language learning: a meta-analysis. In: Language Learning & Technology, Vol. 26, no. 1, p. 1-24 (2022).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Discussing with a computer to practice a foreign language: research synthesis and conceptual framework of dialogue-based CALL. In: Computer Assisted Language Learning, Vol. 32, no. 8, p. 827-877 (2019). doi:10.1080/09588221.2018.1535508.
Slingeneyer, Marc ; Bibauw, Serge. Des pratiques réflexives au 3e degré du secondaire : pourquoi ? comment ?. In: Enjeux : revue de formation continuée et de didactique du français, Vol. 77, p. 45-82 (2010).
Bibauw, Serge ; Dufays, Jean-Louis. Les pratiques d'écriture réflexive en contexte de formation générale. In: Repères pédagogiques, no. 2, p. 13-29 (2010).
Bibauw, Serge. Écriture réflexive et réflexion critique dans l’exercice du compte rendu. In: Revue internationale de pédagogie de l'enseignement supérieur, Vol. 26, no.1 (10/05/2010).
Francophonie et langue française en Amérique du Sud : problématiques de recherche et d'enseignement. Recueil d’articles issus des colloques internationaux de Bogota (28-29 octobre 2013) et de Mendoza (4-5 décembre 2014), éd. Bevilacqua, Sabrina ; Bibauw, Serge ; Lousada, Eliane ; Masello, Laura ; Torres, Vicente, Universidad de los Andes: Bogota, Colombia, 2016. 978-958-774-413-2.
http://repositorio.uniandes.edu.co/xmlui/handle/1992/15769http://hdl.handle.net/2078.1/193872
Tack, Anaïs ; Kochmar, Ekaterina ; Yuan, Zheng ; Bibauw, Serge ; Piech, Chris. The BEA 2023 Shared Task on Generating AI Teacher Responses in Educational Dialogues. In: Ekaterina Kochmar, Jill Burstein, Andrea Horbach, Ronja Laarmann-Quante, Nitin Madnani, Anaïs Tack, et.al. (eds), Proceedings of the 18th Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications (BEA 2023), ACL, 2023, 785--795. 978-1-351-11758-6. doi:10.48550/arXiv.2306.06941 (Accepté/Sous presse).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Dialogue Systems for Language Learning: Chatbots and Beyond. In: Ziegler, Nicole; González-Lloret, Marta, The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Technology (Routledge Handbooks in Second Language Acquisition), Routledge: New York, 2022, p. 121-135. 9781351117586. doi:10.4324/9781351117586-12.
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Frequency of occurrence in output helps predict incidental vocabulary learning. AAAL 2023 Conference (Portland, OR, du 19/03/2023 au 21/03/2023).
Bibauw, Serge. Aportes y límites de las tecnologías educativas: unas lecciones de la pandemia. VII Congreso Ciencia, Sociedad e Investigación universitaria (CSIU7) (Ambato, Ecuador, du 17/10/2022 au 21/10/2022).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Can we detect short term fluency development after 2 hours of chat with a dialogue system?. CALICO Annual Conference 2022 (Seattle, WA, du 01/06/2022 au 04/06/2022).
Bibauw, Serge. Intelligence artificielle et FLE: outils pour enseignants et apprenants. 14e Congrès National des Professeurs de Français (Quito, Équateur, du 27/09/2022 au 30/09/2022).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Automatizing L2 fluency measurement: Validity and developmental sensitivity of temporal fluency metrics variations. AILA 2021 (Gröningen, NL, du 17/08/2021 au 20/08/2021).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Effects of interactivity of written practice on incidental vocabulary acquisition. Vocab@Leuven International Conference (Leuven, Belgium, du 01/07/2019 au 03/07/2019).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Interactivity in dialogue-based CALL practice: effects on learners perceptions and production. EUROCALL Conference 2019: "CALL and Complexity" (Louvain-la-Neuve, Belgium, du 28/08/2019 au 31/08/2019).
Bibauw, Serge. Dialogue-based CALL: a multilevel meta-analysis. Werkgroep over Taal seminar (VUB) (Brussels, Belgium, 30/11/2018).
Bibauw, Serge ; Van den Noortgate, Wim ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Dialogue-based CALL: a multilevel meta-analysis. LEAD Summer School in L2 Acquisition (Tübingen, Germany, du 23/07/2018 au 27/07/2018).
Bibauw, Serge. Enseignement-apprentissage des langues assisté par ordinateur : état de la recherche et des applications. 12e Congrès national des professeurs de français d’Équateur (Quito, Ecuador, du 12/09/2018 au 14/09/2018).
Bibauw, Serge ; Van den Noortgate, Wim ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Insights from a multilevel meta-analysis on the effectiveness of dialogue-based CALL. XIXth International CALL Research Conference: CALL Your Data (Bruges, Belgium, du 04/07/2018 au 06/07/2018).
Lison, Pierre ; Bibauw, Serge. Not all dialogues are created equal: Instance weighting for neural conversational models. SIGDIAL 2017 (Saarbrücken, Germany, du 15/08/2017 au 17/08/2017). In: Proceedings of the 18th Annual SIGdial Meeting on Discourse and Dialogue, ACL, 2017. 978-1-945626-82-1, p. 384–394.
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. The effectiveness of dialogue-based CALL on L2 proficiency development: a meta-analysis. CALICO Conference 2017 (Flagstaff, AZ, du 18/05/2017 au 19/05/2017).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Instructional design and natural language processing in dialogue-based CALL. CALICO 2016 (East Lansing, MI, du 11/05/2016 au 13/05/2016).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Conversational agents for language learning: state of the art and avenues for research on task-based agents. CALICO 2015 (Boulder, CO, du 27/05/2015 au 29/05/2015).
Bibauw, Serge ; François, Thomas ; Desmet, Piet. Dialogue-based CALL: an overview of existing research. EUROCALL 2015 (Padova, du 27/08/2015 au 29/08/2015). In: Critical CALL – Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference, Padova, Italy, Research-publishing.net, Research-publishing.net: Dublin, 2015. 978-1-908416-29-2, p. 57-64. doi:10.14705/rpnet.2015.000310. doi:10.14705/rpnet.2015.000310.