VRAE
Place de l'Université 1/L0.01.04
1348 Louvain-la-Neuve
- Accueil
- Répertoire
- Philippe Hiligsmann
Philippe Hiligsmann
Professeur ordinaire
- Diplômes
Année Label Institution 1986 Licencié en philologie germanique Université de Liège 1993 Docteur en philosophie et lettres Université de Liège
- Les cours
Nom ID Diversité des cultures et des langues en Europe LEURO1304 Schriftelijke taalvaardigheid zakelijk Nederlands LFIAL2711 Nederlands: gevorderde taalvaardigheid en taalbeheersing II LGERM1503 Interactieve vaardigheid Nederlands: academisch Nederlands LGERM2730 Nederlandse taalkunde: morfosyntactische, fonetische en syntactische aspecten van het Nederlands als vreemde taal LGERM2835 Bilinguisme LLOGO1216 Grammatica en uitspraak van het Nederlands LNED1133
– Néerlandais langue étrangère (aspects morphosyntaxiques, lexicaux et phonétiques) ;
– Content and Language Integrated Learning (CLIL) et immersion en Belgique francophone ;
– Linguistique contrastive, en particulier néerlandais-français ;
– Phonologie et phonétique du néerlandais moderne ;
– Morphologie et syntaxe du néerlandais moderne ;
– Lexicographie contrastive néerlandais-français ;
– Didactique du néerlandais langue étrangère ;
– Néerlandais des affaires.
Hiligsmann, Philippe. La révolution en 2027? L'enseignement du néerlandais en Wallonie à la croisée des chemins. In: Septentrion, Vol. 9, no.1, p. 65-68 (2024).
Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Szmalec, Arnaud. Attentional abilities of children enrolled in immersion education in French-speaking Belgium. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Vol. 26, no. 5, p. 554-571 (2023).
De Smet, Audrey ; METTEWIE, Laurence ; Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoît ; Van Mensel, Luk. Does CLIL shape language attitudes and motivation? Interactions with target languages and instruction levels. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Vol. 26, no. 5, p. 534-553 (2023). doi:10.1080/13670050.2019.1671308.
Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. De behoefte aan vreemde talen van jonge universitair opgeleiden op de werkvloer in Franstalig België. In: Verslagen & Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren, (2022).
VAN MENSEL, Luk ; Hiligsmann, Philippe. Assessing CLIL: a multidisciplinary approach. In: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, Vol. 000, no.000, p. 000 (2021). doi:10.1080/13670050.2021.1935441.
Van Mensel, Luk ; Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence ; Galand, Benoît. CLIL, an elitist language learning approach? A background analysis of English and Dutch CLIL pupils in French-speaking Belgium. In: Language, Culture and Curriculum, Vol. 33, no. 1, p. 1-14 (2020). doi:10.1080/07908318.2019.1571078.
Simonis, Morgane ; Van der Linden, Lise ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Szmalec, Arnaud. Executive control performance and foreign-language proficiency associated with immersion education in French-speaking Belgium. In: Bilingualism: Language and Cognition, Vol. 23, no. 2, p. 355-370 (2020). doi:10.1017/S136672891900021X.
De Smet, Audrey ; Mettewie, Laurence ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van Mensel, Luk. Classroom anxiety and enjoyment in CLIL and non-CLIL: Does the target language matter?. In: Studies in Second Language Learning and Teaching, Vol. 8, no.1, p. 47-71 (2018). doi:10.14746/ssllt.2018.8.1.3.
Hiligsmann, Philippe ; Van Mensel, Luk ; Galand, Benoît ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud ; Van Goethem, Kristel ; Bulon, Amélie ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in French-speaking Belgium: Linguistic, cognitive and educational perspectives. In: Les Cahiers de Recherche du Girsef, Vol. 17, no. 109, p. 1-25 (2017).
Hendrikx, Isa ; Van Goethem, Kristel ; Meunier, Fanny ; Hiligsmann, Philippe. Language-specific tendencies towards morphological or syntactic constructions: A corpus study on adjective intensification in L1 Dutch, L1 French and L2 Dutch. In: Nederlandse Taalkunde/Dutch Linguistics, Vol. 22, no. 3, p. 389-420 (2017).
(De)grammaticalisatie in het Nederlands. In: Nederlandse Taalkunde, Vol. 20, no. 1 (2015) (2015).
Bui, Anh Vu ; Jouniaux, Anthony ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. De beklemtoning van samenstellingen in de tussentaal van Franstalige leerders van het Nederlands uit het immersie- en niet-immersieonderwijs. In: n/f, Vol. 12, no.1, p. 9-32 (2014).
Van Goethem, Kristel ; Hiligsmann, Philippe. When two paths converge: debonding and clipping of Dutch reuze 'lit. giant; great'. In: Journal of Germanic Linguistics, Vol. 26, no. 1, p. 31-64 (2014). doi:10.1017/S1470542713000172.
Van Goethem, Kristel ; Hiligsmann, Philippe. Een vergelijkende analyse van reuze en géant: grammaticalisatie, degrammaticalisatie en lexicalisatie. In: n/f : Tijdschrift van de Association des néerlandistes de Belgique francophone et de France, Vol. 11, no. 1, p. 135-156 (2012).
Hiligsmann, Philippe. Leuk (contrastief) grammaticaonderwijs moet kunnen!. In: n/f. Pro of contra(stief)?Implicaties van de contrastieve aanpak voor het NVT-onderwijs, Vol. 10, p. 45-60 (2011).
Leloup, Anne Lore ; Hiligsmann, Philippe. Vraagzinnen in het Nederlands, het Frans en het Duits. In: Acta Universitatis Wratislaviensis. Neerlandica Wratislaviensia, Vol. XVII, p. 269-282 (2009).
Baelen, Mélanie ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. De assimilatie in de tussentaal van Franstalige leerders van het Nederlands. In: n/f, Vol. 8, p. 9-29 (2008).
Hiligsmann, Philippe. Het nut van (contrastief) grammaticaonderwijs in vreemdetaalverwerving. In: Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Verslagen en Mededelingen, Vol. 118, no. 1, p. 183-200 (2008).
Hiligsmann, Philippe ; Baelen, Mélanie ; Leloup, Anne Lore ; Rasier, Laurent. Praktijkgerelateerd contrastief onderzoek naar vreemdetaalverwerving. In: Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, Vol. 80, no. 1, p. 19-28 (2008). doi:10.1075/ttwia.80.03hil.
Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Contrastieve (tussen)taalkunde: nuttig, nodig of overbodig?. In: Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Verslagen en Mededelingen, Vol. 117, no. 2, p. 147-161 (2007).
Hiligsmann, Philippe ; Meurs, Christine. Het gebruik van samengestelde adjectieven met een versterkend betekenisaspect in het Nederlands. In: Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Verslagen en Mededelingen, Vol. 117, no. 3, p. 301-316 (2007).
Rasier, Laurent ; Hiligsmann, Philippe. Prosodic transfer from L1 to L2. Theoretical and methodological issues. In: Cahiers de Linguistique Francaise, Vol. 28, p. 41-66 (2007).
Hiligsmann, Philippe ; Van de Velde, Hans ; Chauvaux, Anne. De uitspraak van Franse leenwoorden in het Nederlands: met of zonder slot-e?. In: n/f, Vol. 6, p. 89-105 (2006).
Hiligsmann, Philippe. Het Groene Boekje en enkele woordenboeken in een nieuw (spelling)jasje gestoken. In: Neerlandica Extra Muros, Vol. 44, no. 2, p. 45-60 (2006).
Hiligsmann, Philippe. Enkele recente woordenboeken Nederlands onder de NVT-loep. In: Neerlandica Extra Muros, Vol. 43, no. 1, p. 27-38 (2005).
Hiligsmann, Philippe ; Noiret, Fl.. Modale partikels in het Nederlands, hoe worden die nou in het Frans vertaald. In: Le linguiste / De taalkundige, Vol. 51, no. 4, p. 13-21 (2005).
Hiligsmann, Philippe. Van Dale pocket dictionary of Dutch as a foreign language.. In: International Journal of Lexicography, Vol. 18, no. 3, p. 384-391 (2005). doi:10.1093/ijl/eci035.
Hiligsmann, Philippe. L'expression de la politesse dans l'enseignement du néerlandais langue étrangère. In: n/f (Inter)culturele studies, Vol. 3, p. 103-123 (2003).
Hiligsmann, Philippe. Les verbes de modalité en néerlandais. In: Revue Belge de Philologie et d'Histoire, Vol. 83, p. 825-844 (2003). doi:10.3406/rbph.2003.4758.
Hiligsmann, Philippe. Leve de contrastieve (to)taalkunde!. In: Handelingen - Koninklijke Zuid-Nederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis, Vol. LVII, p. 117-131 (2003).
Hiligsmann, Philippe. M. Verburg & R. Stumpel (ed.), "Van Dale Pocketwoordenboek Nederlands als tweede taal", Utrecht/Antwerpen: Van Dale Lexicografie, 2003.. In: International Journal of Lexicography, Vol. 18, no. 3, p. 384-391 (sept. 2005).
Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Het zinsaccent in de tussentaal van Franstalige leerders van het Nederlands. In: n/f. Huidige tendensen in het NVT-onderwijs en -onderzoek, Vol. 1, p. 37-54 (2002).
Hiligsmann, Philippe ; Heiderscheidt, S.. De accentuering in de tussentaal van Franstalige leerders van het Nederlands. In: Leuvense Bijdragen, Vol. 89, no. 1-2, p. 117-131 (2000).
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe. Het Nederlands in Wallonië. Frans alleen volstaat niet meer / Le néerlandais en Wallonie. Le français ne suffit plus. In: De Franse Nederlanden/ Les Pays-Bas français, Vol. 25, p. 32-47 (2000).
Hiligsmann, Philippe. Hoe breed is het Spectrum van het Uitspraakwoordenboek?. In: Nederlands van Nu, Vol. 48, no. 4, p. 47-57 (2000).
Hiligsmann, Philippe. Pro of contra(stieve) grammatica?. In: Leuvense Bijdragen, Vol. 89, no. 1-2, p. 133-147 (2000).
Hiligsmann, Philippe. Uitspraakvaardigheid is weer in de mode!. In: Neerlandica Extra Muros , Vol. 38, no. 3, p. 58-63 (2000).
Hiligsmann, Philippe. Het ideale Leerderswoordenboek van economische en financiële termen. In: ANBF-Nieuwsbrief, Vol. 4, p. 47-57 (1999).
Hiligsmann, Philippe. Hoe dan ook, zover is het nog niet. In: Nederlands van Nu, Vol. 47, no. 2, p. 42-43 (1999).
Hiligsmann, Philippe. Bestaat de 'inversie' in de tussentaal van Franstalige leerders van het Nederlands. In: Nieuwsbrief, Vol. 3, p. 59-66 (1998).
Hiligsmann, Philippe. De of het FBI? That's the question!. In: Nederlands van Nu, Vol. 46, no. 4, p. 78-82 (1998).
Hiligsmann, Philippe. De uitspraak van (Belgisch-)Franstalige leerders van het Nederlands: een theoretische en didactische benadering. In: Acta Universitatis Wratislaviensis. Neerlandica Wratislaviensia, Vol. X, p. 171-182 (1998).
Hiligsmann, Philippe. Uitspraakvaardigheid van Franstalige leerders van het Nederlands: een ondergeschoven kind?. In: Handelingen - Koninklijke Zuid-Nederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis, Vol. LII, p. 157-167 (1999).
Hiligsmann, Philippe. De OVT- en voltooid-deelwoordvorming bij Franstalige leerders van het Nederlands. In: Le Langage et l'Homme, Vol. 32, no. 2-3, p. 25-37 (sept. 1997).
Hiligsmann, Philippe ; Theissen, Siegfried. Het onderwijs van het Nederlands in Franstalig België. In: Ons Erfdeel, Vol. 40, no. 5, p. 703-711 (1997).
Hiligsmann, Philippe. Verbindingen en uitdrukkingen in het woordenboek. In: Trefwoord, Vol. 11, p. 42-52 (1997).
Hiligsmann, Philippe ; Tortolani, M.. Het genus van afko's. In: ANBF-Nieuwsbrief, Vol. 1, no. 1, p. 13-20 (1996).
Hiligsmann, Philippe. Cross-linguïstische invloed in het Nederlands van Franstalige M.O.-leerders. In: Le Langage et l'Homme, Vol. 30, no. 2-3, p. 157-170 (juin 1995).
Hiligsmann, Philippe. Het 'systematisch behandelen van voor- en achtervoegsels' in Van Dale. In: Acta Universitatis Wratislaviensis. Neerlandica Wratislaviensia, Vol. VIII, p. 157-164 (juin 1995).
Hiligsmann, Philippe ; Nyssen, J.-P.. Tien voor (voetbal)taal? . In: Nederlands van Nu, Vol. 43, no. 2, p. 35-38 (1995).
Hiligsmann, Philippe. Accentueringsverschillen tussen Nederland en Vlaanderen. In: Nederlands van Nu, Vol. 42, p. 6-7 (februari 1994).
Hiligsmann, Philippe. Hebben Vlamingen en Walen toch nog iets gemeenschappelijks. In: Nederlands van Nu, Vol. 42, p. 55-57 (juni 1994).
Hiligsmann, Philippe. Goed of fout? Het herkennen en corrigeren van grammaticale fouten door Franstalige leerders van het Nederlands . In: Le Langage et l'Homme, Vol. 27, no. 4, p. 235-254 (déc. 1992).
Hiligsmann, Philippe. Van Dale Lexitron Plus: un "plus" pour le linguiste?. In: Revue Informatique et Statistique dans les Sciences Humaines, Vol. XXVII, no. 1-4, p. 137-150 (1991).
Hiligsmann, Philippe. Wat wat betreft betreft. In: Nederlands van Nu, Vol. 39, no. 2, p. 41-52 (1991).
Hiligsmann, Philippe. Encore une "nouvelle" grammaire pédagogique! : Compte rendu de G. Sonck, Grammatica Nederlands. In: L'Athenee, no. 2, p. 27-39 (1990).
Hiligsmann, Philippe. Schoolspraakkunsten: een vergrijp tegen de taalkundige en pedagogische eerbaarheid. In: L'Athenee, no. 1, p. 25-40 (1990).
Hiligsmann, Philippe. P.C. Paardekooper, ABN-uitspraakgids. In: Nieuwe Taalgids : tijdschrift voor neerlandici, Vol. 82, no. 4, p. 365-372 (juillet 1989).
Hiligsmann, Philippe. Van Dale-istische en (Koenens) eigenwijs Nederlands. In: Handelingen - Koninklijke Zuid-nederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis, Vol. 41, p. 117-139 (1987).
Hiligsmann, Philippe. L'Invert Woordenboek van het Nederlands peut-il répondre à la question: "Les dictionnaires du néerlandais sont-ils sexistes"?. In: Revue Informatique et Statistique dans les Sciences Humaines, Vol. XXVI, no. 1-4, p. 111-135 (1990).
Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; Van Goethem, Kristel ; Rasier, Laurent. 100 fautes: les erreurs courantes des francophones, 3e édition, De Boeck Supérieur: Louvain-la-Neuve, 2023. 9782807351165. 304 p.
Baelen, Mélanie ; Degrave, Pauline ; De Rycke, Katrien ; Hiligsmann, Philippe. Néerlandais : Comprendre et exploiter des textes d’actualité, 3e, De Boeck Supérieur: Louvain-la-Neuve, 2018. 9782807315754. 256 p.
Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; De Rycke, Katrien ; Baelen Mélanie ; Ven Wesemael Elke. Top Tien Communication , Pelckmans: Kalmthout, 2018. 9789028993969. 57 p.
Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; Van Goethem, Kristel ; Rasier, Laurent. 100 fautes: les erreurs courantes des francophones. 2e édition, De Boeck Supérieur: Louvain-la-Neuve, 2017. 978-2-8073-0728-5. 301 p.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe ; Klein, Caroline. Nederlands Frans in contrast. 6000 struikelblokken in het voorzetselgebruik, acco: Leuven/Den Haag, 2016. 978-94-6292-696-7. 311 p.
Baelen, Mélanie ; De Rycke, Katrien ; Hiligsmann, Philippe ; Van Wesemael, Elke. Top Tien Grammaire, Editions Pelckmans: Kalmthout, 2016. 978-90-289-7623-8. 72 p.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent ; Klein, Caroline. Nederlands-Frans in contrast. 2000 lexicologische valstrikken in het Frans, acco: Leuven/Den Haag, 2015. 978-94-6292-090-3. 187 p.
Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline ; Van Goethem, Kristel ; Rasier, Laurent. 100 fautes en néerlandais. Les erreurs courantes des francophones. Corrections, explications, règles., De Boeck: Louvain-la-Neuve, 2014. 978-2-8041-7515-3. 223 p.
In het teken van identiteit. Taal en cultuur van de Nederlanden, éd. Degand, Liesbeth ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent ; Sergier, Matthieu ; Vanasten, Stéphanie ; Van Goethem, Kristel (Transversalités), Presses universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2014. 978-2-87558-294-2. 279 p.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Dictionnaire contrastif français-néerlandais, Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2013. 978-2-87558-122-8. 298 p.
Belgisch-Nederlands in het spanningsveld tussen Verkavelingsvlaams en standaardtaal, éd. Hiligsmann, Philippe ; Theissen, Siegfried (Verslagen en Mededelingen), Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde: Gent, 2011. n/a p.
Met immersie aan de slag / Au travail, en immersion, éd. Hiligsmann, Philippe ; Beheydt, Ludovic, Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2011. 978-2-87463-262-4. 125 p.
Rasier, Laurent ; Van Heuven, Vincent ; Defrancq , Bart ; Hiligsmann, Philippe. Nederlands in het perspectief van uitspraakverwerving en contrastieve taalkunde (Lage Landen Studies; 2), Academia Press: Gand, 2011. 978-90-382-1787-1. 241 p.
Met Nederlands aan de slag / Au travail, en néerlandais : Handelingen van het symposium georganiseerd op 17-18 oktober 2008 aan de Université catholique de Louvain., éd. Hiligsmann, Philippe, Presses universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2009. 978-2-87463-148-1. 105 p.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe ; Klein, Caroline. Niederländische Redewendungen, Sprichwörter und Vergleiche, Presses universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2009. 978-2-87463-154-2. 295 p.
Hiligsmann, Philippe ; Neven, An ; Rasier, Laurent ; Theissen, Siegfried. Néerlandais intermédiaire - avancé. Presse écrite, De Boeck Université: Bruxelles, 2009. 978-2-8041-1357-5. 302 p.
Hiligsmann, Philippe ; Theissen, Siegfried. Néerlandais intermédiaire avancé. Expressions et proverbes, De Boeck: Bruxelles, 2008. 978-2-8041-5967-2. 352 p.
Recente ontwikkelingen in het contrastief taalonderzoek Nederlands-Frans, éd. Hiligsmann, Philippe ; Baelen, Mélanie ; Leloup, Anne Lore ; Rasier, Laurent (Verslagen en Mededelingen; 118, 1), Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde: Gent, 2008. 215 p.
Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Uitspraakleer van het Nederlands voor Franstaligen, 2e édition, Wolters Plantyn: Waterloo, 2007. 9782801054864. 212 + CD-Rom p.
Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Uitspraakleer Nederlands voor Franstaligen, Wolters-Plantyn: Waterloo, 2006. 978-2-8010-5448-2. 212 p.
Neerlandistiek in Frankrijk en in Franstalig België / Les études néerlandaises en France et en Belgique francophone, éd. Hiligsmann, Philippe ; Beheydt, Ludovic ; Degand, Liesbeth ; Godin, Pierre ; Vanderlinden, Sonja (Langues & cultures; 1), Academia Bruylant / Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2005. 2-87416-011-3. 505 p.
Hiligsmann, Philippe ; Janssens, Guy ; Vromans, Joseph. Woord voor woord, zin voor zin: Liber Amicorum voor Siegfried Theissen, Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde: Gent, 2005. 90-72474-62-7. 459 p.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe ; Lousberg, Roland. Nouveau dictionnaire contrastif des prépositions (français-néerlandais, avec exercices), De Boeck: Bruxelles, 2003. 2-8041-4127-6. 424 p.
n/f. (Inter)culturele studies : Jaarboek van de Association des néerlandistes de Belgique francophone, éd. Claes, Marie-Thérèse ; Hiligsmann, Philippe ; Walvarens, Jan (n/f; 3), Vantilt: Nijmegen, 2003. 152 p.
Le néerlandais en France et en Belgique francophone: approches scientifiques et didactiques / Het Nederlands in Frankrijk en in Franstalig België wetenschappelijk en didactisch benaderd, éd. Hiligsmann, Philippe. Villeneuve d'Ascq, 2002. 2-84467-041-5. 518 p.
n/f. Huidige tendensen in het NVT-onderwijs en -onderzoek : Jaarboek van de Association des Néerlandistes de Belgique francophone, éd. Hiligsmann, Philippe ; Leijnse, Elisabeth (n/f; 1), Vantilt: Nijmegen, 2002. 112 p.
Hiligsmann, Philippe ; Theissen, Siegfried. Onze wereld in dertig teksten : Dertig actuele artikelen uit de Vlaamse en Nederlandse periodieke pers. Woordverklaring, vragen, oefeningen., De Boeck Université: Bruxelles, 2001. 2-8041-3709-0. 282 p.
Morfologiedagen 1997 : Handelingen van het colloquium gehouden op 22 en 23 september 1997 aan de Université de Liège, éd. Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe, Université de Liège, Service de Langue néerlandaise, 1999. 2-87233-092-5. 103 p.
Hiligsmann, Philippe ; Theissen, Siegfried. Uitdrukkingen en spreekwoorden VAN A TOT Z. Dictionnaire néerlandais-français d'expressions et de proverbes. Explication, traduction et exercices, De Boeck Université: Bruxelles, 1999. 978-2-8041-3137-1. 416 p.
Actes Euralex'98 Proceedings, éd. Fontenelle, Thierry ; Hiligsmann, Philippe ; Michiels, Archibald ; Moulin, André ; Theissen, Siegfried, Université de Liège, Département d'anglais et de néerlandais: Liège, 1998. 2-87233-091-7. 678 p.
Het talig wezen : Opstellen aangeboden aan Professor dr. Louis Gillet ter gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar aan de Université de Liège, éd. Hiligsmann, Philippe ; Van Elmbt, François, L³: Liège, 1997. 2-87233-019-4. 222 p.
Hiligsmann, Philippe. Linguïstische aspecten en pedagogische implicaties van de tussentaal van Franstalige M.O.-leerders van het Nederlands, Droz: Genève, 1997. 978-2-87019-274-0. 380 p.
De nieuwe spelling van het Nederlands en de Franstalige leerders, éd. Hiligsmann, Philippe ; Janssens, Guy ; Theissen, Siegfried ; Van der Wijst, Per, Université de Liège, Service de Langue néerlandaise: Liège, 1996. 2-87233-090-9. 84 p.
Leermiddelen voor het Nederlands als vreemde taal : Handelingen van het internationale colloquium aan de Université de Liège op 22 en 23 maart 1995, éd. Janssens, Guy ; Hiligsmann, Philippe ; Theissen, Siegfried, L³: Liège, 1995. 2-87233-014-3. 192 p.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe ; Renwart, Michel. Dictionnaire contrastif des prépositions: Néerlandais-Français, De Boeck-Wesmael: Bruxelles, 1994. 2-8041-1992-0. 279 p.
Theissen, Siegfried ; Janssens, Guy ; Hiligsmann, Philippe. Tekst en Uitleg : Dertig actuele artikelen uit de Vlaamse en Nederlandse periodieke pers. Woordverklaring, tekst- en achtergrondvragen, oefeningen., De Boeck-Wesmael: Bruxelles, 1994. 2-8041-1638-7. 357 p.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe. Supplement op het Invert Woordenboek van het Nederlands, CIPL: Liège, 1993. 154 p.
Theissen, Siegfried ; Esch-Pelgroms, Magda ; Hiligsmann, Philippe. Invert Woordenboek van het Nederlands, CIPL: Liège, 1988. 763 p.
Hiligsmann, Philippe ; Castel, Noémie ; Leloup, Anne Lore. Verzoeken in het Nederlands van Franstalige CLIL- en niet-CLIL-leerlingen: een verkennend onderzoek. In: S. Lestrade, P. de Swart & L. Hogeweg (Red.), Addenda. Artikelen voor Ad Foolen, Radboud Universiteit: Nijmegen, 2015, p. 49-68. 9789090290904.
Degand, Liesbeth ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent ; Sergier, Matthieu ; Vanasten, Stéphanie ; Van Goethem, Kristel. Inleiding. In: Liesbeth Degand, Philippe Hiligsmann, Laurent Rasier, Matthieu Sergier, Stéphanie Vanasten, Kristel Van Goethem (eds.), In het teken van identiteit. Taal en cultuur van de Nederlanden (Transversalités), Presses universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2014, p. 11-17. 978-2-87558-294-2.
Rasier, Laurent ; Bui, Anh Vu ; Jouniaux, Anthony ; Hiligsmann, Philippe. Klemtoon in het Nederlands van Franstalige immersie- en niet-immersieleerlingen. In: Liesbeth Degand, Philippe Hiligsmann, Laurent Rasier, Matthieu Sergier, Stéphanie Vanasten, Kristel Van Goethem, In het teken van identiteit. Taal en cultuur van de Nederlanden, Presses universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2014, p. 203-219. 978-2-87558-294-2.
Héroguel, Armand ; Hiligsmann, Philippe. Terminologie en zakelijk Nederlands. Twee terminografische projecten na 10 jaar vergeleken. In: Els Ruijsendaal, Terminologie: een sleutel tot andere werelden? IVN-voorcongres 2012 (NL-Term Cahiers; 1), Academia Press: Gent, 2012, p. 75. 978-90-382-2064-2.
Degrave, Pauline ; Rasier, Laurent ; Hiligsmann, Philippe. De invloed van een muzikale opleiding op de perceptie van de prosodie van een vreemde taal: een verkennend onderzoek. In: L. Rasier, V. van Heuven, B. Defrancq, Ph. Hiligsmann, Nederlands in het perspectief van uitspraakverwerving en contrastieve taalkunde (Lage Landen Studies; 2), Academia Press: Gent, 2011, p. 83-100. 978-90-382-1787-1.
Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Het geïntegreerde contrastieve onderzoeksdesign onder de loep. In: L. Rasier, V. van Heuven, B. Defrancq, Ph. Hiligsmann, Nederlands in het perspectief van uitspraakverwerving en contrastieve taalkunde (Lage Landen Studies; 2), Academia Press: Gent, 2011, p. 183-194. 978-90-382-1787-1.
Hiligsmann, Philippe. Le néerlandais. In: Emilio Bonvini, Joëlle Busuttil et Alain Peyraube, Dictionnaire des langues, Presses universitaires de France: Paris, 2011, p. 686-694. 978-2-13-056914-5.
Rasier, Laurent ; Hiligsmann, Philippe ; Caspers, Johanneke ; van Heuven, Vincent. Production and perception of accentuation in Dutch and French as foreign language. In: K. Dziubalska-Kolaczyk, M. Wrembel, M. Kul, Achievements and perspectives in the acquisition of Second Language Speech (Polish Studies in English Language and Literature; 32), Peter Lang, 2011, p. 227-238. 978-3-631-60723-7.
Hiligsmann, Philippe ; Noiret, F.. Modale partikels in het Nederlands en hun vertalingen in het Frans. In: J. De Caluwé, J. Van Keymeulen (red.), Voor Magda. Artikelen voor Magda Devos bij haar afscheid van de Universiteit Gent, Academia Press: Gent, 2010, p. 281-292. 978-90-382-1657-7.
Hiligsmann, Philippe. Moet Algemeen Nederlands nog steeds als norm fungeren voor het NVT-onderwijs in Franstalig België?. In: E. Hendrickx e.a., Liever meer of juist minder? Over normen en variatie in taal, Academia Press: Gand, 2010, p. 215-229. 978-90-382-1646-1.
Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. La focalisation en français, néerlandais et dans l'interlangue d'apprenants d'une langue étrangère. In: H. Wlodarczyk, A. Wlodarczyk (eds), La focalisation dans les langues, l'Harmattan: Paris, 2006, p. 173-186. 2-296-01799-1.
Hiligsmann, Philippe ; Héroguel, A. ; Martin, W. ; Miceli, Marc. Le néerlandais des affaires et l'exemple du vocabulaire de l'argent. In: A. Allain e.a. (red), Miscellanea, Edition du Conseil Scientifique de l'Université Charles-de-Gaulle - Lille 3: Lille, 2006, p. 227-233. 2-84467-078-4.
Hiligsmann, Philippe. Heeft u vragen? Vous avez des questions? Vraagzinnen in het Nederlands en in het Frans. In: Ph. Hiligsmann e.a. (réd.), Woord voor woord, zin voor zin. Liver Amicorum voor Siegfried Theissen, Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde: Gent, 2005, p. 171-190. 90-72474-62-7.
Hiligsmann, Philippe. Naar een nieuwe definitie van "definitie"?. In: Ph. Hiligsmann, L. Beheydt, L. Degand, P. Godin, S. Vanderlinden, Neerlandistiek in Frankrijk en in Franstalig België / Les études néerlandaises en France et en Belgique francophone (Langues & cultures; 1), Academia Bruylant / Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2005, p. 301-315. 2-87416-011-3.
Hiligsmann, Philippe ; Miceli, Marc. Positie- en bewegingswerkwoorden in het Nederlands en in het Frans: een verkennende contrastieve analyse. In: Ph. Hiligsmann e.a. (réd.), Woord voor woord, zin voor zin. Liver Amicorum voor Siegfried Theissen, Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde: Gent, 2005, p. 243-260. 90-72474-62-7.
Hiligsmann, Philippe. (Leer)woordenboeken zakelijk Nederlands onder de definitorische loep. In: S. Kiedron, A. Kowalska-Szubert (réd.) , Thesaurus Polyglottus Et Flores Quadrilingues: Festschrift Fur Stanisaw Predota Zum 60. Geburtstag, Oficyna Wydawnicza ATUT: (Poland) Wroclaw, 2004, p. 139-150. 83-7432-000-1.
Hiligsmann, Philippe ; Miceli, Marc ; Martin, W. ; Maks, I. ; Heroguel, A.. Het project "Leerwoordenboek zakelijk Nederlands". In: A.J. Gelderblom e.a. (red), Neerlandistiek de grenzen voorbij. Handelingen van het Vijftiende Colloquium Neerlandicum, IVN: Woubrugge, 2004, p. 475-487. 90-72870-07-7.
Hiligsmann, Philippe. Voorzetsels in de tussentaal van vreemdetaalleerders. In: J. De Caluwe e.a., Schatbewaarder van de taal. Johan Taeldeman. Liber Amicorum., Academia Press: Gent, 2004, p. 509-517. 90-382-0651-8.
Hiligsmann, Philippe. Wat wordt/worden de lezers aangeraden te doen? Het indirect object als subject van de passieve zin. In: H. Bouillon (réd.), Langues à niveaux multiples. Hommage au professeur Jacques Lerot à l'occasion de son éméritat (Bibliothèque des cahiers de l'Institut de linguistique de Louvain; 112), Peeters - Louvain-la-Neuve, 2004, p. 153-163. 978-90-429-1428-5.
Hiligsmann, Philippe ; Wenzel, Veronika. Contrastief taalonderzoek: nuttig, nodig of overbodig?. In: G. Elshout e.a. (red.), Perspectieve voor de internationale neerlandistiek in de 21ste eeuw. Handelingen Veertiende Colloquium Neerlandicum, IVN: Woubrugge, 2001, p. 317-336. 90-72870-06-9.
De ideale NVT-grammatica voor Franstaligen, hoe zou die de aanloop moeten aanpakken?, éd. Hiligsmann, Philippe. In: L. Beheydt, P. Godin, A. Neven, B. Lamiroy, W. Van Belle, J. van der Horst, W. Van Langendonck, Contrastief onderzoek Nederlands-Frans / Recherches contrastives néerlandais-français (Bibliothèque des cahiers de l'Institut de linguistique de Louvain; 108), Peeters - Louvain-la-Neuve, 2001, p. 97-109. 90-429-1004-6.
Theissen, Siegfried ; Hiligsmann, Philippe. Met de natte vinger, met de pet of met... de muis? Een onderzoek naar enkele het-/de- substantieven. In: S. Theissen, Ph. Hiligsmann, Morfologiedagen 1997. Handelingen van het colloquium gehouden op 22 en 23 september 1997 aan de Université de Liège, Université de Liège, Service de Langue néerlandaise: Liège, 1999, p. 51-70. 2-87233-092-5.
Hiligsmann, Philippe. Nederlands in het Franstalig onderwijs. In: Degadt Jan (red), Het Nederlands als factor van sociale en economische ontplooiing, KUB, 1999, p. 53-59.
Hiligsmann, Philippe. Literatuur (laten) lezen in het onderwijs van M.O.-leerders van het Nederlands als vreemde taal. In: Fr. van Elmbt, Ph. Hiligsmann, Het talig wezen. Opstellen aangeboden aan Professor dr. L. Gillet, L³: Liège, 1997, p. 103-110. 2-87233-019-4.
Hiligsmann, Philippe. De nieuwe spellingregels eenvoudig uitgelegd. In: Ph. Hiligsmann, G. Janssens, S. Theissen, P. van der Wijst, De nieuwe spellingregels van het Nederlands en de Franstalige leerders, Université de Liège, Service de Langue néerlandaise: Liège, 1996, p. 13-38. 2-87233-090-9.
Hiligsmann, Philippe. De rol van het grammatica-onderwijs voor het NVT. In: G. Janssens, Ph. Hiligsmann, S. Theissen, Leermiddelen voor het Nederlands als vreemde taal, L³: Liège, 1995, p. 119-134. 2-87233-014-3.
Hiligsmann, Philippe. De rol van het grammatica-onderwijs voor het NVT. In: G. Janssens, Ph. Hiligsmann, S. Theissen, Leermiddelen voor het Nederlands als vreemde taal, L³: Liège, 1995, p. 119-134. 2-87233-014-3.
Hiligsmann, Philippe. Het meervoud in enkele Nederlandse woordenboeken en spraakkunsten. In: Stanisław Prędota (red), Handelingen Regionaal Colloquium Neerlandicum. Acta Universitatis Wratislaviensis n° 1651, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego: (Poland) Wroclaw, 1994, p. 113-129. 83-229-1213-7.
Hiligsmann, Philippe. België: een land met twee snelheden. In: S. Theissen, J. Vromans (réd.), Album Moors, Université de Liège : Liège, 1989, p. 125-137.
Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Monolingual vs. multilingual university degrees: An investigation of students’ socio economic and language profiles. EuroSLA (Montpellier, du 03/07/2024 au 06/07/2024).
Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Motivations, regrets, and hesitations of Bachelor’s degree students enrolling for a unilingual or multilingual degree with DMI or EMI. INTEGRATING CONTENT AND LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION SYMPOSIUM 2024 (Wiesbaden, du 10/10/2024 au 11/10/2024).
Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Het profiel van instromende studenten één- / meertalig onderwijs. NACV - Van instroom tot uitstroom: academische communicatieve competenties doorheen het hoger onderwijs (Leuven, 10/02/2023).
Hiligsmann, Philippe ; Degrave, Pauline. Quelles compétences en langues étrangères pour les jeunes diplômé·es universitaires ?. Journées nationales de l'orientation et de l'insertion professionnelle (Grenoble , du 28/06/2023 au 30/06/2023).
Louis, Laetitia ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Trekt meertalig onderwijs studenten met hetzelfde taalprofiel aan als ééntalig onderwijs?. Linguistic Society of Belgium Linguists' Day (Anvers, 13/10/2023).
Baudoin, Noémie ; De Cock, Sylvie ; Degrave, Pauline ; Hamaide, Bertrand ; Hiligsmann, Philippe ; März, Virginie ; Van Drooghenbroeck, Sébastien. English as a Medium of Instruction (EMI) : diversité des conceptions et des pratiques des enseignants universitaires. Congrès international d’Actualité de la Recherche en Éducation et en Formation (AREF) (Lausanne, du 13/09/2022 au 15/09/2022).
Szmalec, Arnaud ; Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe. Executive control performance and foreign-language proficiency associated with immersion education in French-speaking Belgium. World Congress of Applied Linguistics (AILA 2021) (Groningen, the Netherlands, du 16/08/2021 au 21/08/2021).
Hiligsmann, Philippe ; Deheneffe, Jean Jacques ; Eeckhoudt, Véronique. L'animation étudiante, en particulier les kots-à-projet, à l'UCLouvain, vecteur d'insertion socio-professionnelle?. L'expérience étudiante (Paris, 29/06/2021).
Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Serhadlioglu, Eliz ; Dedonder, Jonathan. De behoefte aan vreemde talen, in het bijzonder aan Nederlands, in Franstalig België. Ledenvergadering van de "Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren" (16/12/2020).
Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Lambrecht, Philippe ; Neyt, Philippe ; Parmentier, Philippe P.. Les étudiants face à l’apprentissage des langues étrangères dans leur parcours universitaire. Linguists'Day 2020 (Namur, 16/10/2020).
Degrave, Pauline ; Serhadlioglu, Eliz ; Pomponio, Elisa ; Hiligsmann, Philippe ; Parmentier, Philippe P. ; Dedonder, Jonathan. Quels besoins linguistiques pour les diplômés universitaire de Belgique francophone?. Linguists'Day 2020 (Belgique, Namur, 16/10/2020).
De Cock, Sylvie ; Hiligsmann, Philippe. A slew of activities to explore quantity approximation in Dutch, English and French Introducing the APPROXI_FEN (Français, English, Nederlands) project. EUROCALL 2019 (Louvain-la-Neuve, du 28/08/2019 au 31/08/2019).
Hiligsmann, Philippe ; De Smet, Audrey ; Mettewie, Laurence ; Van Mensel, Luk ; Galand, Benoît. Emoties, attitudes en motivatie bij Franstalige CLIL-leerders van het Nederlands. CLIL Connect Conference (Vrije Universiteit Brussel, du 14/02/2019 au 15/02/2019).
Hiligsmann, Philippe ; Bulon, Amélie ; Degrave, Pauline ; Mathilde Dumont ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Het Nederlands van Franstalige CLIL-leerders onder de taalkundige loep. CLIL Connect Conference (Vrije Universiteit Brussel, du 14/02/2019 au 15/02/2019).
Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoît ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk. L’immersion en question(s). Résultats d’un projet de recherche multidisciplinaire. Assessing CLIL: International perspectives (Fondation Universitaire, Brussels, du 07/05/2019 au 09/05/2019).
Hiligsmann, Philippe ; Van Goethem, Kristel ; Mettewie, Laurence ; Luk Van Mensel. 'Content and Language Integrated Learning' onder de taalkundige, cognitieve en socio-affectieve loep. Nederlands in beweging - 20ste colloquium neerlandicum (Leuven, du 27/08/2018 au 31/08/2018).
Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk. 'Content and Language Integrated Learning' onder de taalkundige, socio-affectieve en cognitieve loep. 20ste Colloquium Neerlandicum - Nederlands in beweging (Katholieke Universiteit Leuven, du 27/08/2018 au 31/08/2018).
Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Müller, Adeline. ANA: een website over Academisch Nederlands voor Anderstaligen . Onderzoeksmarkt ANBF (France, Lille, 07/12/2018).
Bulon, Amélie ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk. Assessing Dutch and English CLIL education in French-speaking Belgium: Linguistic, cognitive and socio-educational perspectives. Focus on Language (Freiburg, du 22/03/2018 au 24/03/2018).
Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk ; Bulon, Amélie ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud. Content and Integrated Language Learning onder de taalkundige, cognitieve en socio-affectieve loep. ANBF Onderzoeksmarkt (Roubaix, 07/12/2018).
Mathilde Dumont ; Hiligsmann, Philippe. De V2- en V-eindregel bij (niet-)CLIL-leerders van het Nederlands. ANBF Onderzoeksmarkt (Roubaix, 07/12/2018).
Anne-Sophie Christiaens ; Hiligsmann, Philippe. Een verkennend actieonderzoek naar verzoeken in het Nederlands van Franstalige M.O.-leerlingen. ANBF Onderzoeksmarkt (Roubaix, 07/12/2018).
Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoît ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk ; Bulon, Amélie ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Immersieonderwijs en de effecten op cognitie. Longitudinale studies naar verbale en non-verbale ontwikkeling.. Colloque intercommunautaire sur CLIL (Sénat de Belgique, Bruxelles, 08/02/2018).
Multilingual education and language learning in Canada and Belgium at a crossroad. Academic scientific Seminar.. State Visit (Ottawa - Canada, 13/03/2018).
Hiligsmann, Philippe. To CLIL or not to CLIL? That’s not the question!. COM2018 Conference on Multilingualism (Gand, du 16/12/2018 au 18/12/2018).
Justine Desablens ; Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence. Wat na CLIL-onderwijs? Oud-leerlingen blikken terug. Nederlands in beweging - 20ste colloquium neerlandicum (Leuven, du 27/08/2018 au 31/08/2018).
Justine Desablens ; Hiligsmann, Philippe ; Mettewie, Laurence. Wat na CLIL-onderwijs? Oud-leerlingen blikken terug. ANBF Onderzoeksmarkt (Roubaix, 07/12/2018).
Mathilde Dumont ; Hiligsmann, Philippe. Woordvolgorde bij CLIL- en niet-CLIL-leerders van het Nederlands: één pot nat?. Nederlands in beweging - 20ste colloquium neerlandicum (Leuven, du 27/08/2018 au 31/08/2018).
Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van der Linden, Lize ; Szmalec, Arnaud. Does second-language immersion education influence executive functioning?. Learning and Plasticity 2017 (Äkäslompolo, Finland, du 02/04/2017 au 05/04/2017).
Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van der Linden, Lize ; Szmalec, Arnaud. Does second-language immersion education influence executive functioning?. European Society of Cognitive Psychology 2017 (Potsdam, Germany, du 03/09/2017 au 06/09/2017).
De Smet, Audrey ; Mettewie, Laurence ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van Mensel, Luk. Quel impact l'immersion en anglais et en néerlandais a-t-elle sur les émotions en classe?. Emo-tissage / Emo-learning (Louvain-la-Neuve, Belgique, du 05/07/2017 au 07/07/2017).
Hiligsmann, Philippe ; Van Mensel, Luk. Assessing Dutch and English Immersion Education in French-Speaking Belgium: Linguistic, Cognitive and Educational Perspectives. American Association for Applied Linguistics (Orlando, du 09/04/2016 au 12/04/2016).
Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Can music help teachers and learners in prosodic proficiency? The influence of music training, music aptitude and musical didactic tools on the perception of Dutch word stress by French speakers. The Linguistic Society of Belgium 2016 Day (Louvain-la-Neuve, Belgium, 13/05/2016).
Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van der Linden, Lize ; Szmalec, Arnaud. Does second-language immersion education influence executive functioning?. Psycholinguistics in Flanders 2016 (Antwerp, Belgium, du 26/05/2016 au 27/05/2016).
Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van der Linden, Lize ; Szmalec, Arnaud. Does second-language immersion education influence executive functioning?. 8th European Working Memory Symposium (Liège, Belgium, du 31/08/2016 au 02/09/2016).
Simonis, Morgane ; Galand, Benoît ; Hiligsmann, Philippe ; Van der Linden, Lize ; Szmalec, Arnaud. Does second-language immersion education influence executive functioning?. Conference on multilingualism 2016 (Ghent, Belgium, du 11/09/2016 au 13/09/2016).
Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoît ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk ; Bulon, Amélie ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Evaluatie van CLIL in Franstalig België: een multidisciplinair onderzoeksproject. ANBF Onderzoeksmarkt (Université Libre de Bruxelles, 19/02/2016).
Rasier, Laurent ; Hiligsmann, Philippe. Phonological acquisition in CLIL- and non-CLIL-education. EUROSLA 26 Conference (Jyväskylä (Finlande), du 25/08/2016 au 27/08/2016).
Hiligsmann, Philippe ; Spinhayer, Camille ; Josse, Amélie. Posture verbs in French-speaking CLIL and non-CLIL learners of Dutch. Eurosla 26 Conference (Jyväskylä (Finlande), du 24/08/2016 au 27/08/2016).
Hendrikx, Isa ; Van Goethem, Kristel ; Hiligsmann, Philippe ; Van Mensel, Luk. Acquisition of intensifying constructions in Dutch and English by French-speaking CLIL and non-CLIL learners. Language in Focus - LIF 2015 - Contemporary Perspectives on Theory, Research, and Praxis in ELT and SLA (Cappadocia, Turkey, du 04/03/2015 au 07/03/2015).
Degrave, Pauline ; Dedonder, Jonathan ; Hiligsmann, Philippe. Difficulties in foreign language learning: does music help? The influence of music training, music aptitude and musical teaching methods on the perception of Dutch phonemes and lexical stress by French speakers.. Shared Processing in Language and Music: What Neurocognition and Disorders Reveal (Amsterdam, the Netherlands, du 27/03/2015 au 28/03/2015).
Michaux, Marie-Catherine ; Caspers, Johanneke ; Van Heuven, Vincent ; Hiligsmann, Philippe. Effects of hearing an incorrect stress on word naming in Dutch by Francophones. 18th International Congress of Phonetic Sciences. (Glasgow, du 10/08/2015 au 14/08/2015). In: Proceedings of the 18th International Congress of Phonetic Sciences, 2015. ISBN 978-0-85261-941-4.
Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoît ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Szmalec, Arnaud ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Evaluation de l’Enseignement d’une Matière par Intégration d’une Langue Etrangère (EMILE) : perspectives linguistiques, cognitives et éducationnelles. Séminaire Cripedis (Centre de recherche interdisciplinaire sur les pratiques enseignantes et les disciplines scolaires (Louvain-la-Neuve, 27/03/2015).
De Smet, Audrey ; Mettewie, Laurence ; Van Mensel, Luk. How to measure and integrate socio-affective variables in the evaluation of CLIL. EUROSLA 25 - Second Language Acquisition: Implications for language sciences (Aix-en-Provence, France, du 26/08/2015 au 29/08/2015).
Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. L’enseignement-apprentissage du néerlandais en Fédération Wallonie-Bruxelles :Objectifs, méthodes, résultats. Pertinence du néerlandais dans la Région du Nord de la France (Université Lille 3 - Villeneuve d'Ascq, 30/09/2015).
Hiligsmann, Philippe. Les Facultés de lettres doivent-elles assurer l'employabilité de leurs diplômés ?. La professionnalisation des études universitaires (Liège, du 22/10/2014 au 24/10/2014).
Hiligsmann, Philippe ; Galand, Benoît ; Szmalec, Arnaud ; Mettewie, Laurence ; Meunier, Fanny ; Van Goethem, Kristel ; Van Mensel, Luk ; De Smet, Audrey ; Hendrikx, Isa ; Simonis, Morgane. Présentation projet ARC (2014-2019): Evaluation de l’Enseignement d’une Matière par Intégration d’une Langue Etrangère (EMILE) : perspectives linguistiques, cognitives et éducationnelles. Séminaire de recherche Valibel (Louvain-la-Neuve, 18/11/2014).
Van Goethem, Kristel ; Hiligsmann, Philippe. Contrastieve analyse van reuze en géant. Grammaticalisatie, degrammaticalisatie en lexicalisatie. Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (Gent, 18/04/2012).
Michaux, Marie-Catherine ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Het klemtoonpatroon in de tussentaal van Franstalige leerders van het Nederlands. XII. Kongress der Internationalen Vereinigung für Germanistik (Varsovie, du 30/07/2010 au 07/08/2010). In: Akten des XII. Internationalen Germanistenkongresses Warschau 2010: Vielheit und Einheit der Germanistik weltweit, Peter Lang: Frankfurt am Main [etc.], 2012. 978-2-919903-06-1.
Van Goethem, Kristel ; Hiligsmann, Philippe. Contrastieve analyse van reuze en géant. Grammaticalisatie, degrammaticalisatie en lexicalisatie. ANBF Onderzoeksmarkt (Facultés Universitaires Saint-Louis, Bruxelles, 19/11/2011).
Van Goethem, Kristel ; Hiligsmann, Philippe. From syntax to morphology to syntax. A case study of Dutch reuze 'giant, great'. Morfologiedagen (Radboud Universiteit Nijmegen, du 21/12/2011 au 22/12/2011).
Hiligsmann, Philippe. Leuk (contrastief) grammaticaonderwijs moet kunnen!. Pro of contra(stief)? Implicaties van de contrastieve aanpak voor het NVT-onderwijs (Louvain-la-Neuve (België), du 22/11/2008 au 22/11/2008). In: n/f, Vol. 10, no. 1, p. 45-60 (2011).
Goossens, Diane ; De Cock, Sylvie ; Hiligsmann, Philippe. Around numbers: Collocational patterns involving numbers in Business English. Combinations of numbers and approximators.. Joint 10th Association for Business Communication (ABC) Europe convention and 2nd Global Advances in Business Communication (GABC) conference (Lessius University College, Antwerp, du 27/05/2010 au 29/05/2010).
Van Goethem, Kristel ; Hiligsmann, Philippe. Degrammaticalization of French and Dutch compounds. Sixth International Contrastive Linguistics Conference (ICLC6) (Freie Universität Berlin, du 30/09/2010 au 02/10/2010).
De Cock, Sylvie ; Hiligsmann, Philippe. Master in multilingual communication. Looking back, looking ahead. Languages in Business Education (University College Brussels (Belgium), du 24/06/2010 au 26/06/2010).
Goossens, Diane ; De Cock, Sylvie ; Hiligsmann, Philippe. Quantification and approximation in business language. A contrastive approach (Dutch, English, French). Joint 10th Association for Business Communication (ABC) Europe convention and 2nd Global Advances in Business Communication (GABC) conference (Lessius University College, Antwerp, du 27/05/2010 au 29/05/2010).
Schutz, Natassia. De evolutie van codeswithcing bij vroege immersieleerlingen in Wallonië.. Onderzoeksmarkt (Brussels, 21/11/2009).
Rasier, Laurent ; Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe. Does music education facilitate the perception of prosodic prominence in a foreign language?. 40th Poznan Linguistic Meeting (Gniezno, Pologne, du 02/09/2009 au 05/09/2009).
Degrave, Pauline ; Hiligsmann, Philippe ; Rasier, Laurent. Taal, muziek en vreemdetaalverwerving. Helpt een muzikale opleiding bij het leren waarnemen van de prosodie van een vreemde taal?. Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (Gand, 17/11/2009).
Degrave, Pauline ; Rasier, Laurent ; Hiligsmann, Philippe. Werkt een muzikale opleiding de perceptie van prosodische prominentie in een vreemde taal in de hand?. Onderzoeksmarkt - Association des néerlandistes de Belgique francophone et de France (Bruxelles, 21/11/2009).
Hiligsmann, Philippe. Het nut van (contrastief) grammaticaonderwijs in vreemdetaalverwerving. Recente ontwikkelingen in het contrastief taalonderzoek Nederlands-Frans (Gent, du 29/05/2008 au 29/05/2008). In: Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Verslagen en Mededelingen, Vol. 118, no. 1, p. 183-200 (2008).
Hiligsmann, Philippe ; Baudoin, Noémie ; De Cock, Sylvie ; Degrave, Pauline ; Hamaide, Bertrand ; März, Virginie ; Van Drooghenbroeck, Sébastien. Apprentissage et enseignement multilingues dans l’enseignement supérieur en Fédération Wallonie-Bruxelles (), 2022. 162 p.