- Accueil
- Répertoire
- Julie Van de Vyver
Julie Van de Vyver
Chargée de cours invitée
- Diplômes
Année Label Institution 2009 Master en langues et littératures modernes Université catholique de Louvain 2010 Master en sciences de gestion Université catholique de Louvain 2023 Doctorat en langues, lettres et traductologie Université catholique de Louvain
- Les cours
Nom ID English as a foreign language (EFL) methodology LGERM2522
My main research area is foreign language teaching and, more specifically, the integration of mobile technologies in the foreign language learning classroom and curriculum. Other research interests include the use of OERs on language learning in secondary education.
Current research projects :
Consortium Langues Modernes - Pacte pour un Enseignement d'Excellence - Projet de la Fédération Wallonie-Bruxelles
Berdal-Masuy, Françoise ; Meurice, Alice ; Delforge, Carole ; Herbinaux, Nadège ; Van de Vyver, Julie ; Dupal, Jérémie ; Henin, Véronique ; Palm, Marie. Les pratiques de production orale en classe de langues : Observation de pratiques didactiques. In: "Nexus", Vol. 3, no.1, p. 25-55 (2023). doi:https://doi-org.proxy.bib.uclouvain.be:2443/10.14428/nexus.v3i1.
Delforge, Carole ; Dachet, Dylan ; Van de Vyver, Julie. Enseigner à distance en temps de confinement : enquête auprès des enseignants de langues en Belgique francophone . In: ALSIC, Vol. 23, no.1, p. en ligne (2022).
Herbinaux, Nadège ; Van de Vyver, Julie ; Anckaert, Philippe ; Meunier, Fanny. L’éveil aux langues en Belgique francophone : de la théorie à la pratique. In: Nexus, Vol. 2, p. 85-105 (2022) (Soumis).
Van de Vyver, Julie ; Delforge, Carole. Vers une intégration efficace du numérique en classe : croisement d'expériences et pistes de réflexion. In: Nexus, Vol. 1, no.1, p. 1-29 (2020). doi:10.14428/nexus.v1i1.54193.
Delforge, Carole ; Meurice, Alice ; Van de Vyver, Julie. Le numérique en classe en 2 temps 3 mouvements – Évaluation d'un scénario de formation continuée. In: Alsic, Vol. 1, no.22, p. 1-26 (2019). doi:10.4000/alsic.4019.
Pérez-Paredes, Pascual ; Ordoñana Guillamón, Carlos ; Van de Vyver, Julie ; Meurice, Alice ; Aguado Jiménez, Pilar ; Conole, Grainne ; Sánchez Hernández, Purificación. Mobile data-driven language learning: Affordances and learners’ perception. In: System, Vol. 84, no.1, p. 145-159 (2019). doi:10.1016/j.system.2019.06.009.
Meunier, Fanny ; Van de Vyver, Julie ; Bradley, Linda ; Touesny, Sylvie. CALL and complexity – short papers from EUROCALL 2019, Research-publishing.net, 2019. 978-2-490057-53-5. 431 p. doi:https://doi.org/10.14705/rpnet.2019.38.9782490057542. doi:10.14705/rpnet.2019.38.9782490057542.
Gimeno Sanz, Ana ; Morgana, Valentina ; Van de Vyver, Julie. Understanding Learner and Instructor Attitudes Toward and Use of Mobile-Assisted Language Learning. In: Alberto Andujar, Recent Tools for Computer- and Mobile-Assisted Foreign Language Learning (Advances in educational technologies and instructional design book series), IGI Global: Hershey, Pennsylvania, USA, 2020, p. 1-321. 9781799810971. doi:10.4018/978-1-7998-1097-1.ch001.
Meunier, Fanny ; Meurice, Alice ; Van de Vyver, Julie. Empowering teachers and learners in and beyond classrooms: focus on OEPs in reading practices. In: Anna Comas-Quinn, Ana Beaven, and Barbara Sawhill (eds), New case studies of openness in and beyond the language classroom, Research-publishing.net, 2019, p. 1-218. 978-2-490057-51-1. doi:10.14705/rpnet.2019.37.974 (Soumis).
Delvigne, Nathalie ; Meunier, Fanny ; Van de Vyver, Julie ; Wattiez, Rudi. Favoriser les pratiques orales en classes de langues modernes.. In: Jim Plumat, Céline Mousset, Pierre Smets, Philippe Soutmans, Continuités et ruptures dans l’apprentissage. Des constats aux pistes d’action., Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, 2018, 23-42. 978-2-87558-751-0.
Herbinaux, Nadège ; Van de Vyver, Julie ; Anckaert, Philippe ; Meunier, Fanny. L'éveil aux langues en Belgique francophone: entre théorie et pratique. 9e congrès international EDiLiC (Thessalonique (Grèce), du 06/07/2021 au 09/07/2021).
Van de Vyver, Julie. Language teachers and pupils going mobile in secondary education in Belgium : ready?. MOBILLE - Mobile language learning experience (New York, US, du 21/02/2019 au 22/02/2019).
Delforge, Carole ; Van de Vyver, Julie ; Meurice, Alice. Learning to design a mobile hunt on Actionbound: a complex task?. CALL and complexity – short papers from EUROCALL 2019 (Louvain-la-Neuve, du 27/08/2019 au 31/08/2019). In: CALL and complexity – short papers from EUROCALL 2019, Research-publishing.net, 2019. 9782490057535, p. 431 pages. doi:10.14705/rpnet.2019.38.993.
Lander, Bruce ; Morgana, Valentina ; Van de Vyver, Julie ; Delforge, Carole. MALL tools tried and tested. Eurocall 2019 - Call and Complexity (Louvain-la-Neuve, BE, du 27/08/2019 au 31/08/2019). In: CALL and complexity – short papers from EUROCALL 2019, Research-publishing.net, 2019. 978-2-490057-55-9, p. 252-256. doi:10.14705/rpnet.2019.38.1018.
Van de Vyver, Julie ; Meurice, Alice ; Meunier, Fanny ; Delvigne, Nathalie ; Delforge, Carole. Actionbound et ses jeux de piste : la technologie mobile au service de l’apprentissage des langues. ABC-DAY 2018 (Bruxelles, BE, 25/05/2018).
Meurice, Alice ; Van de Vyver, Julie ; Meunier, Fanny ; Delforge, Carole ; Delvigne, Nathalie. Open your data: Digital literacies and language learning through the mobile app Actionbound. CALL Research Conference 2018 - CALL Your Data. (Bruges, du 04/07/2018 au 06/07/2018). In: CALL Your Data. Proceedings of the XIXth International CALL Research Conference (4-6 July 2018, Brugge, Belgium), University of Antwerp: Antwerp, 2018. 9789057285943, p. 1-388.
Van de Vyver, Julie ; Meurice, Alice. The TELL-OP app : when data-driven learning meets mobile learning. BAAHE (Louvain-la-Neuve, BE, 01/12/2017).
Van de Vyver, Julie. Users' evaluation of the TELL-OP app; the use of learner language input and its impact on mobile language learning. Eurocall 2017 - Call in a climate of change (Southampton, UK, du 23/08/2017 au 26/08/2017).
Van de Vyver, Julie. Mobile-assisted language learning community and culture in French-speaking Belgium: the teachers' perspective. Eurocall (Limassol, Chypre, du 24/08/2016 au 27/08/2016). In: CALL communities and culture – short papers from EUROCALL 2016, 2016. 978-1-908416-45-2. doi:10.14705/rpnet.2016.eurocall2016.605.
Van de Vyver, Julie. The use of mobile technology in the teaching and learning of foreign languages in French-speaking Belgium: the learners’ perspective.. EuroCALL MALL SIG symposium - Perspectives on the integration of MALL tools in the teaching & learning of foreign languages (Bucharest, RO, du 14/04/2016 au 15/04/2016).
Van de Vyver, Julie. Mobile-assisted language learning (MALL) in the Federation Wallonia-Brussels. Towards an effective use of MALL. Eurocall 2015 - Critical Call (Padova, IT, du 26/08/2015 au 29/08/2015).
Van de Vyver, Julie. The role of mobile-assisted language learning in instructed second language acquisition : a mixed methods approach to the integration of MALL in language skills training in the Federation Wallonia-Brussels, prom. : Meunier, Fanny, 14/06/2023.
Herbinaux, Nadège ; Delforge, Carole ; Van de Vyver, Julie ; Godefridi, Isabelle ; Barbu, Cristina ; Dobbelaere, Katia ; Meunier, Fanny. Eveil aux langues : recueil d’activités cocréées en lien avec les balises de progression EAL en FWB. Consortium Langues modernes du Pacte pour un enseignement d'excellence, Fédération Wallonie Bruxelles. (Ressource éducative libre; ), 2023. 27 p.
Van de Vyver, Julie ; Meunier, Fanny. TELL-OP Output 6. Adult language learning in informal settings. The role of mobile learning., 2016.
Van de Vyver, Julie ; Meunier, Fanny. A survey of existing OER resources in the field of language processing and their uptake: Belgium. , 2015.