FIAL
Place Cardinal Mercier 31/L3.03.31
1348 Louvain-la-Neuve
- Accueil
- Répertoire
- Helena Van Praet
Helena Van Praet
Assistante
Literatuuronderzoeker en -criticus, gespecialiseerd in hedendaagse Nederlandstalige en Noord-Amerikaanse poëzie
Experimentele poëzie - Rozalie Hirs - Anne Carson
Awards
2018 Thesis Award for Literature
Awarded by the Belgian Association of Anglicists in Higher Education (BAAHE) for the high standards of excellence demonstrated in her MA thesis entitled "Coagulating an Aesthetics of Disjunction: A Semiological Reading of Anne Carson's Decreation"Bio
Helena Van Praet is assistent Nederlandse letterkunde en doctoraatsstudent in de vergelijkende letterkunde aan de Université catholique de Louvain. Ze studeerde Taal- en Letterkunde (Nederlands-Engels) aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en University College London (UCL). In 2018 ontving ze de BAAHE Thesis Award voor haar masterscriptie over het werk van de Canadese schrijver Anne Carson. Haar onderzoek focust op de experimentele poëzie van Carson vanuit een vergelijkend perspectief met het werk van de Nederlandse dichter-componist Rozalie Hirs. In de lente van 2022 was ze gastonderzoeker aan het ALN | NT2 Laboratorium van de Université du Québec à Montréal (UQAM) en in de herfst van 2023 bij Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Utrecht (UU). Haar werk is verschenen in tijdschriften als Textual Practice, Spiegel der Letteren en Poetics Today.
- Diplômes
Année Label Institution 2017 Bachelor of Arts in de taal- en letterkunde Vrije Universiteit Brussel 2018 Master of Arts in Linguistics and Literary Studies Vrije Universiteit Brussel
Responsabilités institutionnelles
-
Depuis 2020 : Représentante du personnel scientifique lors des réunions de l'école ELAL (Ecole de Langues et Lettres)
Activités d'enseignement
Helena Van Praet is verantwoordelijk voor de werkcolleges van de volgende opleidingsonderdelen:
- Nederlandse literatuur: inleiding in de literatuurwetenschap (LGERM1134)
- Nederlandse literatuur I: van de Middeleeuwen tot de 18de eeuw (LGERM1334)
- Nederlandse literatuur II: 19de en 20ste eeuw (LGERM1534)
Tevens verzorgt ze enkele werkcolleges in het kader van de volgende opleidingsonderdelen:
- Théorie de la littérature (LFIAL1550)
- Taalbeheersing en taalvariatie (LGERM1337)
-
Responsabilités scientifiques
- Depuis 2020 : Représentante du corps scientifique au conseil INCAL (Institut des civilisations, arts et lettres)
Onderzoeksinteresses
- Hedendaagse poëzie in het Nederlands en Engels (Noord-Amerika)
- Conceptuele poëzie; essayistische poëzie; experimentele poëzie
- Comparatieve letterkunde
- Rozalie Hirs
- Anne Carson
Doctoraatsproject
Voelen, vragen, denken, dansen: On the Embodied Poetry of Rozalie Hirs and Anne Carson
Dit project beoogt een leemte op te vullen in het Nederlandstalige onderzoek naar conceptuele poëzie als een veruitwendiging van een belichaamde cognitie, namelijk een poëtische verkenning van objecten en ideeën door de vermenging van denken en voelen. Meer in het bijzonder wordt onderzocht hoe dit soort poëzie problematieken met betrekking tot de tastbaarheid van concepten, de toegang tot kennis en een alternatief, affectief begrip van objecten bevraagt. Daartoe voert het project een vergelijkende analyse uit van het werk van de Nederlandse dichter-componist Rozalie Hirs (1965) en de Canadese dichter en classica Anne Carson (1950). Als werkhypothese stelt het onderzoek dat Carson en Hirs de twee met elkaar samenhangende modaliteiten van het meer cerebrale en het meer affectieve in hun werk verkennen, en dat ze zodoende langzaam bepaalde discoursen deconstrueren en hun lezers aanmoedigen om anders te denken.
Van Praet, Helena. Herinneringen tot leven wekken via sprokkelspraak. In: Poëziekrant, Vol. 48, no. 2, p. 8-9 (2024).
Van Praet, Helena. Een labyrint van woekerende waterdromen. In: Poëziekrant, Vol. 47, no.4, p. 54-55 (2023).
Van Praet, Helena. Touching the Screen: On Visual Textuality and Knowledge Construction in Anne Carson’s Poetry. In: Textual Practice, Vol. 38, no. 10, p. 1660-1678 (2024). doi:10.1080/0950236X.2023.2259354.
Van Praet, Helena. “Dier, vertel me over God”. In: Poëziekrant, Vol. 47, no.4, p. 72-73 (2023).
Van Praet, Helena. "Je blaast woorden het weten in -" Cognitief-affectieve bevraging in Rozalie Hirs' poëzie. In: Spiegel der Letteren : tijdschrift voor Nederlandse literatuurgeschiedenis en voor literatuurwetenschap, Vol. 64, no.2, p. 155-178 (2022). doi:10.2143/SDL.64.2.3291066.
Van Praet, Helena. 'To Tell a Story by Not Telling It’: Toward a Networked Poetics of Delay in Anne Carson’s The Beauty of the Husband. In: Poetics Today : an international journal for theory and analysis of literature and communication, Vol. 43, no. 4 (2022), p. 639-661 (2022). doi:10.1215/03335372-10017695.
Van Praet, Helena. De rode passie van hartstocht en herinneringen: Vliegen-vlieden met Anne Carson. In: Poëziekrant, Vol. 46, no. 6, p. 98-99 (2022).
Van Praet, Helena. Een meanderend reisverslag. In: Spiegel der Letteren : tijdschrift voor Nederlandse literatuurgeschiedenis en voor literatuurwetenschap, Vol. 64, no.3, p. 278-280 (2022). doi:10.2143/SDL.64.3.3291497.
Van Praet, Helena. Tussen betovering en bevreemding. In: De Reactor, (2022).
Van Praet, Helena. Van huidhonger naar tintelend taalgebruik. In: Poëziekrant, Vol. 46, no. 3-4, p. 70 (2022).
Van Praet, Helena. Affectieve ideeënpoëzie: Over kennis in de gedichten van Rozalie Hirs en Anne Carson. In: Handelingen - Koninklijke Zuid-Nederlandse maatschappij voor taal- en letterkunde en geschiedenis, Vol. 75, no. 1, p. 307-323 (2021). doi:10.21825/kzm.87037.
Van Praet, Helena. Genre Developments in the 21st Century: Representation and the Network in Anne Carson’s Float. In: Journal for Literary and Intermedial Crossings, Vol. 5, no.2, p. f1-19 (2020).
Van Praet, Helena. Rhizomatic Challenges to Compartmentalization: Rewriting in Anne Carson's Decreation and Patience Agbabi's Telling Tales. In: Studies in Canadian Literature, Vol. 45, no.1, pp. 74-94 (2020).
Van Praet, Helena. Writer’s Writer Revisits Authorship: Iteration in Anne Carson’s Decreation. In: Canadian Literature : a quarterly of criticism and review, Vol. 241, no.241, p. 18-35 (2020).
Van Praet, Helena. Recalibrating categorisation : A semiological reading of Anne Carson’s Decreation. In: English Text Construction, Vol. 12, no.2, p. 167-195 (2019). doi:10.1075/etc.00026.pra.
Van Praet, Helena. Anne Carson. In: Arteel, Inge ; Bernaerts, Lars ; et al., Online Encyclopedia of Literary Neo-Avant-Gardes, Lars Bernaerts: Ghent University, 2023.
Van Praet, Helena. Anne Carson’s “Anarchitecture” and the Disrupting Potential of Matter in Float. Anne Carson and the Unknown: Explorations in 21st-Century Experimental Poetry (UCLouvain, du 24/05/2023 au 25/05/2023).
Van Praet, Helena. Lezers raken: Over lichamelijke beelden in de hedendaagse Nederlandstalige poëzie. Studiedag '(Nederlandstalige) poëzie en het lichaam' (Universiteit Utrecht, 25/09/2023).
Van Praet, Helena. Touching the Reader: Bodily Images and Affective Knowledge in Rozalie Hirs’s and Anne Carson’s Poetry. The 4th Biannual INSL Conference Poetry. Experience. Attention. (University of Oslo, du 06/06/2023 au 08/06/2023).
Van Praet, Helena. Translation, Reproduction, and Veridiction in Anne Carson’s Nox. Translation as Creation and the Neo-Avant-Garde, ENAG Meeting (Université de Liège, du 30/11/2023 au 01/12/2023).
Van Praet, Helena. "Who are you?" Poetic Metalepsis in the Work of Anne Carson. Experimental Writing in English (1945-2000): The Anti-Canon (Palace of the Academies, Brussels, du 15/09/2022 au 16/09/2022).
Van Praet, Helena. « Ce qui manque aux faits » : L’iconothèque comme historiographie personnelle dans Nox d’Anne Carson. Les iconothèques d’écrivain·e·s contemporain·e·s (1980-aujourd’hui), Colloque conjoint HANDLING-ALN|NT2 (Montréal, UQAM, du 07/04/2022 au 08/04/2022).
Van Praet, Helena. « Toucher au vrai », en retour : Entretien virtuel avec Annick Ettlin. Atelier 'Vérité et poésie' (UCLouvain, 24/02/2022).
Van Praet, Helena. “Dan vallen samen de tijd en jij door mijn vingers”: Nabeelden in Rozalie Hirs’ poëzie. 21e Colloquium Neerlandicum - Voortvarend Nederlands (Nijmegen, du 22/08/2022 au 26/08/2022).
Van Praet, Helena. From Print to Digital and Back Again: Network Aesthetics in Anne Carson’s The Beauty of the Husband. Transcodification: Literatures – Arts – Media, Online Conference of the ICLA Research Committee on Literatures/Arts/Media (CLAM) (University of L'Aquila, du 01/07/2021 au 03/07/2021).
Van Praet, Helena. Voelen, vragen, denken, dansen: Over kennis in de poëzie van Rozalie Hirs en Anne Carson. KZM Herfstvergadering (KANTL, 16/10/2021).
Van Praet, Helena. Genre Developments in the 21st Century: Contributions by Anne Carson. Robinson Crusoe Revisited: Literary and Intermedial Legacies of the “First Novel in English” (Vrije Universiteit Brussel, 29/11/2019).
Van Praet, Helena. Textuality in Freefall: Repurposing Digital Strategies in Anne Carson’s Float. The Electronic Literature Organization Conference and Media Arts Festival (University College Cork, du 15/07/2019 au 17/07/2019).
Van Praet, Helena. Re-Visioning the Edge: Intensification in Anne Carson’s Decreation. Annual Conference of the Belgian Association of Anglicists in Higher Education (Université de Mons, 30/11/2018).