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Sandrine Roussel
Chargée de recherche
Sandrine Roussel is postdoctoral researcher at the Université catholique de Louvain, Belgium. She has an academic background both in public health and psychology . Her professional career has led her to become interested in the dynamics of change and their evaluation in many sectors (rural development, early childhood care, socio-professional integration and health education). She has specialized for the past ten years in Health promotion and Patient education, with a focus on professional practices and social representations.
- Diplômes
Année Label Institution 1995 licenciée en psychologie Université catholique de Louvain 2006 licenciée en sciences de la santé publique (Promotion de la santé, éducation pour la santé) Université catholique de Louvain 2016 Doctorat en sciences de la santé publique Université catholique de Louvain
Gazagne, Aurélie ; Roussel, Sandrine. Dans quelle mesure, les représentations de l’autonomie chez les professionnels de santé engagés dans les programmes d’ETP sont-elles un bon indicateur de leurs pratiques rapportées ? Une étude qualitative. In: Education Therapeutique du Patient, Vol. 15, no.2, p. 20201 (2024). doi:10.1051/tpe/2024005.
Roussel, Sandrine ; Frenay, Mariane. Towards a patient-centred approach in therapeutic patient education. A qualitative study exploring health care professionals’ practices and related representations. In: Chronic Illness, Vol. 19, no. 2, p. 418-433 (2023). doi:10.1177/17423953221088629.
Pierard, Charlotte ; Robert, Pierre-Olivier ; Nguyen, Nathan ; Roussel, Sandrine. Le vécu des personnes francophones porteuses d’un handicap sensoriel durant la pandémie de la Covid-19 à Bruxelles. In: Education Santé, , p. Online Version (2022).
Damiaens Amber ; Fraeyman Jessica ; Fakroune, Sarah ; Hutsebout Caroline ; Roussel, Sandrine ; Van Dyck, Lieve ; Van Hal, Guido ; Van den Broucke, Stephan ; Foulon, Veerle. General Practitioners and Community Pharmacists’ Collaboration in Primary Care: Small Steps for a Major Change. In: International Journal of Integrated Care, Vol. 21, no.2, p. 1-10 (2021). doi:10.5334/ijic.5612.
Roussel, Sandrine ; Porcu, Marie ; Martin, François ; Van den Broucke, Stephan. Relations patient-médecin-pharmacien à l'épreuve des autotests. In: Education Santé, Vol. 2021, no.382, p. 7-10 (2021).
Roussel, Sandrine ; Frenay, Mariane. Links between Perceptions and Practices in Patient Education: a Systematic Review. In: Health Education & Behavior, Vol. 46, no. 6, p. 1001-1011 (2019). doi:10.1177/1090198119868273.
Anrys, Pauline ; Strauven, Goedele ; Roussel, Sandrine ; Vande Ginste, Marie ; De Lepeleire, Jan ; Foulon, Veerle ; Spinewine, Anne. Process evaluation of a complex intervention to optimize quality of prescribing in nursing homes (COME-ON study).. In: Implementation science, Vol. 14, no. 1, p. 104 [1-15] (2019). doi:10.1186/s13012-019-0945-8.
Roussel, Sandrine ; Deccache, Alain ; Frenay, Mariane. Oscillation between identities and Subjective psychological health objectives among an informed audience in therapeutic patient education. In: Education Therapeutique du Patient - Therapeutic Patient Education, Vol. 10, no.1, p. 10202 (2018). doi:10.1051/tpe/2018006.
Roussel, Sandrine. Interactions entre les représentations sociales des professionnels de soins de santé et leurs pratiques d’éducation du patient, prom. : Frenay, Mariane ; Deccache, Alain, 26/09/2016.
Roussel, Sandrine ; Lits, Grégoire ; Grabener, Josua ; Carbon, Lucie ; Van den Broucke, Stephan. Comment anticiper la prochaine grande crise sanitaire à Bruxelles ? Construction de scénarios prospectifs: Faire face à la Grippe du Chat en 2040-Policy Brief, 2024. 10 p.
Roussel, Sandrine ; Porcu, Marie ; Van den Broucke, Stephan. Relations de soins & autotests à visée diagnostique. Recherche Exploratoire Qualitative, collab. Rondeaux, Sarah ; Braeckman, Tessa ; De Vriese, Carine, 2021. 282 p.
Roussel, Sandrine. Mission d'assistance technique et de formation au profit du Ministère Tunisien de la Santé dans le cadre du PAZDII. Composante renforcement de capacités. Service 4: éducation thérapeutique des maladies chroniques. Rapport de mission 1: Analyse de situation, 2014.
Roussel, Sandrine. Mission d'assistance technique et de formation au profit du Ministère Tunisien de la Santé dans le cadre du PAZDII. Composante renforcement des capacités. Service 4: éducation thérapeutique des maladies chroniques. Mission 2. Rapport de formation et proposition de stratégie nationale, 2014.