IPSY
Place Cardinal Mercier 10/L3.05.01
1348 Louvain-la-Neuve
- Accueil
- Répertoire
- Sandrine Roussel
Sandrine Roussel
Chargée de cours invitée
Chargée de recherche
Sandrine Roussel is postdoctoral researcher at the Université catholique de Louvain, Belgium. She has an academic background both in public health and psychology . Her professional career has led her to become interested in the dynamics of change and their evaluation in many sectors (rural development, early childhood care, socio-professional integration and health education). She has specialized for the past ten years in Health promotion and Patient education, with a focus on professional practices and social representations.
- Diplômes
Année Label Institution 1995 licenciée en psychologie Université catholique de Louvain 2006 licenciée en sciences de la santé publique (Promotion de la santé, éducation pour la santé) Université catholique de Louvain 2016 Doctorat en sciences de la santé publique Université catholique de Louvain
Roussel, Sandrine ; Frenay, Mariane. Towards a patient-centred approach in therapeutic patient education. A qualitative study exploring health care professionals’ practices and related representations. In: Chronic Illness, Vol. 19, no. 2, p. 418-433 (2023). doi:10.1177/17423953221088629.
Pierard, Charlotte ; Robert, Pierre-Olivier ; Nguyen, Nathan ; Roussel, Sandrine. Le vécu des personnes francophones porteuses d’un handicap sensoriel durant la pandémie de la Covid-19 à Bruxelles. In: Education Santé, , p. Online Version (2022).
Damiaens Amber ; Fraeyman Jessica ; Fakroune, Sarah ; Hutsebout Caroline ; Roussel, Sandrine ; Van Dyck, Lieve ; Van Hal, Guido ; Van den Broucke, Stephan ; Foulon, Veerle. General Practitioners and Community Pharmacists’ Collaboration in Primary Care: Small Steps for a Major Change. In: International Journal of Integrated Care, Vol. 21, no.2, p. 1-10 (2021). doi:10.5334/ijic.5612.
Roussel, Sandrine ; Porcu, Marie ; Martin, François ; Van den Broucke, Stephan. Relations patient-médecin-pharmacien à l'épreuve des autotests. In: Education Santé, Vol. 2021, no.382, p. 7-10 (2021).
Roussel, Sandrine ; Frenay, Mariane. Links between Perceptions and Practices in Patient Education: a Systematic Review. In: Health Education & Behavior, Vol. 46, no. 6, p. 1001-1011 (2019). doi:10.1177/1090198119868273.
Anrys, Pauline ; Strauven, Goedele ; Roussel, Sandrine ; Vande Ginste, Marie ; De Lepeleire, Jan ; Foulon, Veerle ; Spinewine, Anne. Process evaluation of a complex intervention to optimize quality of prescribing in nursing homes (COME-ON study).. In: Implementation science, Vol. 14, no. 1, p. 104 [1-15] (2019). doi:10.1186/s13012-019-0945-8.
Roussel, Sandrine ; Deccache, Alain ; Frenay, Mariane. Oscillation between identities and Subjective psychological health objectives among an informed audience in therapeutic patient education. In: Education Therapeutique du Patient - Therapeutic Patient Education, Vol. 10, no.1, p. 10202 (2018). doi:10.1051/tpe/2018006.
Roussel, Sandrine ; Gagnayre, Rémi ; Deccache, Alain. Difficultés de mise en pratique de l'ETP.... et si les représentations étaient en cause?. In: Nutritions & Endocrinologie, Vol. 11, no. 63, p. 169-172 (novembre-décembre 2013).
Decleire, Céline ; Burnay, Nathalie. Rester ou quitter? Lorsque les conditions de travail s'en-mêlent..., collab. Derycke, Hanne ; Braeckman, Lutgart ; Vlerick, Peter ; Roussel, Sandrine ; D'Hoore, William. In: MARQUET Jacques, MARQUIS Nicolas et HUBERT Nathalie (dir), Corps soignant, corps soigné. Les soins infirmiers : de la formation à la profession., Academia-L’Harmattan: Louvain-la-Neuve, 2013. 978-2-8061-0122-8.
Roussel, Sandrine. Interactions entre les représentations sociales des professionnels de soins de santé et leurs pratiques d’éducation du patient, prom. : Frenay, Mariane ; Deccache, Alain, 26/09/2016.
Roussel, Sandrine ; Porcu, Marie ; Van den Broucke, Stephan. Relations de soins & autotests à visée diagnostique. Recherche Exploratoire Qualitative, collab. Rondeaux, Sarah ; Braeckman, Tessa ; De Vriese, Carine, 2021. 282 p.
Roussel, Sandrine. Mission d'assistance technique et de formation au profit du Ministère Tunisien de la Santé dans le cadre du PAZDII. Composante renforcement de capacités. Service 4: éducation thérapeutique des maladies chroniques. Rapport de mission 1: Analyse de situation, 2014.
Roussel, Sandrine. Mission d'assistance technique et de formation au profit du Ministère Tunisien de la Santé dans le cadre du PAZDII. Composante renforcement des capacités. Service 4: éducation thérapeutique des maladies chroniques. Mission 2. Rapport de formation et proposition de stratégie nationale, 2014.