Tandemafsluitavonden

ILV Bruxelles Woluwe, Charleroi, Louvain-La-Neuve, Mons

Eind april en begin mei vonden de afsluitavonden van onze tandemprojecten plaats. In totaal namen 368 studenten deel aan dit project. Dit jaar mocht het ILT (KULeuven) de studenten van het ILV (UCL) ontvangen. Een jaar lang hebben de studenten samengewerkt om respectievelijk hun Frans en Nederlands bij te schaven. Met heel veel enthousiasme reden de UCL-studenten dan ook met de bus richting Leuven waar ze verwelkomd werden met een hapje en een drankje door de tandempartners en het docententeam. Niet alleen studenten en docenten maar ook belangrijke mensen uit de academische, politieke en bedrijfswereld werden betrokken bij dit evenement. Zo waren de minister van Justitie Koen Geens, de decanen Bernard Tilleman (KUL) en mevrouw Geneviève Schamps (UCL) en vicedecanen Bruno Schoumaker (UCL) en Bart Leten (KUL) van de respectievelijke faculteiten, de directeurs van de twee Instituten, Philippe Neyt (ILV) en Serge Verlinde (ILT), magistraten, advocaten, deurwaarders alsook talrijke managers aanwezig om onze studenten een hart onder de riem te steken. Zij mochten onze studenten onder andere toespreken, in de vorm van een speech of in de vorm van rondetafelgesprekken. Traditiegetrouw deelden enkele tandemkoppels hun ervaring met het grote publiek waarna de Tandem d’Or werd uitgereikt aan de winnaars. De avonden werden telkens feestelijk afgesloten met een korte receptie waar de studenten, docenten en de genodigden volop de kans kregen om bij te praten. De reacties waren ronduit positief.

Fin avril et début mai ont eu lieu les soirées de clôture de nos projets tandem. 368 étudiants de la KUL et de l’UCL ont participé à ce projet. Cette année, c’était au tour de l’ILT (KULeuven) d’accueillir les étudiants de l’ILV (UCL). Pendant un an les étudiants ont eu l’occasion d’améliorer leur néerlandais et leur français grâce à cette fructueuse collaboration. Nos étudiants néo-louvanistes ont donc pris le bus direction Leuven avec beaucoup d’enthousiasme. Sur place ils ont été accueillis, autour d’un verre et quelques sandwichs, par leur partenaire tandem et les professeurs. En plus des étudiants et professeurs, les organisateurs avaient invité des personnalités du monde politique, académique et de l’entreprise. Le Ministre de la Justice Koen Geens, les doyens Bernard Tillemon (KUL) et Geneviève Schamps (UCL) et vice-doyens Bruno Schoumaker (UCL) et Bart Leten (KUL) des facultés respectives, les directeurs des deux Instituts, Philippe Neyt (ILV) et Serge Verlinden (ILT), magistrats, avocats, huissiers ainsi que nombreux managers étaient présents pour encourager nos étudiants. Certains ont pris la parole en public lors d’un speech, d’autres se sont adressés à nos étudiants lors de tables rondes. Comme le veut la tradition, quelques tandems ont partagé leur expérience. Le public avait la lourde tâche d’élire le vainqueur qui remporta le Tandem d’Or. Les soirées se terminaient dans la convivialité lors d’une réception où étudiants, professeurs et autres invités avaient l’occasion de discuter de cette expérience. Les réactions étaient très positives.

Vivement l’année prochaine !

Op naar volgend jaar!

Publié le 09 mai 2018