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François Lambotte
Professeur ordinaire
François Lambotte, PhD
Professor of organizational communication
Director of the Louvain School of Communication (COMU)
UCL Social Media Lab www.socialmedialab.be
Director of the scientific review « Communication & professionnalisation »General Information
Name, Given Name : Lambotte, François Genre : Male
Country, city and date of birth: Belgium, Namur, 08/09/1977 Nationality: Belgian
Status: maried, two children
Email: francois.lambotte@uclouvain.be Phone: +32 65 323 303 Mobile: +32 494 980 970
Address: UCLouvain FUCaM Mons, 151 chaussée de Binche – 7000 Mons, Belgium
University Degrees
2002 – 2006 : PhD in management sciences, Ecole de Commerce Solvay, Université Libre de Bruxelles
2001 – 2002 : Advance degree in management sciences, Ecole de Commerce Solvay, Université Libre de Bruxelles
1996 – 2001 : Business Engineer, Ecole de Commerce Solvay, Université Libre de Bruxelles
Scientific and academic career
April 2019 : Professeur invité, Université Toulouse 3, CERTOP, France.
Mars 2019 : Professeur invité, Université de Sherbrooke, Canada
April 2016, Professeur invité des Universités, Université des Antilles, Faculté des Lettres et Sciences Humaines
Sept. 2015 - currently: Professor - Université catholique de Louvain
Sept. 2010- Août 2015: Assistant professor - Université catholique de Louvain
Sept. 2011-Sept 2012, Professeur invité des Universités, Université Charles de Gaulle Lille 3, Département de Communication
Sept.2007 – Aug. 2010: Assistant professor – l’Université Libre de Bruxelles
Juin 2006- Dec. 2006 : Research scholar- Université Libre de Bruxelles
Sept 2004-March 2006 : Invited researcher at University of New South Wales, Sydney Australia
Sept. 2002-Oct. 2005 : Research scholar at the « collège interuniversitaire pour les sciences du management »
Research activities
The Social Media Lab research program (www.socialmedialab.be) includes several research projects:
- Project lead of « Media Factory UCL Mons » and « Media Factory UCL Mons – Equipement » ERDF Funding (program 2014-2020 - 784.000 euros)
- Project lead of « EPRACO » Anticipate Innoviris funding (2016-2020 -285.175 euros)
- Project lead of « OPTIPROFIL » - Walinnov funding (2018-2020 - 425.282,88€)
Doctoral Thesis supervision
Previous doctoral thesis projects
E. Wathelet , « Autorités et auteurités émergentes en contexte organisationnel en ligne : le cas de Wikipédia », Ecole de Communication, UCL, thesis defended on the 11th of september 2015 (FSR grant)
S. Mnasri, « Answering the allegedly “trivial” question within a cancer research team, as per the strategic knowledge dialogue: what epistemological role ? » Ecole de Communication UCL, thesis defended on 6 july 2016 (UCL cooperation grant)
Current doctoral thesis projects
J. Jojczyk, « Les productions durables d’une organisation éphémère. Analyse ethnographique et processuelle du projet « Mons, Capitale européenne de la Culture 2015 », Ecole de Communication, UCL (Co-director D. Vanneste)
T. Andry, « Entre esthétisme et fonctionnalité́ : la visualisation de données comme support à l’action et la prise de décision » (Co-director P. Fastrez)
T. Rchika, « Analyse des conditions d’émergence de l’intelligence collective sur les plateformes collaboratives en ligne » (Co-director D. Renard)
D. De Meyer ; « La notion d’expertise dans les communautés en ligne : le cas des forums de Doctissimo », Doctorat en Langues, lettres et traductologie, UCL (co-director: Cédrick Fairon)
C. Christophe, « Le partenariat hybride, espace de négociation entre des entrepreneurs sociaux et des entreprises privées à but lucratif. », Ecole de Communication, UCL (co-director: S. Roginsky)
D. Horlait, « De la mesure de la communication interne aux « savoirs actionnables » en contexte professionnel », Ecole de Communication, UCL, échéance 2022.
C. Sukadi, « Technologies de l’Information et de la Communication en organisation : Analyse critique des usages par le prisme du pouvoir en contexte de modernisation », Ecole de Communication, UCL, échéance 2020. (Co-director Pr. Jacky Mpungu Mulenda)
International collaborations
Prof. Geoffrey Bowker, University California Irvine, USA
Prof. Anne Mayère, Université de Toulouse, France
Prof. Consuelo Vasquez, UQAM, Canada
Co-founder of the RESIPROC network: international network on the professionnalization of communicators (Universities : UQAM, USherbrooke, Université de Lille 3, UCL, Université de Grenoble Mendes-France, Université de Franche-Comté)
Prof. Marc D. David, Université de Sherbrooke, Canada
Prof. André-A. Lafrance, Université de Montréal, Canada (2008-2017)
Prof. Dominique Meunier, Université de Montréal, Canada (2008-2014)
2013- Director of the scientific review - Communication & professionnalisation
2012 – President of the research group FNRS : Théories des relations publiques et théories de la communication
Administrative and management experiences at UCLouvain
2019: President of the School of Communication (COMU)
2016-19: President of the center for research in communication
2016-2019: President of the commission of lifelong learning for the faculty of Social Sciences (ESPO)
2016-19: Member of the council of academic staff
2014-17: Deputy dean of the faculty of Social Sciences (ESPO)
2014- 17: Member the doctoral commission in Information and communication sciences
2013- 14: Vice-president of the school of Communication
Book chapters
Cobut, E., & Lambotte, F. (2011). De la Stratégie au Projet de Communication: Proposition Méthodologique. In E. Cobut & F. Lambotte (Éd.), Communication Publique et Incertitude: Fondamentaux, Mutations et Perspectives (p. 103‑126). Liège: Edipro.
Coekelberghs, A., & Lambotte, F. (2011). Une Communauté de Pratique de Responsables de Communication: le CommNet des Services Publics Fédéraux Belges. In E. Cobut & F. Lambotte (Éd.), Communication Publique et Incertitude: Fondamentaux, Mutations et Perspectives (p. 151‑166). Liège: Edipro.
Fayad, F.-P., & Lambotte, F. (2012). Matérialisation et développement de l’identité collective dans une équipe virtuelle. In B. Cordelier & G. Gramaccia (Éd.), Management par projet: les identités incertaines (p. 47‑63). Montréal: Presses de l’Université du Québec.
Lambotte, F. (Forthcoming). A communication perspective on the fabric of thinking infrastructure: the case of social media analytics. In M. Kornberger, G. C. Bowker, N. Pollock, M. Peter, A. Mennicken, N. Joanne Rando, & J. Elyachar (Éd.), Thinking Infrastructures.
Lambotte, F. (2013). Pouvoir, communication et grand projet: le cas d’un projet technologique dans le secteur de la grande distribution. In B. Motulsky & V. Lehmann (Éd.), Communication et grands projets: les nouveaux défis (p. 113‑130). Montréal: Presses de l’Université du Québec.
Lambotte, F., Balima, S., Bomal, G., Cobut, E., Goedseels, E., Lafrance, A.-A., … Vanhoslbeeck, M. (2011). Fondamentaux et enjeux de la communication publique. In E. Cobut & F. Lambotte (Éd.), Communication Publique et Incertitude: Fondamentaux, Mutations et Perspectives (p. 59‑72). Liège: Edipro.
Lambotte, F., & Goedseels, E. (2011). La Cellule de Communication: Compétences, Position et Légitimité dans l’Organisation. In E. Cobut & F. Lambotte (Éd.), Communication Publique et Incertitude: Fondamentaux, Mutations et Perspectives (p. 127‑145). Liège: Edipro.
Peer-reviewed journal articles
Baillargeon, D., Brulois, V., Coyette, C., David, M. D., Lambotte, F., & Lépine, V. (2013). Figures et dynamiques de la professionnalisation des communicateurs: Un miroir tendu aux associations en Belgique, en France et Canada. Les cahiers du RESIPROC, (1), 12‑32.
Baillargeon, D., David, M. D., & Lambotte, F. (2013). Introduction : Dynamiques, tensions et vecteurs de professionnalisation des communicateurs. Les cahiers du RESIPROC, (1), 9‑11.
David, M. D., & Lambotte, F. (2012). La communication verte : stratagème ou stratégie authentique de communication marketing ? Une méta-méthode d’évaluation des stratégies. Recherches en Communication, 35(35), 137‑153.
David, M. D., & Lambotte, F. (2014). Entre discours, actions et éthique : pour une proposition de méthode d’analyse de la légitimité des stratégies de communication de RSE. Revue internationale Communication sociale et publique, (11), 101‑116.
Fayad, F., & Lambotte, F. (2011). Le sensemaking collectif dans une équipe virtuelle. Recherches en Communication, 33(33), 131‑146.
Jojczyk, J., Lambotte, F., Mnasri, S., & Wathelet, E. (2016). Les articulations des textes et des conversations dans l’approche de la communication constitutive des organisations. Revue française des sciences de l’information et de la communication, (9). https://doi.org/10.4000/rfsic.2197
Lambotte, F. (2008). Le processus interdépendant de construction de sens : étude d’un projet de médiation technologique. Sciences de la société, (74).
Lambotte, F. (2016). L’injonction à devenir stratège au sein de l’organisation confrontée à la réalité du terrain. Professionnalisation et communication, (4), 100‑124.
Lambotte, F. (2018). Vers une approche communicationnelle de l’individu face aux épreuves organisationnelles Mise en perspective des cinq numéros dédiés au couple communication et organisation. Etudes de communication, (50).
Lambotte, F., De Meyere, D., Andry, T., & Dumont de Chassart, P. (2018). L’intelligibilité des données massives de l’activité socionumérique : de la conception du dispositif à la construction de sens en contexte. Communication et organisation. Consulté à l’adresse https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/object/boreal:202979
Lambotte, F., Lafrance, A., & Coyette, C. (2013). Les dispositifs de professionnalisation des formations universitaires en communication : récit et analyse d’un projet Belgo-Canadien de pédagogie active. Les cahiers du RESIPROC, (1), 90‑109.
Lambotte, F., & Meunier, D. (2013). From bricolage to thickness: making the most of the messiness of research narratives. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 8(1), 85‑100. https://doi.org/10.1108/17465641311327531
Lambotte, F., & Scieur, P. (2013). Le statut du rapport dans l’audit organisationnel : de sa légitimation par l’écriture. à son action comme agent non humain. Études de communication, n° 40(1), 111‑128.
Lambotte, F., & Wathelet, E. (2016). Le cycle texte-conversation comme dispositif d’accompagnement du changement « catalyseur » des tensions au sein d’une organisation publique en restructuration, The text-conversation cycle as a change management mechanism catalyzer of tensions in a public organization undergoing restructurating. Communication & management, 13(2), 107‑124. https://doi.org/10.3917/comma.132.0107
Meunier, D., Lambotte, F., & Choukah, S. (2013). Du bricolage au rhizome : comment rendre compte de l’hétérogénéité de la pratique de recherche scientifique en sciences sociales ? Questions de communication, (23), 345‑366.
Morillon, L., Grosjean, S., & Lambotte, F. (2018). Tension épistémologique en sciences de l’information et de la communication. Regards croisés sur la communication organisationnelle. Les Cahiers du Numérique.
Roginsky, S., & Lambotte, F. (2014). Entre ombre et lumière, analyse communicationnelle de la construction identitaire de l’ONG Finance Watch. Communication et organisation, (45), 175‑192.
Manuals
Donjean, C., & Lambotte, F. (2015). Vers une politique de communication interne socialement responsable en période de restructuration. SPF Emploi, Travail et Concernation Sociale.
Lafrance, A., & Lambotte, F. (2008). Arrêtez de communiquer, vous en faites trop! : pour un développement durable des réseaux de communication dans l’entreprise. Montréal: Éditions Nouvelles.
Lambotte, F., & Lafrance, A.-A. (2011). Tenir le C.A.P. de vos communications en entreprise: pour une performance optimale de vos réseaux humains et techniques (EdiPro). Liège.
Editor of Special issues
Lambotte, F., Del Fa, S., & Vasquez, C. (2018, en cours). Exploration de la nature hybride et des phénomènes d’hybridation des organisations. Recherches en Communication.
Lambotte, F., & Wilkin, L. (2013). La communication publique en tension. Pyramides. Revue du Centre d’études et de recherches en administration publique, (24).
Proceedings
Fayad, F., & Lambotte, F. (2009). LEARNERS’ COLLECTIVE SENSEMAKING OF CASE STUDIES IN VIRTUAL ENVIRONMENT. Présenté à WebSci’09: Society On-Line, Athens, Greece. Consulté à l’adresse http://journal.webscience.org/192/
Hambursin, C., & Lambotte, F. (2012). Normes de communication en changement et rapport au travail: analyse des décalages. In L’information et la communication dans les enjeux contemporains de la « mondialisation ». Roubaix.
Lambotte, F. (2008). Un réseau comme moteur de la communication. Présenté à Les réseaux de communicateurs: effets de mode ou synergies performantes?, Bruxelles.
Lambotte, F. (2017). Making Social Media Activity Analytics Intelligible for Oneself and for Others: a « Boundary Object » Approach to Dashboard Design. In HIMI 2017, Part I, LNCS 10273 proceedings (Vol. 10273).
Lambotte, F., & Meunier, D. (2011). Research process and messiness: bricolage as organizing. Présenté à 27th EGOS Colloquium, Gothenburg Suède.
Lépine, V., Baillargeon, D., Brulois, V., Lambotte, F., Coyette, C., David, M. D., … Bessières, D. (2012). De la reconnaissance mutuelle et publique des professionnels de la communication. In L’information et la communication dans les enjeux contemporains de la « mondialisation ». Roubaix.
Scientific Reports
Donjean, C., Hambursin, C., Lambotte, F., & Scieur, P. (2012). Vers une politique de communication interne socialement responsable en période de changement (p. 178). Bruxelles: SPF Emploi, Travail et Concertation sociale avec le soutien du Fonds Social Européen.
Lambotte, F., Jojczyk, J., & Donjean, C. (2015). Formation à la communication du changement en période de restructuration (Manuel d’études de cas) (p. 115). Bruxelles: SPF Emploi, Travail et Concertation sociale avec le soutien du Fonds Social Européen.
Lambotte, F., & Vanhoslbeeck, M. (2009). Contenu, rédaction et mise en forme de publications internes (p. 20). Bruxelles: SPF Personnel & Organisation.
Active participations to scientific conferences
Abentak, M., Bendahan, M., de la Broise, Patrice, Fevry, S., Roginsky, Sandrine, Lambotte, Francois, … Quentin, N. (2016). L’éthique professionnelle en analyse : retour sur une expérience pédagogique de réflexivité partagé. Présenté à 5e colloque international du réseau RESIPROC, Agadir.
Andry, T., & Lambotte, F. (2017). Dataviz et nouveaux médias : des règles de construction graphique remises en cause ? Présenté à Vizualilzing in the New Media, Neuchatel.
David, M. D., & Lambotte, F. (2010). La communication verte : stratégie de développement durable ou Stratagème de communication marketing ? Présenté à Colloque International Communicating Green, Bruxelles.
Fayad, F.-P., & Lambotte, F. (2010). Negotiating collective sensemaking in virtual teams. Présenté à 26th EGOS Colloquium, Lieu.
Huang, M., & Lambotte, F. (2009). An Empirical Study of Trust Building Processes in Hybrid Cross-cultural Project Groups. Colorado Springs.
Jojczyk, J., Lambotte, F., Mnasri, S., & Wathelet, E. (2016, 12/03). Mais où est passé le cycle ou comment inclure le temps long dans les approches CCO? Présenté à Trente ans de recherches sur les communications organisationnelles en France, Rennes.
Lambotte, F. (2006). Bourdieu’s Theory of Practice as an Alternative Lens Making Sense of IT Mediation. Présenté à Academy of Management Annual Meeting.
Lambotte, F. (2008). Domination reproduction in the implementation of IOIS in the supplier-retailer relationship. Présenté à Academy of Management Annual Meeting, Anaheim.
Lambotte, F. (2010). Communication, pouvoir et gestion de projet multi-acteurs. Présenté à Les rencontres Jacques Cartier, Lyon.
Lambotte, F. (2013, juillet). The notification of restructuring: the secret fabric of a stable form of communication in a period of change. Présenté à EGOS Pre-conference on CCO & Methods, Montréal.
Lambotte, F. (2017a). Modes d’existence de la mémoire organisationnelle: ce que le numérique nous donne à voir et à explorer. Présenté à Les Décades de Cerisy: QUELLES COMMUNICATIONS, QUELLES ORGANISATIONS À L’ÈRE DU NUMÉRIQUE ?, Cerisy, France.
Lambotte, F. (2017b). Rendre l’activité des médias sociaux intelligible pour autrui et pour soi : une équipe interdisciplinaire, des méthodes standardisées et un objet frontière. Présenté à 85ème congrès de l’ACFAS, Montréal.
Lambotte, F., & Donjean, C. (2015). L’injonction à devenir stratège au sein de l’organisation confrontrée à la réalité de terrain. Présenté à 4ème colloque international du RESIPROC, Montréal.
Lambotte, F., & Huang, M. (2010). What Influences Trust Building in Cross-Cultural Distributed Work Teams: A Multilevel Analysis. Présenté à 60th Annual ICA Conference, Singapore.
Lambotte, F., & Lafrance, A.-A. (2011). Allô, Bruxelles? Ici, Montréal! Apprentissage du travail en équipe virtuelle. Présenté à 1er colloque International du RESIPROC, Sherbrooke Canada.
Lambotte, F., & Meunier, D. (2012). Bricolage, kairos and action nets. Présenté à Academy of Management Annual Meeting, Boston, MA.
Roginsky, S., & Lambotte, F. (2013). Finance Watch : les limites d’une communication transparente. Présenté à Colloque international La communication transparente, Bruxelles.
- Diplômes
Année Label Institution 2000 Docteur en sciences de gestion Université Libre de Bruxelles
- Les cours
Nom ID Communication et organisation LCOMU1325 Internal communication and communication of change LCOMU2610 Digitalisation de la communication MCOHD2007 Communication et organisation MCOMU1211 Audit, évaluation et intervention en communication MCOMU2104 Séminaire de clôture - stratégie de communication dans un monde global MCOMU2212 Immersion professionnelle - module diagnostic MCOMU2704 Immersion professionnelle - module mise en oeuvre MCOMU2705 Analyser les mondes numériques MMETH1302
Jojczyk, Joanne ; Lambotte, François ; Christophe, Christel. Ricoeur’s Triple Mimesis as a Hermeneutic of the Ethnographer’s Work in CCO. In: Qualitative Research in Organizations and Management : an international journal, (2025) (Accepté/Sous presse).
Lambotte, François ; Carillon, Kevin. Questionner les modes d’existence des traces numériques de nos échanges en organisation. In: Approches Théoriques en Information-Communication (ATIC), Vol. 1, no.8, p. 35-54 (2024). doi:10.3917/atic.008.0035.
Zienkowski, Jan ; Lambotte, François. Agency as an emerging phenomenon in the construction of massive open online courses: a discursive–material approach to the techno-pedagogical edX platform and its forums. In: Learning, Media & Technology, Vol. 2023 (2023). doi:10.1080/17439884.2023.2238601.
Cotton, Anne-Marie ; Lambotte, François. Tour d’horizon et retour critique sur les typologies de rôles et de compétences des responsables de la communication produites entre 1982 à 2022. In: Communication et professionnalisation, no. 14, p. 133-159 (2023). doi:10.14428/rcompro.v14i14.81743.
L’intervention en organisation : quels enjeux pour la communication organisationnelle ?. In: Communication et organisation, , no.61 (2022) (Accepté/Sous presse).
Rchika, Tama ; Renard, Damien ; Lambotte, François. Entre homogénéité et hétérogénéité: Une discussion empirique du rôle des objets-frontières dans le réseau d’innovation OuiShare. In: Approches Théoriques en Information Communication, (2021). doi:10.3917/atic.002.0023.
Christophe, Christel ; Jojczyk, Joanne ; Lambotte, François. La triple mimésis de Ricœur comme herméneutique des événements de communication constitutifs de l’organisation. In: Communication et Organisation, no. 59, p. 55-76 (2021). doi:10.4000/communicationorganisation.9875 (Soumis).
Martin-Scholz, Anja ; Mayère, Anne ; Lambotte, François. Rendre compte du travail d’instauration et d’assemblage des données en santé : le cas de Registres des cancers en France. In: Communication et organisation, no. 59, p. 215-230 (2021). doi:10.4000/communicationorganisation.10195.
Horlait, Déborah ; Lambotte, François. The Future of Internal Communication in the Light of the Events Observed during the Covid-19 Crisis. In: E S S A C H E S S - Journal for Communication Studies, Vol. 14, no.2, p. 60-80 (2021). doi:10.21409/cme5-wr03.
Savy Nicolas ; Mayère Anne ; Martin-Sholtz Anja ; Lambotte, François. La fabrique des données à l’épreuve des programmes de big data. In: Actualite et Dossier en Sante Publique, no. 112, p. 27-29 (2020).
Horlait, Déborah ; Lambotte, François. Mesurabilité des multiples dimensions de la communication interne. In: Communication et professionnalisation, , no.9, p. 62-84 (2019). doi:10.14428/rcompro.vi9.22673.
Lambotte, François ; Morillon Laurent ; Lépine Valérie. Un monde de crises au prisme des communications organisationnelles, PUL, Presses Universitaires de Louvain: Louvain-la-Neuve, Belgique, 2024. 9782390614555. 374 p.
Andry, Tiffany ; Kieffer, Suzanne ; Lambotte, François. Les fondamentaux de la visualisation de données, De Boeck Supérieur (Info & Com), De Boeck Supérieur, 2022. 978-2-8073-4157-9. 208 p (Accepté/Sous presse).
Laaksonen, Salla-Maaria ; Lambotte, François. The communicative constitution of organizational memory. In: Joëlle Basque, Nicolas Bencherki, Timothy Kuhn, The Routledge Handbook of the Communicative Constitution of Organizations, Routledge, 2022. 9780367480707 (Accepté/Sous presse).
Andry, Tiffany ; Hurter, Christophe ; Telea, Alexandru. Interpreting the Effect of Embellishment on Chart Visualizations, collab. Lambotte, François ; Fastrez, Pierre. In: Yoshifumi Kitamura, Aaron Quigley, Katherine Isbister, Takeo Igarashi, Pernille Bjørn, Steven Drucker, Proceedings of the 2021 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, ACM: New-York, 2021, 15 p.. 978-1-4503-8096-6.
Lambotte, François. A Communication Perspective on the Fabric of Thinking Infrastructure: the Case of Social Media Analytics. In: sous la direction de Martin Kornberger, Geoffrey C. Bowker, Julia Elyachar, Andrea Mennicken, Peter Miller, Joanne Randa Nucho, Thinking Infrastructures : Research in the Sociology of Organizations (Research in the Sociology of Organizations; 62), Emerald Publishing Limited, 2019, p. 307-319. 9781787695580. doi:10.1108/s0733-558x20190000062019.
Lambotte, François. Faire stratégie lors d'une course au large : Quels rôles jouent les agents humains et non humains dans la construction du sens écologique ?. Sens, sensible, insensé en communication organisationnelle (Montpellier, France, du 29/04/2024 au 30/04/2024).
Renard, Damien ; Laaksonen, Salla-M ; Del Fa, Sophie ; Lambotte, François ; Huhtamäki, Jukka. Resistance(s) in platformed organizing. 40th EGOS Colloquium 2024 (Milan, du 04/07/2024 au 06/07/2024).
Renard, Damien ; Laaksonen, Salla-M ; Del Fa, Sophie ; Lambotte, François ; Huhtamäki, Jukka. Unpacking Resistance in the Age of Platform Governance. Internal Conference on Social Media & Society (London, du 17/07/2024 au 19/07/2024).
Lambotte, François. Intelligibilité des sciences et sciences de la donnée : pour une approche critique de la « datatification » de la société . La datavisualisation sous le regard des SIC : production, réception, capacitation (Lyon, France, 02/06/2023).
Lambotte, François. Intelligibilité des sciences et sciences de la donnée: vers une approche critique de la dataification des communications. LES PROFESSIONNEL‧LE‧S DE LA COMMUNICATION ET DE L’INFORMATION FACE À L’ÉCOSYSTÈME DE LA DONNÉE (Lyon, France, du 16/05/2023 au 17/05/2023).
Martin-Sholz, Anja ; Lambotte, François ; Mayère, Anne. Maintenir les données, maintenir les registres : reconfiguration des rapports de force dans le contexte de la mise en place du Health Data Hub. 23ème Congrès de la SFSIC (Bordeaux, France, du 14/06/2023 au 16/06/2023).
Lambotte, François ; Martin-Scholz, Anja ; Mayère, Anne. Revealing the complex work of maintenance of the French cancer registrars: how branded “innovations” can fragilize public health? . 39th EGOS Colloquium: Organizing for the good lige (Cagliari, Italie, du 06/07/2023 au 08/07/2023).
Zienkowski, Jan ; Lambotte, François. A dicursive-material perspctive on learning design and pedagogic agency in three edX MOOCs. EARLI SIG 6&7 Conference 2022: Multidisciplinary perspectives on instructional design and technology across all educational leve (Bern, du 22/08/2022 au 24/08/2022).
Andry, Tiffany ; Hurter, Christophe ; Lambotte, François ; Fastrez, Pierre ; Telea, Alexandru. Interpreting the Effect of Embellishment on Chart Visualizations. CHI '21: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Yokohama Japan). doi:10.1145/3411764.3445739.
Christophe, Christel ; Jojczyk, Joanne ; Lambotte, François. La triple mimésis de Ricoeur comme herméneutique des événements de communication constitutifs de l’organisation. 20 ans pour les approches CCO : état des lieux en recherche francophone sur la communication constitutive des organisations (Montréal (Virtuel) , du 03/05/2021 au 04/05/2021).
Paquot, Magali ; Van de Poel, Bert ; Dumont de Chassart, Philippe ; Frenay, Mariane ; Lambotte, François ; de Montpellier d’Annevoie, Pauline ; Rivera Villa, Dennis ; Swaen, Valérie ; Zienkowski, Jan. MOOCresearch2.0: A mixed-method and multidisciplinary approach to socio-cognitive conflicts in online educational platforms. Corpus Linguistics 2021 (University of Limerick, Ireland - ONLINE, du 13/07/2021 au 16/07/2021).
Zienkowski, Jan ; Lambotte, François. (Pré)configuring pedagogic agency in the global dispositive of edX: the discursive-material dimension of MOOCs and their forums . 25th DiscourseNet Conference on Global Dispositives (Tyumen, du 12/11/2020 au 13/11/2020).
Zienkowski, Jan ; Lambotte, François. Les interactions sur les forums des MOOCs en sciences sociales : comment les aspects discursifs et matériels des MOOC préconfigurent l’interaction et la subjectivité des participant.e.s et enseignant.e.s en ligne. 4ième colloque international AUPTIC.education (Louvain-la-Neuve, du 11/11/2020 au 13/11/2020).
Lambotte, François. What roles play human and non-human agents in ecological sensemaking? An ethnography of sensemaking during an offshore race. 36th EGOS Colloquium: Organizing for a Sustainable Future: Responsibility, Renewal & Resistance (Hambourg, Germany).
Sommer Félix ; Lambotte, François ; Dumont de chassart, Philippe. Identifying and Comparing User Roles Across Companies in Organizational Social Networks. 4th European Conference on Social Networks (EUSN 2019) (Zurich, du 09/09/2019 au 12/09/2019).
Lambotte, François. La fabrique secrète de l'annonce de restructuration massive : analyse croisée de récits au prisme de la notion de dispositif. Le côté obscur de la communication des organisations (Bordeaux, du 28/03/2019 au 29/03/2019).
Jojczyk, Joanne ; Christophe, Christel ; Lambotte, François. Revealing and questioning the selection and association of constitutive communication events through narratives. 35th EGOS Colloquium - Sub-theme 05: Organization as Communication: Exploring the Communicative Incarnation of Organizatio (Edinburgh , du 04/07/2019 au 06/07/2019).