mars 09, 2023
12h45 - 14h
Louvain-la-Neuve
Reading comics is not only a performance of our cognitive skills, it is also a performance and interaction of bodies. Engagement with comics takes place, on the one hand, by the involvement of the artist's and reader’s bodies by acts of making and acts of interpreting, and, on the other hand, by interacting with the materiality of the actual comics which is mediating the interaction. Comics can thus be thought of as a mediated interaction between three bodies: those of the artist, reader, and object (the actual comic).
L'ouvrage de Esther Szep Comics and the Body est d'une grande originalité. La théorie de la bande dessinée s'est surtout concentrée sur les éléments narratifs et structurels du médium. Cependant, le rôle important joué par le trait et le marquage en tant que geste incarné, tant dans la création que dans la réception des bandes dessinées, devient actuellement un champs d'investigation. Dans son livre Comics and the Body : Drawing, Reading, and Vulnerability (2020), Eszter Szép relie le dessin au trait aux dimensions éthiques de la vulnérabilité corporelle. À travers des analyses approfondies de la représentation du corps dans, entre autres, les documentaires graphiques de Joe Sacco, Szép démontre comment le dessin - et la réponse aux dessins - peut créer des opportunités d'engagement. Son travail participe ainsi à l'étude des aspects éthiques, psychologiques et multisensoriels de la bande dessinée. Cette conférence se penchera sur la manière dont les bandes dessinées et les dessins peuvent, comme le soutient Szep, offrir des opportunités d'interactions entre trois corps: celui de l'artiste, celui du lecteur·trice, et celui de l'objet (le livre).
Comics theory has mostly centered around the narrative and structural elements of the medium. The important role played by line and mark-making as an embodied gesture, both in the creation and reception of comics, however, is currently gaining increasing interest. In her book Comics and the Body: Drawing, Reading, and Vulnerability (2020), Eszter Szép connects line drawing with the ethical dimensions of bodily vulnerability. Through in-depth analyses of the representation of the body in, among others, Joe Sacco’s graphic documentaries, Szép demonstrates how drawing – and responding to drawings – can create opportunities to ethically engage with the Other. Her work thereby participates in investigating the ethical, psychological and multisensorial aspects of comics.