Louvain CSR Network

En 2012, l'UCL a signé la « Déclaration de l’Enseignement supérieur pour le développement durable de RIO+20 » et s'est engagé à :

  • enseigner les concepts de développement durable ;
  • encourager la recherche sur le sujet ;
  • éco-responsabiliser les sites universitaires (réduire l’empreinte environnementale, veiller à la durabilité des achats, trouver des solutions de mobilité durable, réduire ses déchets et gérer le recyclage) ;
  • soutenir les efforts de développement durable auprès des entités avoisinantes ;
  • partager les résultats de ces initiatives.

Depuis lors, une stratégie ambitieuse en matière de développement durable et responsabilité sociétale a vu le jour. Elle porte sur les trois missions de l'Université : l’enseignement, la recherche et le service à la société

Pour être à l'avant-garde de cette évolution stratégique de l'UCL, la Louvain School of Management, via son Louvain CSR Network, a pour ambition de soutenir les jeunes femmes et les jeunes hommes aussi bien que les praticiens de l'entreprise soucieux de placer le leadership responsable, une production et une consommation durable au cœur de leur vision, de leurs apprentissages et de leurs attitudes. Pour ce faire, elle a développé 6 principes pour un enseignement du management responsable basés sur les principes PRME repris ci-dessous qui serviront de chapitre à notre réseau et de guide pour les valeurs de la Louvain School of Management:

Principle 1 - Purpose:

We will develop the capabilities of students to be future generators of sustainable value for business and society at large and to work for an inclusive and sustainable global economy.

Principle 2 - Values:

We will incorporate into our academic activities and curricula the values of global social responsibility as portrayed in international initiatives such as United Nations Global Impact.

Principle 3 - Method:

We will create educational frameworks, materials, processes and environments that enable effective learning experiences for responsible leadership.

Principle 4 - Research:

We will engage in conceptual and empirical research that advances our understanding about the role, dynamics, and impact of corporations in the creation of sustainable social, environmental and economic value.

Principle 5 - Partnership:

We will interact with managers of business corporations to extend our knowledge of their challenges in meeting social and environmental responsibilities and to explore jointly effective approaches to meeting these challenges.

Principle 6 - Dialogue:

We will facilitate and support dialogue and debate among educators, business, government, consumers, media, civil society organizations and other interested groups and stakeholders on critical issues related to global social responsibility and sustainability