-
Tronc commun [45.0]
Mémoire (25 credits)
FR
q2 3 credits
FR
q1 or q2 20 credits
Langues (6 credits)
Les étudiants n'ayant jamais suivi de cours de Néerlandais en secondaire et à l'Université peuvent remplacer ce cours par un autre cours de langue de même niveau. (Allemand : LALLE2501 ou Espagnol : LESPA2600)EN
q1+q2 30h 3 credits
Teacher(s):
> Céline Gouverneur (coord.)
> Marielle Henriet
> Lutgarde Schrijvers
Stage (10 credits)
Rem: Si l'étudiant désire effectuer un second stage, c'est en surplus des 120 crédits de son programme de master. Le second stage sera valorisé pour 5 crédits.
FR
q1 or q2 10 credits
Autres activités
FR
q1 22.5h 4 credits
-
List of focuses
The student chooses one of the two specialisations offered.
Please note: the in-depth programme will not be organised in 2024-2025. However, students enrolled in this programme will be able to complete it.
-
Research Focus [30.0]
The in-depth final year will not be organised in 2024-2025. However, students enrolled on this programme will be able to complete it.
Students who have already taken the specialised degree "Cultural Industries Studies" will discuss with their programme leader which activities to use in place of LCOMU2200 and LCOMU2619.
Content:
LCOMU2710 Approche éthique et critique de la communication d'organisation
L'étudiant qui a déjà suivi la finalité spécialisée « Communication stratégique des organisations » verra avec le responsable de son programme par quelle activité remplacer LCOMU 2710.
FR
q1 or q2 4 credits
-
Professional Focus: communication stratégique des organisations [30.0]
Content:
Cette finalité vise à permettre aux étudiants de maitriser les formes et les outils de la communication stratégique des organisations, en développant des compétences stratégiques, scientifiques et pratiques pour gérer des campagnes et des actions de communication pertinentes et efficaces.
FR
q2 30h 5 credits
EN
q1 30h 5 credits
FR
q2 30h+15h 5 credits
FR
q1 30h 5 credits
FR
q1 30h+15h 5 credits
LCOMU2710 Approche éthique et critique de la communication d'organisation
L'étudiant qui a déjà suivi la finalité approfondie verra avec le responsable de son programme par quelle activité remplacer LCOMU 2710.
-
Professional Focus: Study of Cultural Industries [30.0]
Students who have already taken the in-depth option will discuss with their programme leader which activities to use in place of LCOMU2200 and LCOMU2619.
Content:
FR
q1 30h 5 credits
FR
q2 22.5h 4 credits
FR
q1+q2 15h 3 credits
-
-
Options
-
Options accessibles avec la finalité approfondie
-
Choice of options [45.0]
Content:
-
-
Options axiales
-
Production in communication [15.0]
The activities in this option prepare students for the analysis and production of written materials, including their graphic layout, for use in communication practices.
This option is not available to students who choose the in-depth option.
Content:
FR
q1 22.5h+15h 5 credits
-
Analysis and evaluation in a transmedia context [15.0]
The activities in this option enable students to gain a deeper understanding of emerging technical devices and the relationship between narratives and the media, and to complete their knowledge of communication media and their production.
This option is not available to students who choose the "in-depth" specialisation.
Content:
FR
q2 15h+15h 5 credits
-
Crisis and public interest communication [15.0]
Content:
EN
q1 30h 5 credits
-
Societal challenges of communication [15.0]
Content:
FR
q2 30h 5 credits
FR
q2 15h+15h 5 credits
-
Web engineering [15.0]
Content:
FR
q2 15h+15h 5 credits
-
Internal communication [15.0]
Content:
EN
q1 30h 5 credits
FR
q1 15h 5 credits
-
Interculturality and diversity [15.0]
Content:
FR
q1 30h 5 credits
-
-
Axial option Study of cultural industries
-
Prototyping and content creation [15.0]
Activities in this option enable the development of skills and knowledge related to prototyping and content creation in the context of the cultural industries.
Content:
FR
q1+q2 22.5h 10 credits
-
Art and digital writing [15.0]
The activities in this option develop writing skills and an understanding of the issues involved in the circulation of media productions.
Content:
FR
q1 22.5h+15h 5 credits
FR
q2 30h 5 credits
-
Exploration of numerical worlds [15.0]
The activities in this option provide a better understanding of the ethical and participatory challenges of the digital world.
Content:
FR
q2 15h 5 credits
FR
q1 22.5h 5 credits
-
MONS - Immersion professionnelle [15.0]
Content:
-
-
Options Programme
-
Travail et organisation [15.0]
Content:
FR
q1 30h 5 credits
-
Communication of European Union [15.0]
Content:
EN
q1 15h 5 credits
EN
q1 30h 5 credits
-
Option Consumer Insights [15.0]
-
MONS - Marketing communication [15.0]
Content:
FR
q1 30h 5 credits
FR
q1 30h 5 credits
-
MONS - Immersion professionnelle [15.0]
Content:
-
MONS- Cultures et société [15.0]
-
Communication and Ecological Transition [15.0]
The activities in this option provide an in-depth look at the challenges of communication in the context of ecological transition. Students who choose LCOMU2126 instead of LCOMU2600 must read the first part of the book "Écritures journalistiques", Benoît Grevisse, De Boeck Supérieur (first three chapters).
The "Communication and ecological transition" option is open to students of the CORP2M programme - master in communication, Strategic communication of organisations major, 120 credits.
It offers 15 ECTS credits and can be chosen as part of the first or second year of the 120-credit Master's degree.
The number of places for the option will be limited to 10.
Students will be selected on the basis of a letter of motivation to be sent by 22 September at the latest to Ms Vromman via caroline.vromman@uclouvain.be.Content:
FR
q1 45h 6 credits
Teacher(s):
> Nathalie Frogneux (coord.)
> Julie Hermesse
> Caroline Nieberding
> Jean-Pierre Raskin
Courses to choose (5 credits)
L'étudiant·e choisit une des activités au choix.
FR
q1 30h 5 credits
-
-
Options transversales accessibles aux masters 120 de l'Ecole de communication
-
Ouverture "Ecole de journalisme de Louvain" [15.0]
Content:
FR
q1 30h 4 credits
FR
q1 22.5h 5 credits
-
Ouverture en communication socio-éducative [15.0]
Content:
FR
q1 30h 5 credits
FR
q1 30h 5 credits
FR
q1 30h 5 credits
-
Recherche en communication [15.0]
Content:
Activités obligatoires (10 credits)
FR
q1 or q2 4 credits
Une activité au moins au choix (5 credits)
Cette activité est à choisir parmi tous les cours proposés à l'UCLouvain, à l'exclusion de ceux qui sont repris dans la finalité approfondie et des cours pratiques. Ce choix devra être validé par le responsable du programme.
-
Communication multilingue [15.0]
Content:
Compréhension à la lecture et vocabulaire économique
L'étudiant choisit une des activités parmi :
DE
q1 22.5h 5 credits
Activités au choix (10 credits)
L'étudiant choisit 2 activités parmi :
DE
q1 15h+15h 5 credits
EN
q1 30h+15h 5 credits
NL
q1 15h+15h 5 credits
-
INEO - Interdisciplinary Entrepreneurship Training [30.0]
INEO is a 2-year option offered in 30 Master programmes in 9 faculties of UCLouvain. It involves the completion of an inter-faculty dissertation (in teams) on a business creation project. Access to this option is limited to students selected on the basis of a portfolio and is not open to EJL2M students. All information on https://uclouvain.be/fr/etudier/ineo
Content:
Activités obligatoires (20 credits)
Rem 1 : Les étudiants n'ayant pas de prérequis en gestion devront suivre le cours LINEO2021 "Financer son projet". Rem 2 : Les séances du cours LINEO2003 sont réparties sur les deux blocs annuels du master. L'étudiant doit les suivre dès le bloc annuel 1, mais ne pourra inscrire le cours que dans son programme de bloc annuel 2.
FR
q2 30h+15h 5 credits
Activités au choix (10 credits)
Pour les étudiant·es qui suivent la finalité "Communication stratégique des organisations" du Master 120 en communication (LLN) (10 credits)
10 crédits d'activités parmi :
FR
q1 30h+15h 5 credits
EN
q1 30h 5 credits
Pour les autres étudiants (10 credits)
10 crédits d'activités d'une option complémentaire de la finalité choisie.
-
Culture médiatique [15.0]
Content:
-
MONS - Communication et production de contenu web (option de base) [15.0]
Content:
FR
q2 22.5h 5 credits
FR
q2 15h 5 credits
-
Echange Erasmus ou international CORP2M [30.0]
Content:
-
Modules Genre
Content:
Module 1 : Couples, familles, sexualités
Les études de genre, à travers le regard de plusieurs disciplines, interrogent les conceptions à propos du couple, de la famille et de la sexualité. L'apport des études de genre permet souvent de réfléchir les multiples formes que peuvent prendre ces différentes sphères, mais aussi d'interroger et de déconstruire les approches conventionnelles et par trop monolithiques d'appréhender le(s) couple(s), la(les) famille(s), la(les) sexualité(s).
FR
q1 30h 5 credits
FR
q1 30h 5 credits
FR
q2 30h 4 credits
FR
q2 15h 3 credits
Module 2 : Cultures et représentations
Par le biais de différentes disciplines et en particulier l'histoire, la littérature, les média et la communication, l'anthropologie, la sociologie, la théologie, la philosophie, etc.). Les études de genre renvoient immanquablement a toute la question culturelle. Les cours repris dans cette option permettent d'explorer sous un regard neuf, les conceptions en matière de genre et plus spécifiquement les représentations et les discours associés à ce dernier.
FR
q1 22.5h 5 credits
EN
q2 15h 5 credits
FR
q1 30h 4 credits
Module 3 : Analyse des discriminations et promotion de l'égalité
Les études de genre permettent de révéler et comprendre les inégalités liées à la question du genre (discrimination, ségrégation, domination, etc.). Les cours de cette option présentent les cadres et concepts d'identification et d'analyse des inégalités, ainsi que les stratégies de lutte contre les discriminations et de promotion de l'égalité.
FR
q1 30h 5 credits
-
-
-
Alternatives
The School of Communication offers the unique opportunity of double and triple diplomas with renowned international partners. At the end of their course, students receive a Master's degree from each of the partner institutions.
In communication, the partners are the University of Sherbrooke (Canada) and Sciences Po Aix (France).
Find out more about the double Master's degree in International Strategic Communication.
-
Master [120] in Communication [Double diplôme UCLouvain - uSherbrooke]
Finalités
Professional Focus: communication stratégique des organisations (30 credits)
Content:
-
Master [120] in Communication [Triple degree in communication in international pol. and democratic risks (CORIS) Aix USherbrooke]
-
-
Preparatory Module (only for students who qualify for the course via complementary coursework)
To access this Master, students must have a good command of certain subjects. If this is not the case, in the first annual block of their Masters programme, students must take supplementary classes chosen by the faculty to satisfy course prerequisites.
Cours de langue
EN
q1 or q2 30h 3 creditsTeacher(s):
> Stéphanie Brabant
> Aurélie Deneumoustier (coord.)
> Marie Duelz (coord.)
> Claudine Grommersch
NL
q1+q2 30h 3 creditsTeacher(s):
> Valérie Dachy
> Isabelle Demeulenaere (compensates Marie Van Reet)
enseignements spécifiques
FR
q1 15h+10h 5 credits
FR
q2 15h+10h 5 credits
FR
q1 22.5h 5 credits
FR
q1+q2 7.5h+10h 4 credits
FR
q2 22.5h 5 credits
FR
q2 22.5h 5 credits
FR
q1 30h 6 credits