Quelques réflexions sur l'enseignement islamique en Belgique et aux Pays-Bas : Mises en perspective depuis l'enseignement religieux au Japon

CISMOC

23 mars 2018

Louvain-la-Neuve

Collège Jacques Leclercq - Place Montesquieu 1

Séminaire Cismoc
23 mars 2018 - LECL 51 (12h30-14h)

Présentation:

Professeure associée à la School of Global Humanities and Social Sciences de l’Université de Nagasaki (Japon) depuis 2014, Reiko Mihara est également membre de l'Institut d'études de l'Islam et des sociétés du monde musulman, de l’EHESS (Paris) et chercheuse au Center for Interdisciplinary Study of Monotheistic Religions, de Doshisha University (Japon).

Plusieurs de ses publications portent sur l’enseignement islamique en Belgique et aux Pays-Bas. Parmi les plus récentes :

  • “Education Initiatives by Muslim Migrants in European School System,” Journal for the Study of Learning Society, Vol.13, pp.27-30, 2017. (in Japanese)

  • Current Status on Educational Achievements of Migrant Children in Belgium,” in: Yamamoto, Sumiko (ed.), School Adaptation for the Second-Generation Migrants in Europe, Tokyo: Akashi Shoten, pp.95-111, 2017. (In Japanese)

  • “Expansion of Hizmet Movement in Public Education System: A Case Study in Belgium,” in: Yamamoto, Sumiko (ed.), School Adaptation for the Second-Generation Migrants in Europe, Tokyo: Akashi Shoten, pp.171-192, 2017. (In Japanese)

  • “Expansion of Islamic Schools in Western Europe” Sonoyama, Daisuke (ed.), New Challenges for Migrant Education in Europe and Japan, Kyoto: Nakankshiya Publication, pp.280-295, 2016. (in Japanese)

  • “Diversity of Learning Environment at Mosques in Europe,” Aoki, Toshio, Kakiuchi, Maki, and Seki, Keiko (eds.) Development and Culture within the Living World, Tokyo: Toshindo, pp.174-194, 2015. (in Japanese)